Ny version av Exige, Sport Exige 240R

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
Guest

Ny version av Exige, Sport Exige 240R

Post by Guest »

Limited Edition Lotus Sport Exige 240R


Pressrelease - Limited Edition Lotus Sport Exige 240R
http://www.grouplotus.com/mediactr/pr_d ... hp?pid=209

Lotus Sport Exige 240R Power and Torque Curve
http://www.grouplotus.com/mediactr/pr_d ... hp?pid=207

Lotus Sport Exige 240R Technical Specifications
http://www.grouplotus.com/mediactr/pr_d ... hp?pid=208

Highest Performing, Limited Edition Exige:

Lotus Sport, the performance division of Lotus Cars Ltd., has developed the Lotus Sport Exige 240R, a limited edition high performance sportscar with total global build volumes kept strictly to 50 cars.

Lotus Sport will build the Lotus Sport Exige 240R within its facilities at the Group Lotus Headquarters in Hethel, Norfolk. This facility, located in the centre of the famous Hethel Test Track, has a great history of producing bespoke versions of Lotus products and can list the Lotus Sport Exige 400 hp racecar and over 100 Elise and Exige racing cars in its portfolio.

With a supercharged and intercooled high revving engine producing over 240 hp and over 170 lbft of torque, the Lotus Sport Exige 240R reaches 60 mph in less than 4 seconds and 100 mph (160 km/h) in less than 10 seconds before topping out at 155 mph (249 km/h). At this top speed the advanced aerodynamics produce 113 kg of downforce increasing grip, stability and safety.
The 50 versions of the Lotus Sport Exige 240R will be built as post registration official factory conversions of new Lotus Exiges. Up to 40 of these cars will be sold in the EU and the balance is intended to be predominantly sold in Japan. The suffix of 240R indicates the approximate horsepower of the engine, conservatively rounded down from the actual figure of 243 hp (181 kW, 247 PS). The total unladen weight is approximately 930 kg and the power to weight is approximately 261 hp / tonne (195 kW / tonne, 266 PS / tonne).

All 50 cars will be built to order and to further identify and maintain the exclusivity of the Lotus Sport Exige 240R, they will only be available in Sport Yellow or Sport Black - both unique and exclusive colours specifically blended to denote the brand colour scheme of Lotus Sport.

The Lotus Sport Exige 240R will be sold at a Recommended Retail Price of £43,995 (62,000 Euros).

The Lotus Sport Exige 240R also has a unique interior trim in black with Lotus Sport Yellow highlights in leather. A unique numbered Lotus Sport build plate is fitted to the aluminium chassis member on the passenger side. The interior also includes sports seats, driver and passenger four-point harnesses which are fitted to a cross bar that is part of the motorsport specification T45 roll bar.
New lightweight five spoke forged alloy wheels are of a slightly wider section to the standard Exige wheel to accommodate the optional extra track only specification slick tyres as well as the Yokohama A048 tyres, which come as standard. These wheels are painted in "Satin Black" for the Sport Yellow painted version of the Lotus Sport Exige 240R and "High Power Silver" for the Sport Black painted version.

In addition to the powerful four-cylinder engine, the Lotus Sport Exige 240R also includes specially developed Lotus Sport parts including upgraded brakes, stiffer springs and 2-way adjustable Ohlins dampers with ride height adjustment, an adjustable front anti-roll bar, twin oil coolers and an Accusump.

Clive Dopson, Managing Director of Lotus Cars Ltd. is very enthusiastic about the new Lotus Sport Exige 240R: "The Lotus Sport Exige 240R is a classic example of Lotus' focused attitude to performance through lightweight. We believe that this car, even though it will be built in small volumes, is a very significant addition to the Lotus product portfolio and will go down in history as such. I am sure that the fortunate fifty customers of the car will agree."

Chris Arnold, General Manager for Lotus Sport comments: "The Lotus Sport brand has been around for a number of years, and in that time has developed a number of performance upgrades for customers. The Lotus Sport Exige 240R is probably the most complete in-house Lotus Sport product that has been developed. It is a testament to the capability of the Elise platform and the competence of the standard Exige that we haven't had to make any structural changes to the car to accommodate the power of a 3 litre engine, albeit in the guise of a 1.8 litre engine."

Chris Arnold continues: "These fifty cars are unique, both in appearance and in equipment levels. After we have made these fifty cars, we will not be building any more to this complete specification. Lotus Sport has the Lotus product experience to be able to chose the right components for the Lotus Sport Exige 240R so if customers want the ultimate road going Exige, I recommend that they do not delay and contact their nearest Lotus dealer as soon as possible!"
Last edited by Guest on Sat 26 Feb, 2005 09:37, edited 4 times in total.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Innebär "post registration official factory conversions" att den utan vidare kan tas in i Sverige av Wendels och säljas "som vanligt"?

Är frestad att prata med ekonomichefen... när jag kommer hem... :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Mr. Anderson
Stamgäst
Posts: 82
Joined: Thu 10 Jun, 2004 20:39
Location: Gbg
Contact:

Post by Mr. Anderson »

Verkar ju inte helt fel, jag har länge gått och väntat på lite mer pulver ifrån Lotus sida, det känns ju inte riktigt rätt att grannens volvokombi har mer klös än en Lotus. Men nu när de säger att den är vad Lotus står för, varför bara tillverka 50 st? De borde väl vara fler än jag som längtar efter just denna bil; en Lotus Exige med lite extra effekt. Senaste tidens diskussion ang. trim anser jag också vara ett tecken på just detta.

Så kort sagt, fin bil men gärna fler av denna sort!

MvH. Viktor Andersson
Lotus Turbo Esprit ´84 - Utan turbo suger det!!
Guest

Post by Guest »

Bilder
Image
Image
Image
Image
Image
Guest

Post by Guest »

Skulle gissa att det svenska priset hamnar på ca 620-640 kkr.

Standardutrustning (utöver standard i Exige S2):

· Limited edition of 50 examples supplied in either Sport Yellow or Sport Black.
· Individually numbered, 1 to 50, stamped on unique numbered Lotus Sport build plates
· Lotus Sport Yellow gearstick gaiter
· Lotus Sport Yellow handbrake gaiter
· Lotus Sport Yellow padded leather door inserts
· Black sports seats with Lotus Sport Yellow padded highlights and bespoke woven Exige branding on the headrests.
· Lightweight but strong composite sports seats with four-point harnesses
· Roots-type Eaton M62 supercharger (with a sealed-for-life internal mechanism) and integral bypass valve for part load operation.
· Lotus Sport Air to Air Intercooler
· Lotus specific Yokohama A048 tyres (rated W and annotated with “LTS”)
· Wider section lightweight Lotus Sport 5-spoke alloy wheels (Optional extra track use only specification slick tyres) painted in “Satin Black” for the Sport Yellow painted car and “Hig Power Silver” for the Sport Black painted car.
· Upgraded brake system with Sport brake pads, high grade silicon brake fluid, metal braided brake hoses and Sport Yellow painted brake calipers (AP Racing on the front and Brembo on the rear).
· Ohlins two-way adjustable dampers with ride height adjustment
· Adjustable front anti-roll bar
· “Accusump” oil reservoir backup
· Sports exhaust – “Stage One”
· Anodised-finish 3-piece rear diffuser
· Front driving lamps
· Twin oil coolers
· Air conditioning
· Lotus Sport Exige 240R exterior decal
Last edited by Guest on Sat 26 Feb, 2005 09:36, edited 2 times in total.
Guest

Post by Guest »

Göran wrote:Innebär "post registration official factory conversions" att den utan vidare kan tas in i Sverige av Wendels och säljas "som vanligt"?
Verkar som det, alltså inga konstigheter med att ta in den i Sverige.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Mr. Anderson wrote: det känns ju inte riktigt rätt att grannens volvokombi har mer klös än en Lotus.
När du fått ditt körkört, så tycker jag att du ska prova grannes Volvo och sedan en standard-Elise och jämföra "klöset" :lol:  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Måste ansluta mig till Görans kommentar. Mr Anderssons Volvo måste vara något alldeles extra. Och kombi dessutom !

Beträffande Exige 240R så lär den komma att kosta ca 670.000:- i Sverige. Den som beställer nu kan räkna med leverans i juli. Man kan väl lägga till att den som inte beställer nu omedelbart, inte kommer till att få någon leverans alls. Sannolikt kommer de 40 bilar som ska säljas i Europa att gå åt mycket, mycket fort ! Trots priset är nog efterfrågan betydligt större än tillgången. Ska bli spännande att läsa de första testerna.

Hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Jag läste 62 000 Euro och tänkte mig därför 560 000 kr. Mycket pengar det också. Men 670 000 tänker jag inte betala, det är definitivt för mycket för mig med nästan en halv miljon med min Elise i inbyte. Så mycket roligare tror jag faktiskt inte att man har ens med en "240-Exige". Så... jag lägger ned intresset nu :(
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Ifall den ska kosta 670 000:- så är det ju betydligt billigare att bygga om den bilen man redan har.
Men den väcker ett habegär den där bilen, men den är inte värd det prispåslaget, tycker jag.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Det är kanske lite väl tidigt att lägga intresset åt sidan. Göran, du kanske skulle snacka med generalagenten först så att du är säker på att jag inte är helt ute och reser ? Men en enkel matematik som utgår från ett annat beräkningssätt än valutakursen skulle kunna vara följande: Kompressor och charge-cooler 100.000:- (jämför vad Turbotechnics kostar !), Öhlins dämpare 30.000:- (?), extralätta smidda fälgar 20.000:-, uppgraderade bromsar 5.000:-, störtbåge med cross-over bar 15.000:- (jmf med tillbehörsbågen till S1), specialstolar 15.000:-, uppgraderat avgassystem 5.000:-, ställbar ARB 5.000:-. Kanske har jag glömt något. Kanske har jag inte helt rätt i mina prisuppskattningar. Kanske ska man dra av priset för de oe-bitar som ovanstående ibland ersätter. Hur som helst så är ovanstående uppräkning smärtsamt nära 200.000:-. Därtill priset för en ny Exige ca 500.000:- +. Och så har du faktiskt garanti på alla trimbitarna. Något du inte vanligtvis får när du plockar på dom själv.

Nu vill jag veta om Rootskompressorn och charge-coolern ryms under luckan på en 111R ? Borde ju vara en intressant fråga framförallt för Peter F !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Oops ! Glömde Accu-sump och dubbla oljekylare. Ska vi säga 15.000:- ?
Going, going. Gone !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Guest

Post by Guest »

Här hittar ni bilder i hög kvalitet på bilen
http://www.seriouswheels.com/top-2005-L ... e-240R.htm

Exempel

Image

Image

Image
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

Lasse, när skall du ner till Jan-Inge och beställa en :lol:
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Micke !

Jag har redan pratat med Jan-Inge om ett byte. Men eftersom jag föreslog 600.000:- i inbyte för min så verkade inte J-I intresserad ! Mitt prisförslag byggde då inte på vad jag egentligen tycker att min bil är värd, utan hur mycket jag skulle orka betala emellan. Men skämt å sido, hade jag kunnat så hade jag köpt. Fast jag hade nog valt bort de gula detaljerna i kupén !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest