Min nya bil, Elise 111R
Min nya bil, Elise 111R
Har då äntligen fått min nya Lotus. Bilen är en Elise 111R, färgen är Storm Titanium. Jag bytte alltså min Elise S2 2001 Race Tech mot en ny Elise 111R (från Wendels). Körde den för första gången någonsin idag, och lyckades köra 25 mil på småvägar. Här kommer mina första intryck samt massor av bilder på bilen.
Utseende
Bilen är i princip identisk med en Elise S2, skillnaderna är små, bl a annat avgasrör samt lite annorlunda front ("huv" för att få plats med ABS). 111R har dessutom en riktig "diffuser" bak. "L O T U S" loggan bak är ersatt med ett Lotusmärke. Enligt mig är detta den snyggaste Elise som gjorts.
Kvalitet
Hela bilen har en mycket högre kvalitet än min tidigare bil. Det skramlar inte och inga konstiga oljud. Skillnaden i kvalitet på motor, växellåda och bromsar är enorm, mer om det nedan. Det är mycket högre finish på inredningen, dessutom är stolarna, instrumenteringen och ventilationssystemet nytt. Känns även som om ratten är annorlunda.
Utrustning
När man beställer en 111R finns några få utrustningsalternativ. Standardutrustning är bl a ABS bromsar, centrallås med fjärrmanövrering, larm, halvskinnklädsel samt en CD-stereo med 4 högtalare. Det finns också ett "Touring Package" som utöver standardutrustningen består av 2 extraljus i fronten, helskinnklädsel, fönsterhissar, bättre stereo samt extra ljud- och värmeisolering. Hardtop, AC samt metalliclack är också extra utrustning. Min bil har standardutrustningen samt metalliclack.
I standardutrustningen ingår i mitt tycke allt man behöver.
Motor
I 111R sitter Toyotas "VVTL-i" motor på 1,8 liter och 192 hk. Max effekt nås vid 7800 varv, max varv är 8500.
Under inkörningsperioden, 100 mil, får man inte varva motorn över 4500 varv. Jag kan dock redan nu säga att motorn är helt fantastisk. Den passar bilen perfekt. Den är mycket varvvillig och även på låga varv förvånansvärt pigg. K-serie motorn känns verkligen föråldrad i jämförelse, vilket i och för sig stämmer då den är över 10 år äldre än Toyotamotorn. Toyotamotorn känns verkligen som ett japanskt precisionsinstrument. Jag är mycket imponerad hittills.
Avgasljud?! Förstår inte de som klagat att den låter tamt. Tycker att den låter alldeles lagom högt och sportigt. På min gamla hade jag sportavgas, filter och racekat. Härligt ljud, men det blir lite väl öronbedövande i längden.
Intressant notering... Varvräknaren har ingen rödmarkering. Den går till 10000 och vid drygt 8000 varv lyser en liten lampa som talar om att man borde växla.
Växellåda
Även växellådan kommer från Toyota. Den är 6-växlad och mycket precis. Den känns väldigt "mekanisk" och har exakta ganska kortslagiga lägen. Växelspaksknoppen får väl närmast betraktas som ett konstverk.
Bromsar
Jämfört med andra modeller av Elise så är det två stora skillnader med 111R. Dels är det ABS och dels servoassisterade bromsar. Många har ju sagt dessa nya bromasar verkligen gör att Elise gått ifrån "konceptet". Själv tror jag att de som säger det antingen aldrig kört (bromsat) en 111R eller så är de bara avundsjuka. Enligt mig så är bromsarna på 111R de bästa bromsarna jag någonsin upplevt i någon bil. De är helt otroliga.
Styrning/Väghållning
Det bästa till sist? Ja kanske... Vad Lotus har gjort och hur de gjort det vet jag inte, men styrningen på 111R ännu bättre än på Elise S2. Det är precis som de skrev, dvs lägg ett kreditkort på marken, kör över det och du känner siffrorna i ratten... I mitt tycke är styrningen förbättrad rejält, och det från en bil som redan hade världens bästa känsla i styrningen. Styrningen på 111R är känns lite tyngre än på Elise S2 och som sagt är även känslan förbättrad.
Inte helt överraskande är även väghållningen bättre. Den stora skillnaden mellan Elise S2 och Exige S1 är enligt mig att Exige S1 ligger "plattare" på vägen, den har självklart ett bättre grepp, men känns "tyngre" på vägen. Samma gäller 111R. Den ligger bättre på vägen än Elise S2. Det kanske bästa av allt är att understyrningen är borta, i alla fall märkte jag det inte idag, men jag har också läst att 111R ska vara "botad" från Elise S2s understyrning.
Det konstigaste är dock att den är komfortablare än Elise S2 (och S1 för den delen). Återigen förstår jag inte hur Lotus lyckats, men 111R går extremt fint över ojämn väg.
Kändes den "extra" vikten (knappt 100 kg mer än Elise S2, 111R väger 860 kg med full tank)? Det låter konstigt, men på något sätt kändes 111R lättare. Det kan ju ha att göra med den förbättrade komforten.
Slutsats
Som ni säkert förstår är jag helt såld. Bilen är förbättrad på samtliga punkter. Jag hade förväntat mig att det skulle vara en stor skillnad på motor och växellåda. Dock hade jag inte förväntat mig allt det andra.
Slutsatsen är enkel. Elise 111R är den bästa sportbil jag någonsin kört.
Den "gamla" och nya i ett sista gruppfoto
Utseende
Bilen är i princip identisk med en Elise S2, skillnaderna är små, bl a annat avgasrör samt lite annorlunda front ("huv" för att få plats med ABS). 111R har dessutom en riktig "diffuser" bak. "L O T U S" loggan bak är ersatt med ett Lotusmärke. Enligt mig är detta den snyggaste Elise som gjorts.
Kvalitet
Hela bilen har en mycket högre kvalitet än min tidigare bil. Det skramlar inte och inga konstiga oljud. Skillnaden i kvalitet på motor, växellåda och bromsar är enorm, mer om det nedan. Det är mycket högre finish på inredningen, dessutom är stolarna, instrumenteringen och ventilationssystemet nytt. Känns även som om ratten är annorlunda.
Utrustning
När man beställer en 111R finns några få utrustningsalternativ. Standardutrustning är bl a ABS bromsar, centrallås med fjärrmanövrering, larm, halvskinnklädsel samt en CD-stereo med 4 högtalare. Det finns också ett "Touring Package" som utöver standardutrustningen består av 2 extraljus i fronten, helskinnklädsel, fönsterhissar, bättre stereo samt extra ljud- och värmeisolering. Hardtop, AC samt metalliclack är också extra utrustning. Min bil har standardutrustningen samt metalliclack.
I standardutrustningen ingår i mitt tycke allt man behöver.
Motor
I 111R sitter Toyotas "VVTL-i" motor på 1,8 liter och 192 hk. Max effekt nås vid 7800 varv, max varv är 8500.
Under inkörningsperioden, 100 mil, får man inte varva motorn över 4500 varv. Jag kan dock redan nu säga att motorn är helt fantastisk. Den passar bilen perfekt. Den är mycket varvvillig och även på låga varv förvånansvärt pigg. K-serie motorn känns verkligen föråldrad i jämförelse, vilket i och för sig stämmer då den är över 10 år äldre än Toyotamotorn. Toyotamotorn känns verkligen som ett japanskt precisionsinstrument. Jag är mycket imponerad hittills.
Avgasljud?! Förstår inte de som klagat att den låter tamt. Tycker att den låter alldeles lagom högt och sportigt. På min gamla hade jag sportavgas, filter och racekat. Härligt ljud, men det blir lite väl öronbedövande i längden.
Intressant notering... Varvräknaren har ingen rödmarkering. Den går till 10000 och vid drygt 8000 varv lyser en liten lampa som talar om att man borde växla.
Växellåda
Även växellådan kommer från Toyota. Den är 6-växlad och mycket precis. Den känns väldigt "mekanisk" och har exakta ganska kortslagiga lägen. Växelspaksknoppen får väl närmast betraktas som ett konstverk.
Bromsar
Jämfört med andra modeller av Elise så är det två stora skillnader med 111R. Dels är det ABS och dels servoassisterade bromsar. Många har ju sagt dessa nya bromasar verkligen gör att Elise gått ifrån "konceptet". Själv tror jag att de som säger det antingen aldrig kört (bromsat) en 111R eller så är de bara avundsjuka. Enligt mig så är bromsarna på 111R de bästa bromsarna jag någonsin upplevt i någon bil. De är helt otroliga.
Styrning/Väghållning
Det bästa till sist? Ja kanske... Vad Lotus har gjort och hur de gjort det vet jag inte, men styrningen på 111R ännu bättre än på Elise S2. Det är precis som de skrev, dvs lägg ett kreditkort på marken, kör över det och du känner siffrorna i ratten... I mitt tycke är styrningen förbättrad rejält, och det från en bil som redan hade världens bästa känsla i styrningen. Styrningen på 111R är känns lite tyngre än på Elise S2 och som sagt är även känslan förbättrad.
Inte helt överraskande är även väghållningen bättre. Den stora skillnaden mellan Elise S2 och Exige S1 är enligt mig att Exige S1 ligger "plattare" på vägen, den har självklart ett bättre grepp, men känns "tyngre" på vägen. Samma gäller 111R. Den ligger bättre på vägen än Elise S2. Det kanske bästa av allt är att understyrningen är borta, i alla fall märkte jag det inte idag, men jag har också läst att 111R ska vara "botad" från Elise S2s understyrning.
Det konstigaste är dock att den är komfortablare än Elise S2 (och S1 för den delen). Återigen förstår jag inte hur Lotus lyckats, men 111R går extremt fint över ojämn väg.
Kändes den "extra" vikten (knappt 100 kg mer än Elise S2, 111R väger 860 kg med full tank)? Det låter konstigt, men på något sätt kändes 111R lättare. Det kan ju ha att göra med den förbättrade komforten.
Slutsats
Som ni säkert förstår är jag helt såld. Bilen är förbättrad på samtliga punkter. Jag hade förväntat mig att det skulle vara en stor skillnad på motor och växellåda. Dock hade jag inte förväntat mig allt det andra.
Slutsatsen är enkel. Elise 111R är den bästa sportbil jag någonsin kört.
Den "gamla" och nya i ett sista gruppfoto
Last edited by Guest on Mon 07 Jun, 2004 12:39, edited 2 times in total.
Peter !
Tack för dina första intryck av bilen. Det du skriver stämmer mycket väl med de första intryck även jag fått när jag provkört Wendels demobil. Men då vill jag säga att jag bara kört några få mil. Men jag har varvat ut bilen riktigt ! Den röda varvtalsvarnaren (shift-light) blinkade ofta. Låt mig bara säga; Du har den bästa upplevelsen kvar ! På de riktigt höga varvtalen är bilen en riktigt SPORTBIL och motorn låter som en gigantiskt stor bålgeting. Du skriver om att man botat överstyrningen, men visst menar du understyrningen ? När man börjar pressa en Elise så har framhjulen en tendens att kana ut i tangenten. Mer kraft kan balansera detta, men frågan är om den typen av körning hör hemma på allmän väg. Passar nog bättre på bana där många av trafikens faror är eliminerade. Dessutom är det så att när bilen börjar understyra så går det redan förbannat fort. Greppet är ju fantastiskt även i de tidigare Eliserna. Det skulle vara kul att känna hur din bil förändras med "Lotus sport suspension" och fyra Yoko 048:or ? Då är det bara vingar, spoilers och tak som skiljer från en Exige. Jag gissar att du så småningom kommer till att vilja uppgradera din bil. Även perfekt kan bli bättre och det ligger väl på något sätt i ägandet av en så kompromisslös bil som en Elise att söka uppgradera och vidareutveckla. En 111R med (av Toyotafabriken godkänd) kompressor ?
Peter, gratulerar till den nya bilen. Den är fantastiskt fin. Slit den med hälsan.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Tack för dina första intryck av bilen. Det du skriver stämmer mycket väl med de första intryck även jag fått när jag provkört Wendels demobil. Men då vill jag säga att jag bara kört några få mil. Men jag har varvat ut bilen riktigt ! Den röda varvtalsvarnaren (shift-light) blinkade ofta. Låt mig bara säga; Du har den bästa upplevelsen kvar ! På de riktigt höga varvtalen är bilen en riktigt SPORTBIL och motorn låter som en gigantiskt stor bålgeting. Du skriver om att man botat överstyrningen, men visst menar du understyrningen ? När man börjar pressa en Elise så har framhjulen en tendens att kana ut i tangenten. Mer kraft kan balansera detta, men frågan är om den typen av körning hör hemma på allmän väg. Passar nog bättre på bana där många av trafikens faror är eliminerade. Dessutom är det så att när bilen börjar understyra så går det redan förbannat fort. Greppet är ju fantastiskt även i de tidigare Eliserna. Det skulle vara kul att känna hur din bil förändras med "Lotus sport suspension" och fyra Yoko 048:or ? Då är det bara vingar, spoilers och tak som skiljer från en Exige. Jag gissar att du så småningom kommer till att vilja uppgradera din bil. Även perfekt kan bli bättre och det ligger väl på något sätt i ägandet av en så kompromisslös bil som en Elise att söka uppgradera och vidareutveckla. En 111R med (av Toyotafabriken godkänd) kompressor ?
Peter, gratulerar till den nya bilen. Den är fantastiskt fin. Slit den med hälsan.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest