Page 2 of 2

Re: Import - kostnader

Posted: Wed 20 Feb, 2013 22:08
by Cat7even
Hmm ful mätte utan tak98 verkar vara måttet i s1,
Kom gärna förbi och provsitt
Mvh Johan

Re: Import - kostnader

Posted: Wed 20 Feb, 2013 23:02
by Puttriken
Tack bencollins för den utförliga beskrivningen!

Re: Import - kostnader

Posted: Thu 21 Feb, 2013 11:01
by bencollins
aahhh det var stulit från här http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... +in+Sweden
du får tacka Nick Long!
...och tack Johan

Re: Import - kostnader

Posted: Thu 28 Feb, 2013 18:40
by DJ
Hur löser man försäkringen under importen?  :nothing:

Re: Import - kostnader

Posted: Thu 07 Mar, 2013 13:06
by bencollins
Från Nick's guide : (översätt med google) En bra brittiska försäkringsgivare att använda för att täcka din brittiska bil för obegränsad användning inom EU är Stuart Collins - de är dyra men jag kunde inte hitta en annan försäkringsgivare som skulle täcka mig med tanke mina omständigheter (jag använde bilen för pendling, vilket är undantagna från de flesta andra 365-dagars användning inom EU politik - se ECAR).
Har precis köpt nånting från ebay eeeeeek  :eek: , min vän kika på den lördag!
Om det finns någon bättre förslag.......jag lyssnar
Image

Re: Import - kostnader

Posted: Thu 07 Mar, 2013 13:59
by Nillet
Prata med försäkringsbolaget.
Det går att lösa en importförsäkring som gäller 1 månad.
Finns även en till försäkring att lösa, tror den heter interimförsäkring som man löser efter det.

OBS! Importförsäkringen gäller först när den är betald så den måste lösas och betalas per telefon/internet. Om man har alla fordonsdata går den att lösa innan resan.

Eftersom min bil bröt ihop (HGF) på vägen hem så pratade jag snällt med försäkringbolaget, de förlängde försäkringen så den täckte hemresan ifrån Tyskland efter reparationen.

Re: Import - kostnader

Posted: Mon 15 Apr, 2013 20:35
by bencollins
Importförsäkring och interimförsäkring låter intressant. Vilket försäkringsbolag var det?
Jag kollar både engelsk och svensk försäkring, men det känns som svensk är lättast, alla engelska försäkringbolag förväntar sig att man också är bosatt i Storbritannien.
Har ansökt till MCS, Länsförsäkringar.
Några andra försäkringstips?

Lotusen jag köpt är trimmad med guldplåt :winking: så kanske nåt företag med tålamod för trimning?

Reskostnader:
Ryanair flyg x 2pers 450kr!!! (grymt)
Tåg till bilen, ungerfär 15 mil x2 780kr (ok)
DFDSfärjan Harwich > Esbjerg 18T 4000kr ouch men utan hytt o mat blir det ung 1500kr (bra pris).
Stenafärjan Grenaa>Varberg 5T 877kr ink mat x 2

Jag kan berätta om hur sjuk jag var på resan om 2 veckor.Image

Re: Import - kostnader

Posted: Mon 15 Apr, 2013 21:31
by Nillet
Alla bolag har sådana!
Jag hade ett litet försäkringsbolag och de hade bara den ena, men de hänvisade till större bolag för den andra.

Båtar från/till England har hemska bieffekter...  :bang:

Re: Import - kostnader

Posted: Tue 16 Apr, 2013 07:56
by bencollins
Tack för ditt svar Niklas.
Fått bud för 30 dagar importförsäkring, men bara trafikförsäkring : 534kr från länsförsäkringar.
Känns överkomligt (om det bli ingen brand!!). :18_crazy:

:331:
För att importera bilen måste man ha nya strålkastare.
Vänsterstyrd strålkastare köpundersökning:

(550kr inc/ex? moms) http://www.deroure.com/partinfo.asp?MAK ... PBID=35716
(500kr ex moms) http://www.elise-shop.com/headlamp-elis ... -p-50.html
(550kr ex moms) http://www.eliseparts.com/products/show ... -headlamp/

Ahah enligt http://arc.seloc.org/viewthread.php?tid ... pid5141318 de är 5 3/4 tums storlek Valeo/CiBbie
De finns här men inte för vänstertraffik, då undrar jag om någonting finns hos svensk eller tysk webbutiker?
http://www.larkspeed.com/index.pl?c=CIB ... gory&part=
http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-CIBIE-5-3 ... 4842f362b8

strålkastare montering : techwiki http://wiki.seloc.org/a/Driving_light_replacement

Re: Import - kostnader

Posted: Tue 16 Apr, 2013 19:11
by Per Mo
Kan du inte bygga om strålkastarna? Har för mig att det ska gå att göra på S1orna. Bilhallen lyckades vinkla om mina strålkastaretill min S2 111R, fast det inte ska gå. Ljusbilden slutar väldigt tvärt men den gick genom besiktningen utan några problem. :-D

Re: Import - kostnader

Posted: Tue 16 Apr, 2013 20:35
by bencollins
Intressant min kära granne!
1996 lyckades jag vända barchettas projektorstrålkastares metallplåt mellan glödlampa och lins (180 grad med precision)
Så enkelt var det
Men S1 har bara lins.
Undrar om man bara roterar linsen som du skrev, så blir det ok(?)
Samtidigt det är ung 800 spänn från "ebay bolt on bits shop", så kan jag slippa att vara dumsnål den här gången! :blush:

Re: Import - kostnader

Posted: Tue 16 Apr, 2013 21:54
by Per Mo
800 var billigt, då är det klart bättre att köpa. Jag sökte lite på ombyggnad, tydligen var det S2 fram till 2006 det gällde.  :eyes2: