Min nya bil, Elise 111R

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Guest

Min nya bil, Elise 111R

Post by Guest »

Har då äntligen fått min nya Lotus. Bilen är en Elise 111R, färgen är Storm Titanium. Jag bytte alltså min Elise S2 2001 Race Tech mot en ny Elise 111R (från Wendels). Körde den för första gången någonsin idag, och lyckades köra 25 mil på småvägar. Här kommer mina första intryck samt massor av bilder på bilen.

Utseende

Bilen är i princip identisk med en Elise S2, skillnaderna är små, bl a annat avgasrör samt lite annorlunda front ("huv" för att få plats med ABS). 111R har dessutom en riktig "diffuser" bak. "L O T U S" loggan bak är ersatt med ett Lotusmärke. Enligt mig är detta den snyggaste Elise som gjorts.

Image

Image

Image

Kvalitet

Hela bilen har en mycket högre kvalitet än min tidigare bil. Det skramlar inte och inga konstiga oljud. Skillnaden i kvalitet på motor, växellåda och bromsar är enorm, mer om det nedan. Det är mycket högre finish på inredningen, dessutom är stolarna, instrumenteringen och ventilationssystemet nytt. Känns även som om ratten är annorlunda.

Image

Image

Image

Utrustning

När man beställer en 111R finns några få utrustningsalternativ. Standardutrustning är bl a ABS bromsar, centrallås med fjärrmanövrering, larm, halvskinnklädsel samt en CD-stereo med 4 högtalare. Det finns också ett "Touring Package" som utöver standardutrustningen består av 2 extraljus i fronten, helskinnklädsel, fönsterhissar, bättre stereo samt extra ljud- och värmeisolering. Hardtop, AC samt metalliclack är också extra utrustning. Min bil har standardutrustningen samt metalliclack.

I standardutrustningen ingår i mitt tycke allt man behöver.

Image

Image

Image

Motor

I 111R sitter Toyotas "VVTL-i" motor på 1,8 liter och 192 hk. Max effekt nås vid 7800 varv, max varv är 8500.

Under inkörningsperioden, 100 mil, får man inte varva motorn över 4500 varv. Jag kan dock redan nu säga att motorn är helt fantastisk. Den passar bilen perfekt. Den är mycket varvvillig och även på låga varv förvånansvärt pigg. K-serie motorn känns verkligen föråldrad i jämförelse, vilket i och för sig stämmer då den är över 10 år äldre än Toyotamotorn. Toyotamotorn känns verkligen som ett japanskt precisionsinstrument. Jag är mycket imponerad hittills.

Avgasljud?! Förstår inte de som klagat att den låter tamt. Tycker att den låter alldeles lagom högt och sportigt. På min gamla hade jag sportavgas, filter och racekat. Härligt ljud, men det blir lite väl öronbedövande i längden.

Intressant notering... Varvräknaren har ingen rödmarkering. Den går till 10000 och vid drygt 8000 varv lyser en liten lampa som talar om att man borde växla.

Image

Växellåda

Även växellådan kommer från Toyota. Den är 6-växlad och mycket precis. Den känns väldigt "mekanisk" och har exakta ganska kortslagiga lägen. Växelspaksknoppen får väl närmast betraktas som ett konstverk.

Image

Bromsar

Jämfört med andra modeller av Elise så är det två stora skillnader med 111R. Dels är det ABS och dels servoassisterade bromsar. Många har ju sagt dessa nya bromasar verkligen gör att Elise gått ifrån "konceptet". Själv tror jag att de som säger det antingen aldrig kört (bromsat) en 111R eller så är de bara avundsjuka. Enligt mig så är bromsarna på 111R de bästa bromsarna jag någonsin upplevt i någon bil. De är helt otroliga.

Image

Styrning/Väghållning

Det bästa till sist? Ja kanske... Vad Lotus har gjort och hur de gjort det vet jag inte, men styrningen på 111R ännu bättre än på Elise S2. Det är precis som de skrev, dvs lägg ett kreditkort på marken, kör över det och du känner siffrorna i ratten... I mitt tycke är styrningen förbättrad rejält, och det från en bil som redan hade världens bästa känsla i styrningen. Styrningen på 111R är känns lite tyngre än på Elise S2 och som sagt är även känslan förbättrad.

Inte helt överraskande är även väghållningen bättre. Den stora skillnaden mellan Elise S2 och Exige S1 är enligt mig att Exige S1 ligger "plattare" på vägen, den har självklart ett bättre grepp, men känns "tyngre" på vägen. Samma gäller 111R. Den ligger bättre på vägen än Elise S2. Det kanske bästa av allt är att understyrningen är borta, i alla fall märkte jag det inte idag, men jag har också läst att 111R ska vara "botad" från Elise S2s understyrning.

Det konstigaste är dock att den är komfortablare än Elise S2 (och S1 för den delen). Återigen förstår jag inte hur Lotus lyckats, men 111R går extremt fint över ojämn väg.

Kändes den "extra" vikten (knappt 100 kg mer än Elise S2, 111R väger 860 kg med full tank)? Det låter konstigt, men på något sätt kändes 111R lättare. Det kan ju ha att göra med den förbättrade komforten.

Image

Image

Image

Slutsats

Som ni säkert förstår är jag helt såld. Bilen är förbättrad på samtliga punkter. Jag hade förväntat mig att det skulle vara en stor skillnad på motor och växellåda. Dock hade jag inte förväntat mig allt det andra.

Slutsatsen är enkel. Elise 111R är den bästa sportbil jag någonsin kört.

Den "gamla" och nya i ett sista gruppfoto
Image
Last edited by Guest on Mon 07 Jun, 2004 12:39, edited 2 times in total.
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Post by AZAD »

Grattis. :lol: Köpte med med performance pack eller är den helt orignal?
Guest

Post by Guest »

Tack!

Den är helt original. Och ska förhoppningsvis så förbli.
Dennis K
Användare
Posts: 21
Joined: Mon 12 Jan, 2004 22:03
Location: Halmstad
Contact:

Post by Dennis K »

Bara att gratulera  :up:
/Dennis K
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

den kanske tilloch med är så bra så man kan använda den som sin bruksbil :steer:
Mikael, Fisker Karma
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Kul Peter,

trodde för ett ögonblick att du bytt Elisen mot en Evo8, bahhh.
Mao då får vi se dig på Sviesta??

:steer:
joakim
SE highwing
User avatar
Atariman
Forumberoende
Posts: 190
Joined: Mon 17 Feb, 2003 20:15
Location: Stockholm
Contact:

Post by Atariman »

Annorlunda lösning på tygtaksinfästningen också ser det ut som på "gruppfotot"? Fin färg!
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Guest

Post by Guest »

Joakim wrote:Mao då får vi se dig på Sviesta??
Japp, jag kommer med all sannolikhet att vara där.
User avatar
Mgz
Forumberoende
Posts: 148
Joined: Sun 27 Oct, 2002 09:42
Location: Huskvarna
Contact:

Post by Mgz »

Grattis Peter!

Mycket snygg vagn.
Magnus, Esprit V8-GT
User avatar
Per-Ola
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Tue 29 Oct, 2002 13:50
Location: Värnamo
Contact:

Post by Per-Ola »

Jag sällar mig till gratulanterna!

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Peter !

Tack för dina första intryck av bilen. Det du skriver stämmer mycket väl med de första intryck även jag fått när jag provkört Wendels demobil. Men då vill jag säga att jag bara kört några få mil. Men jag har varvat ut bilen riktigt ! Den röda varvtalsvarnaren (shift-light) blinkade ofta. Låt mig bara säga; Du har den bästa upplevelsen kvar ! På de riktigt höga varvtalen är bilen en riktigt SPORTBIL och motorn låter som en gigantiskt stor bålgeting. Du skriver om att man botat överstyrningen, men visst menar du understyrningen ? När man börjar pressa en Elise så har framhjulen en tendens att kana ut i tangenten. Mer kraft kan balansera detta, men frågan är om den typen av körning hör hemma på allmän väg. Passar nog bättre på bana där många av trafikens faror är eliminerade. Dessutom är det så att när bilen börjar understyra så går det redan förbannat fort. Greppet är ju fantastiskt även i de tidigare Eliserna. Det skulle vara kul att känna hur din bil förändras med "Lotus sport suspension" och fyra Yoko 048:or ? Då är det bara vingar, spoilers och tak som skiljer från en Exige. Jag gissar att du så småningom kommer till att vilja uppgradera din bil. Även perfekt kan bli bättre och det ligger väl på något sätt i ägandet av en så kompromisslös bil som en Elise att söka uppgradera och vidareutveckla. En 111R med (av Toyotafabriken godkänd) kompressor ?

Peter, gratulerar till den nya bilen. Den är fantastiskt fin. Slit den med hälsan.

Hälsningar

Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 318
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Hur tidigt gick du upp på söndagen för att köra? :steer:

Bilen är verkligen fräck - fälgarna är ju bara luft!

Keep Lotusing,
P-O
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

japp håller med, fälgarna ser mycket nice ut, måste vara enklare att rengöra dem.
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

Lars_Hansson wrote:Du skriver om att man botat överstyrningen, men visst menar du understyrningen ?
Oj, hade visst skrivit fel i texten... Har ändrat det nu. UNDERstyrningen är botad. Punkt slut.
Guest

Post by Guest »

Tack för alla fina kommentarer.

Har nu kört 15 mil till, och blivit ännu mer imponerad. Det jag framförallt la märke till nu var den snabba gasresponsen och vridmomentet/segdragningen. Att ligga 40-50 km/h på 5an är inga problem. 6an, däremot, är en ren överväxel som bör användas vid 90 km/h ++
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest