Elise fjädring och fälgar

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Post Reply
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Elise fjädring och fälgar

Post by Fredric »

Efter att ha uppgraderat till Nitron har jag 4 st Bilstein till S2 liggande. I England vet jag att många S1 åkare uppgraderar till S2 dämpare. Har suttit på bilen i c:a 2800mil. Pris 2 500:-
Har även 4 svarta original fälgar till salu. Bra skick utan repor. Sitter Dunlop SP 9000 på 186/50-16 fram 4-5mm kvar, 225/45-17 bak nästan slut. Kan även säljas med nya likadana däck på. Pris 5000:- med dagens däck. 8500:- inkl 4 nya däck.
Last edited by Fredric on Wed 17 Aug, 2005 18:54, edited 1 time in total.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Ett bra pris på dämparna. Och precis som Fredric säger så är det ganska vanligt att S1-förare byter ut sina Konidämpare mot S2´s Bilstein vilka anses bättre.
Observera dock att dämparfästena på S1 behöver justeras för att passa till Bilstein. Inte bara att bulta på.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Jag har nu enats med Fredric om att ta han om dem.
... vad annat kan jag göra efter söndagens konslalom, för det är väl bilen som behöver uppgraderas inte föraren :winking: nåja, var sak har sin tid som man brukar säga.

Jag beställer naturligtvis samtidigt nya dämparfästen för att få rätt montage.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Anders !

Jag tror det finns en länk/tråd på Seloc som behandlar byte av dämpare på S1 till S2´s Bilstein.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Tack Lasse !
Jo jag har varit på SELOC och trålat ett tag. Nu har jag kontakt med SteveB som säger sig veta exakt vilka "brackets" jag skall ha ... och kan förse mig med dem. Det passar mig perfekt eftersom jag kan tänka mig att själv byta dämparna men inte tror mig ha tålamod att prova in och fixa egna fästen. Då tror jag inte ens att det skulle bli bra.

Tycker mig minnas att även du hade en uppsättning du ville bli av med i våras ... jag var nämligen redan då i tankebanan. Har de hittat ny ägare ? Annars är det ett perfekt tillfälle för någon annan ouppgraderad S1 ägare att slå till.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Anders !

Kul att du hittade rätt. Jag har mina Bilsteindämpare kvar. De har gått knappt 250 mil. För den som är intresserad av att uppgradera sin S1.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
greger
Stamgäst
Posts: 39
Joined: Thu 16 Jun, 2005 16:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by greger »

Vad blir det för skillnad på dämparna mot original? Blir man tvungen att byta sen igen när man ska på med R-däck, eller är S2:ans så pass mycket hårdare än dom jag har på? Är dom justerbara, kommer dom att få ner "Jeepen" på backen?
Vad vill du ha för dina dämpare Lasse?
Mattias
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Mattias !

Jag är nog inte rätt person att redovisa skillnaderna. Fast när man läser inläggen på brittiska Elisefora verkar man vara överens att Bilsteindämparna (med Eibachfjädrar) är bättre än de Koni som S1 hade som oe. Dämparna är ej justerbara. Varken dämpning/returdämpn eller höjd. De dämpare som ingår i LSS har däremot ställbara plattformar, så de är ställbara i höjd men ej i övrigt. Tror att de på S2 ger en höjd på ca 14 cm fram, jämfört med rekommenderade 12 cm med LSS.

Det är inte optimalt att köra dessa dämpare med R-däck (Yokohama 048:or). Enligt Lotus så kommer inte däcken upp i rätt arbetstemperatur.
Men vill man ha hårdare fjädrar går det ju att byta och då får däcken arbeta mer och blir varmare.
Detta till trots är det uppenbart en vanlig kombination på engelska S1:or att man kör på S2 Bilsteindämpare (oe) och R-däck.

En sats oe Bilstein dämpare med Eibach fjädrar kostar nya ca 8.500:-.
Mina har gått 250 mil. Vill ha hälften. Plus ev frakt.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Mattias,
Min tolkning av hur det beskrivs på de engelska forumen är att S2 dämpare med rätt höjd på infästningen ger betydligt bättre "kontroll" på bilen men att det kanske snarare passar den som kör mycket på vanlig väg. Men om man är fokuserad på bankörning finns det inte mycket som slår nitrons / öhlins ... och kostnaden blir då även en helt annan, men det är det naturligtvis värt om man behöver den kvaliteten.

Eftersom jag inte är tillräckligt banfokuserad så känns det för mig överdrivet med R-däck nu, därför har jag inte undersökt det mer.

När det sedan gäller höjd mot gatan så innebär de nya infästningarna att i alla fall min bil blir c:a 110/120 (fram/bak). Detta är bara hur det blir med de standard infästnings blecken som finns att tillgå.

citat från mailsvar här om dagen(steveB)
>
>The front brackets I supply will give ~110 with the S2 front spring set
>in its most relaxed position on the damper, or higher if you move the
>spring platform. However you will need to set the rear srpings to their
>most compressed position to give ~120 at the rear since this is the
>highest
that
>your rear top damper brackets allow. To go higher you need to buy the
ealry
>S1 rear damper top mounts.

... och svar på frågan om hur bra det igentligen är med "relaxed springs" fram och "compressed springs" bak:
No - the adjustment for preload is there to give Lotus the option of changing it on the production line. Some S2s have the preload set differently to others....

Jag har inte beställt min bleck ännu ... så om du är intresserad kan jag beställa två uppsättningar, eller rättare sagt en uppsättning som passar min bil från 2000 och en uppsättning som passar din. Blecken går på c:a £65 ... tror det var inkl frakt då.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests