Jag glanade på extraktorröret också, men kunde inte heller se vad det var för fabrikat. Kan åtm se att det inte var samma som jag själv har, dvs JanSpeed. Med tanke på resultatet så tvingas jag inse att ett luftfilter för min egen del är nödvändigt att inskaffa. Alltså inte till Elisen utan till mig själv, så att jag inte behöver dra i mig en massa damm efter Fredric !
hälsn
Lasse H
Projekt Elise 220 R
Sant.svalle wrote:4-2-1-grenröret ser riktigt fint ut men jag vet inte märket.
Dippen beror ju på ineffektiv andning i det vartalsområdet. Sen om det är avgassystem, extraktorrör, portning, ventiler, kammar, spjällhus, trattar, airbox, flexslang eller filter vet jag inte.
Men med en så bra kurva i övrigt vill jag inte mickla med det (inte mitt uppdrag heller). Risken är att det blir skitt i något annat område. Bättre att leva med det. Sedan är det bara 10Nm, alltså 5%.
Ett bra grenrör utan flexdel och lika långa 150mm trattar brukar ge mer vrid i mellanregistret, medan olika långa trattar ger mer i toppvarv. Spännande men endast värt att jaga när man hittat gränsen för vad bilen tål i svängarna.
Cai, Belgien men svensk
Kunde inte hålla mig! Var tvungen att köra ut och prova en sväng idag. Under varmkörningen kändes den väldigt lik den gamla motorn (c:a 150hk). Upp till 6000 rpm var det nästan ingen skillnad alls men sen när den andra började krokna vid 6500rpm, det var då det började hända grejor! Mellan 6-8000 rpm skenar bilen! Vågade inte köra allt för fort på blöt väg med blanka R-däck och avställd bil.
Blev förvånad att den gick så bra på tomgång och på låga varv, hur snäll som helst. Förmodligen resultat av en bra mappning.
Blev förvånad att den gick så bra på tomgång och på låga varv, hur snäll som helst. Förmodligen resultat av en bra mappning.
Gratulerer med jomfru-turen i en "Race-I-Fied" Elise.. hehe
Hysteriskt morsomt er det. :D
Hysteriskt morsomt er det. :D
Kenneth Hammer / MSN: nad_freak@hotmail.com / "Orginalt GM Produkt"
Nu har det äntligen torkat upp för en ordentlig tur! Bilen går helt otroligt bra! Håller man varvet uppe så går den så in i h-vete. Har ju tidigare läst massor om hur bångstyriga dessa motorer är när man trimmat dom. Även en standard VHPD skall ju vara rätt dålig på tomgång osv. Den här är hur snäll som helst. Stabil tomgång både varm och kall, sedan går den hur snällt som helst att smyga runt med. Är ju riktigt sugen att testa den på racerbanan! Hoppas ni kommer några lotusklubbsmedlemmar och hejar på första roadsport racet på mantorp 28-29 maj.
Fredric !
Låter jättebra ! Tror att den civiliserade gången har med Emerald 3D att göra. En VHPD-motor (som ej har programmeringsbar ECU) har enligt min mening ingen vacker tomgång. Även om den låter rejsig och otämjd.
Om du nu ska testa bilen på bana den 28-29 maj på Mantorp, betyder det att vi ej får se dig på Gotland Ring den 25 maj ?
hälsn
Lasse H
Låter jättebra ! Tror att den civiliserade gången har med Emerald 3D att göra. En VHPD-motor (som ej har programmeringsbar ECU) har enligt min mening ingen vacker tomgång. Även om den låter rejsig och otämjd.
Om du nu ska testa bilen på bana den 28-29 maj på Mantorp, betyder det att vi ej får se dig på Gotland Ring den 25 maj ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !