Page 3 of 4
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Mon 15 Jun, 2015 11:55
by STELL
då kommer motfrågan.
Varför gjordes det inte rätt på fabriken med insugsröret?
Kostnad, värmeproblem, etc etc. Kanske finns ett svar som gör att det kan bli kostsamt att förstora det.
Endast tanke, så du inte förstör något som kan bli dyrt
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Mon 15 Jun, 2015 12:18
by Nillet
Rakt fram är ganska ointressant, det finns andra bilar som är bra på det.
Eftersom det finns som fabrikssiffror går det att googla.
Elise SC 2008: 4,4 sec (0-60mph) och 150 mph toppfart - 217 bhp
Exige S 2007: 4,1 sec (0-60mph) och 148 mph toppfart - 220 bhp
Exige S PP 2007: 4,0 sec (0-60mph) och 153 mph toppfart - 243 bhp
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Tue 16 Jun, 2015 16:36
by Stefan_A
Rakt fram har sina risker det med:
http://youtu.be/u_40HVuIGEY
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Mon 22 Jun, 2015 07:48
by Ter
Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Mon 22 Jun, 2015 22:22
by Smeek
Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Tue 23 Jun, 2015 07:23
by Ter
Smeek wrote:Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite

Jag har en Elise S2 från 2001, har dock Honda K20 med kompressor, chargecooler, E85 etc så det är ju lite skillnad mot en original :) Lotusen är ju betydligt mer extrem än vad S2000 var så det jag kan sakna är ju hur fint S2000 beter sig ute på vanlig väg och hur lätt och skön den är att köra.
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Wed 24 Jun, 2015 09:15
by Graf Orlok
Hehe, Ter's Elise är ett MONSTER!

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Thu 25 Jun, 2015 16:52
by Smeek
Ter wrote:Smeek wrote:Ter wrote:Jag gick från S2000 jag med, har aldrig ångrat mig. Även om S2000 är en underbar bil som bara går och går utan några som helst problem :)
Kul att höra :) känns ju som självklara valet om man vill gå snäppet extremare. Vilken Lotus kör du? Och vad tycker du är den största skillnaden mellan bilarna? Och vad eventuellt saknar du med Hondan? :) Tack på förhand! Denna tråden sprang iväg lite

Jag har en Elise S2 från 2001, har dock Honda K20 med kompressor, chargecooler, E85 etc så det är ju lite skillnad mot en original :) Lotusen är ju betydligt mer extrem än vad S2000 var så det jag kan sakna är ju hur fint S2000 beter sig ute på vanlig väg och hur lätt och skön den är att köra.
Du kunde inte hålla dig borta från honda helt då med andra ord ;) Ja S2000 är onekligen en trevlig bil. Exigen springer ju iväg i pris såklart. Man kan ju t.ex få en Porsche 911 997, cayman S, bmw M3 E92, bmw 1m, corvette z06 m.m .... Men tvekar på att någon av dem fångar samma råa körkänsla som lotusen ger. Eller vad tror ni? :)
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Fri 26 Jun, 2015 09:30
by Cat7even
Hej har läst dina funderingar.
Nu är det ett tag sedan jag körde porsche. Men jämfört med en GT2 av gamla modellen så är min Elise en helt annan bil betydligt mer alert. Med en styrning som lever i händerna. BMW m1 är IMHO helt okörbar, en riktigt trist bil. Corvette har jag bara kört en specialvariant av C06. Är en lastbil i jämförelse stor och trög i riktningsändringar men mer lättkörd. Mclaren mp4-12c är märkligt lika min S1 i känsla.
Med motor lågt mitt fram med bakhjulsdrivning uppfattar jag vid körning som om roteringspunkten ligger framför sittplatsen. I Elisen känns det som om den ligger bakom. Vilket tar tid att vänja sig vid
Vill därför hålla upp ett litet varningens finger, Elisen ( S1) är lätt att köra fort, svår att köra riktigt fort. Har själv svårt att komma förbi understyrningströskeln och modet i högfartskurvor.
Med min gamla racer Marcos var det inga problem att ligga på 4 hjulsställ genom " under bron" i väta. Har inga planer på att försöka det med Elisen ( ännu). Behöver väl

För vanlig landsvägskörning är den extremt väl lämpad.
Räknar hur som helst mitt billiv i före och efter Elise. Om det kan vara en fingervisning
Så köp en Elige dock inte min den är inte till salu.

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sat 27 Jun, 2015 09:32
by Christopher Zell
"Före och efter Elise"

så är det helt klart.
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sat 27 Jun, 2015 09:59
by Smeek
Cat7even wrote:Hej har läst dina funderingar.
Nu är det ett tag sedan jag körde porsche. Men jämfört med en GT2 av gamla modellen så är min Elise en helt annan bil betydligt mer alert. Med en styrning som lever i händerna. BMW m1 är IMHO helt okörbar, en riktigt trist bil. Corvette har jag bara kört en specialvariant av C06. Är en lastbil i jämförelse stor och trög i riktningsändringar men mer lättkörd. Mclaren mp4-12c är märkligt lika min S1 i känsla.
Med motor lågt mitt fram med bakhjulsdrivning uppfattar jag vid körning som om roteringspunkten ligger framför sittplatsen. I Elisen känns det som om den ligger bakom. Vilket tar tid att vänja sig vid
Vill därför hålla upp ett litet varningens finger, Elisen ( S1) är lätt att köra fort, svår att köra riktigt fort. Har själv svårt att komma förbi understyrningströskeln och modet i högfartskurvor.
Med min gamla racer Marcos var det inga problem att ligga på 4 hjulsställ genom " under bron" i väta. Har inga planer på att försöka det med Elisen ( ännu). Behöver väl

För vanlig landsvägskörning är den extremt väl lämpad.
Räknar hur som helst mitt billiv i före och efter Elise. Om det kan vara en fingervisning
Så köp en Elige dock inte min den är inte till salu.

Tror jag är ganska såld ändå faktiskt

Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.

Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it.

Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sat 27 Jun, 2015 10:14
by pontusfyhr
Smeek wrote:
Tror jag är ganska såld ändå faktiskt

Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.

Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it.

Du kan ta av taket på Exige och sätta dit sofftop, don't worry ;)
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sat 27 Jun, 2015 16:37
by Smeek
pontusfyhr wrote:Smeek wrote:
Tror jag är ganska såld ändå faktiskt

Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.

Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it.

Du kan ta av taket på Exige och sätta dit sofftop, don't worry ;)
Verkar så bökigt bara :P Men skönt iaf att det går om man nu skulle känna sig tvungen!
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sat 27 Jun, 2015 23:28
by Graf Orlok
Smeek wrote:
Tror jag är ganska såld ändå faktiskt

Nu blir det bara att spara till en chrome-orange cup 240! Alternativt vit.

Kommer fan sakna cabbe-livet bara.. I löv it.

Chrome orange FTW!

Är i Götet den 20 Juli om du vill kika...
Re: S2000-ägare som ska gå mot Lotus :)
Posted: Sun 28 Jun, 2015 08:28
by Christopher Zell
Smeek wrote:
Verkar så bökigt bara :P Men skönt iaf att det går om man nu skulle känna sig tvungen!
Jag har hardtop till min Elise, den satt på när jag köpte den. Det första jag gjorde var att skruva av den och sen jag köpte bilen har hardtopen inte åkt på en enda gång. Jag kör bara på sommaren och i fint väder och då ska taket av :)