Efter att ha uppgraderat till Nitron har jag 4 st Bilstein till S2 liggande. I England vet jag att många S1 åkare uppgraderar till S2 dämpare. Har suttit på bilen i c:a 2800mil. Pris 2 500:-
Har även 4 svarta original fälgar till salu. Bra skick utan repor. Sitter Dunlop SP 9000 på 186/50-16 fram 4-5mm kvar, 225/45-17 bak nästan slut. Kan även säljas med nya likadana däck på. Pris 5000:- med dagens däck. 8500:- inkl 4 nya däck.
Elise fjädring och fälgar
Elise fjädring och fälgar
Last edited by Fredric on Wed 17 Aug, 2005 18:54, edited 1 time in total.
Ett bra pris på dämparna. Och precis som Fredric säger så är det ganska vanligt att S1-förare byter ut sina Konidämpare mot S2´s Bilstein vilka anses bättre.
Observera dock att dämparfästena på S1 behöver justeras för att passa till Bilstein. Inte bara att bulta på.
hälsn
Lasse H
Observera dock att dämparfästena på S1 behöver justeras för att passa till Bilstein. Inte bara att bulta på.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag har nu enats med Fredric om att ta han om dem.
... vad annat kan jag göra efter söndagens konslalom, för det är väl bilen som behöver uppgraderas inte föraren nåja, var sak har sin tid som man brukar säga.
Jag beställer naturligtvis samtidigt nya dämparfästen för att få rätt montage.
... vad annat kan jag göra efter söndagens konslalom, för det är väl bilen som behöver uppgraderas inte föraren nåja, var sak har sin tid som man brukar säga.
Jag beställer naturligtvis samtidigt nya dämparfästen för att få rätt montage.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S
Tack Lasse !
Jo jag har varit på SELOC och trålat ett tag. Nu har jag kontakt med SteveB som säger sig veta exakt vilka "brackets" jag skall ha ... och kan förse mig med dem. Det passar mig perfekt eftersom jag kan tänka mig att själv byta dämparna men inte tror mig ha tålamod att prova in och fixa egna fästen. Då tror jag inte ens att det skulle bli bra.
Tycker mig minnas att även du hade en uppsättning du ville bli av med i våras ... jag var nämligen redan då i tankebanan. Har de hittat ny ägare ? Annars är det ett perfekt tillfälle för någon annan ouppgraderad S1 ägare att slå till.
Jo jag har varit på SELOC och trålat ett tag. Nu har jag kontakt med SteveB som säger sig veta exakt vilka "brackets" jag skall ha ... och kan förse mig med dem. Det passar mig perfekt eftersom jag kan tänka mig att själv byta dämparna men inte tror mig ha tålamod att prova in och fixa egna fästen. Då tror jag inte ens att det skulle bli bra.
Tycker mig minnas att även du hade en uppsättning du ville bli av med i våras ... jag var nämligen redan då i tankebanan. Har de hittat ny ägare ? Annars är det ett perfekt tillfälle för någon annan ouppgraderad S1 ägare att slå till.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S
Mattias !
Jag är nog inte rätt person att redovisa skillnaderna. Fast när man läser inläggen på brittiska Elisefora verkar man vara överens att Bilsteindämparna (med Eibachfjädrar) är bättre än de Koni som S1 hade som oe. Dämparna är ej justerbara. Varken dämpning/returdämpn eller höjd. De dämpare som ingår i LSS har däremot ställbara plattformar, så de är ställbara i höjd men ej i övrigt. Tror att de på S2 ger en höjd på ca 14 cm fram, jämfört med rekommenderade 12 cm med LSS.
Det är inte optimalt att köra dessa dämpare med R-däck (Yokohama 048:or). Enligt Lotus så kommer inte däcken upp i rätt arbetstemperatur.
Men vill man ha hårdare fjädrar går det ju att byta och då får däcken arbeta mer och blir varmare.
Detta till trots är det uppenbart en vanlig kombination på engelska S1:or att man kör på S2 Bilsteindämpare (oe) och R-däck.
En sats oe Bilstein dämpare med Eibach fjädrar kostar nya ca 8.500:-.
Mina har gått 250 mil. Vill ha hälften. Plus ev frakt.
hälsn
Lasse H
Jag är nog inte rätt person att redovisa skillnaderna. Fast när man läser inläggen på brittiska Elisefora verkar man vara överens att Bilsteindämparna (med Eibachfjädrar) är bättre än de Koni som S1 hade som oe. Dämparna är ej justerbara. Varken dämpning/returdämpn eller höjd. De dämpare som ingår i LSS har däremot ställbara plattformar, så de är ställbara i höjd men ej i övrigt. Tror att de på S2 ger en höjd på ca 14 cm fram, jämfört med rekommenderade 12 cm med LSS.
Det är inte optimalt att köra dessa dämpare med R-däck (Yokohama 048:or). Enligt Lotus så kommer inte däcken upp i rätt arbetstemperatur.
Men vill man ha hårdare fjädrar går det ju att byta och då får däcken arbeta mer och blir varmare.
Detta till trots är det uppenbart en vanlig kombination på engelska S1:or att man kör på S2 Bilsteindämpare (oe) och R-däck.
En sats oe Bilstein dämpare med Eibach fjädrar kostar nya ca 8.500:-.
Mina har gått 250 mil. Vill ha hälften. Plus ev frakt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Mattias,
Min tolkning av hur det beskrivs på de engelska forumen är att S2 dämpare med rätt höjd på infästningen ger betydligt bättre "kontroll" på bilen men att det kanske snarare passar den som kör mycket på vanlig väg. Men om man är fokuserad på bankörning finns det inte mycket som slår nitrons / öhlins ... och kostnaden blir då även en helt annan, men det är det naturligtvis värt om man behöver den kvaliteten.
Eftersom jag inte är tillräckligt banfokuserad så känns det för mig överdrivet med R-däck nu, därför har jag inte undersökt det mer.
När det sedan gäller höjd mot gatan så innebär de nya infästningarna att i alla fall min bil blir c:a 110/120 (fram/bak). Detta är bara hur det blir med de standard infästnings blecken som finns att tillgå.
citat från mailsvar här om dagen(steveB)
>
>The front brackets I supply will give ~110 with the S2 front spring set
>in its most relaxed position on the damper, or higher if you move the
>spring platform. However you will need to set the rear srpings to their
>most compressed position to give ~120 at the rear since this is the
>highest
that
>your rear top damper brackets allow. To go higher you need to buy the
ealry
>S1 rear damper top mounts.
... och svar på frågan om hur bra det igentligen är med "relaxed springs" fram och "compressed springs" bak:
No - the adjustment for preload is there to give Lotus the option of changing it on the production line. Some S2s have the preload set differently to others....
Jag har inte beställt min bleck ännu ... så om du är intresserad kan jag beställa två uppsättningar, eller rättare sagt en uppsättning som passar min bil från 2000 och en uppsättning som passar din. Blecken går på c:a £65 ... tror det var inkl frakt då.
Min tolkning av hur det beskrivs på de engelska forumen är att S2 dämpare med rätt höjd på infästningen ger betydligt bättre "kontroll" på bilen men att det kanske snarare passar den som kör mycket på vanlig väg. Men om man är fokuserad på bankörning finns det inte mycket som slår nitrons / öhlins ... och kostnaden blir då även en helt annan, men det är det naturligtvis värt om man behöver den kvaliteten.
Eftersom jag inte är tillräckligt banfokuserad så känns det för mig överdrivet med R-däck nu, därför har jag inte undersökt det mer.
När det sedan gäller höjd mot gatan så innebär de nya infästningarna att i alla fall min bil blir c:a 110/120 (fram/bak). Detta är bara hur det blir med de standard infästnings blecken som finns att tillgå.
citat från mailsvar här om dagen(steveB)
>
>The front brackets I supply will give ~110 with the S2 front spring set
>in its most relaxed position on the damper, or higher if you move the
>spring platform. However you will need to set the rear srpings to their
>most compressed position to give ~120 at the rear since this is the
>highest
that
>your rear top damper brackets allow. To go higher you need to buy the
ealry
>S1 rear damper top mounts.
... och svar på frågan om hur bra det igentligen är med "relaxed springs" fram och "compressed springs" bak:
No - the adjustment for preload is there to give Lotus the option of changing it on the production line. Some S2s have the preload set differently to others....
Jag har inte beställt min bleck ännu ... så om du är intresserad kan jag beställa två uppsättningar, eller rättare sagt en uppsättning som passar min bil från 2000 och en uppsättning som passar din. Blecken går på c:a £65 ... tror det var inkl frakt då.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests