Försäkringar

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Larsson
Forumveteran

Re: Försäkringar

Post by Larsson »

Hej!
Har precis teknat en entusiast försäkring (Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad) på min Excel, fick försäkringsbeskedet igår.
Följande gäller bl.a. för denna försäkring:
1. Ägaren skall vara en fysisk person
2. Boende och bruksbil skall vara försäkrat i LF
3. Bilen mäste vara i fint skick
4. Bilen måste ha ett historiskt eller kulturellt värde
5. Bilen måste vara minst 20 år gammal
6. Du bekostar själv olika skadeförebyggande åtgärder (typ): Rattlås, stöldlarm, stöldkrycka, stöldkasset, fälglås, växellås, dold tändnings brytare, batterifrånskiljare, etsmärkta rutor och brandsläckare. Den skadeförebyggande utrustning LF kräver ska monteras inom 30 dagar efter att försäkringen börjat gälla.
7. Bilen får aldrig användas som bruksbil
8. Den årliga körsträckan får inte överstiga 500 mil
9. Bilen måste stå i godkänt garage
Självrisker: Trafik ?, Brand 1500:-, Glas 35% av skada lägst 1000:-, Stöld 5% av basbelopp, Räddning 1500:-, Rättsskydd 20% av skada lägst 1000:- och Vagnskada 5% av basbelopp

Årskostnad 997:-

Tror jag fick med det mesta.

Mvh Fredrik
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Marcos GT 3-Litre -71
Lotus Elan +2 -73
Lotus Elan S2 -95
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Graf Orlok wrote:Då undrar jag - varför? Lotus kostar ju i allmänhet hälften eller t o m en tredjedel av dessa märken. Det gör ju i praktiken att Lotus i särklass är det dyraste märket att försäkra baserat på värdet på fordonet!
Jag vet inte hur det fungerar men tror att om de har många skador på bilmodellen så blir premien dyrare.

Det finns bara ett sätt att hitta den billigaste och det är att ringa runt till ALLA bolagen...
Tänk även på att de billiga bolagen kan bli dubbelt så dyra nästa år, men även tvärt om...
Vilket som är bäst vid en skada är däremot värre att utvärdera men räkna med att ni inte får så mycket som ni tror...

För mig var Trygghansa billigast första gången, året därpå var de dubbelt så dyra.
Hittade därefter ett litet bolag som är billigt, men i år var Trygghansa lika billiga som dem.
Jag kör över 500 mil om året så jag kan inte ha en entusiastförsäkring.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Då får jag fortsätta med vanlig försäkring då jag kör mellan 500 och 1000mil förutom att den är för ny.
Men skaderisken för Lotusar kan inte bygga på någon särskild statistik. De är ju inte särskilt vanliga utan måste bygga på att bolagen anser att den som kör den biltypen om bilen är nyare än 10år är mer riskbenägna än de som kör samma biltyp och har en bil som är 10år och 1 dag, vilket är mycket konstigt, men det blir att ringa runt till och kolla det verkar vara enda sättet att få en mindre dyr försäkring. :(
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply