Skall jag eller skall jag inte?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Re: Skall jag eller skall jag inte?

Post by Rickard »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
När min far i tídigt nittiotal tittade på en Corvette som han väldigt gärna ville ha och frågade mig vad jag tyckte så sa jag. Köp bilen, om du ångrar dig och har skött bilen så har du pengarna tillbaka vid en försäljning. Om du inte köper bilen så kommer du att titta längtande efter varje Corvette som du ser och tänka, en sådan kunde jag ha haft. Han köpte bilen och hade väldigt mycket glädje av den i många år.
Låt inte tvivel stoppa dig, lev ut dina drömmar. Köp dig en bil som du drömmer om.

Det har jag gjort, mer än en gång.  :banana:

Hälsningar
Patrik
Riktiga visdomsord !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Patrik har rätt ! En riktig filosof.
Själv vill jag inte sitta gammal och bortglömd
på ålderdomshemmet och ångra saker jag INTE gjort.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Ja, de bilaffärer som man verkligen ångrar är de som man inte gjorde! Som den röda Alfa Guilietta Sprint Veloce som var till salu för 4500 kr hos en bilskojare i Vasasta'n när jag pluggade på KTH. Men å andra sidan var studielånet då bara runt 3000 kr per termin, så det hade frestat på ekonomin!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Jo, alla har nog någon affär som inte blev av. Hittade själv en Austin Healey 100-6 hos en bilhandlare i malmö på mitten av 1980talet, 35000:- skulle han ha. Körbart renoverings objekt. Den bilen skulle jag köpt och bara ställt undan. Men det gjorde jag inte.

Tror att Elise S1 har vänt i pris, blir inte billigare än vad dom är nu. Kan kanske bero på att det inte byggdes så många och att fler än jag tycker att S1 är den snyggaste Elisen.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Patrik !

Jag tycker att du ska köpa en Elise S 1  :up:
Annars är det risk för att du om tjugo år
säger samma som du nu säger om A-H 100-6.

Och för övrigt tror jag att du har rätt beträffande
priset på Elise. Att köpa ett välskött ex idag och
ta hand om den väl är nog inget större ekonomiskt
risktagande.

hälsn
Lasse H
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Lasse H wrote:Patrik !

Jag tycker att du ska köpa en Elise S 1  :up:
Annars är det risk för att du om tjugo år
säger samma som du nu säger om A-H 100-6.

Och för övrigt tror jag att du har rätt beträffande
priset på Elise. Att köpa ett välskött ex idag och
ta hand om den väl är nog inget större ekonomiskt
risktagande.

hälsn
Lasse H

Hej.
Jo en S1 Elise hade nog varit väldigt roligt. Men har inte plats fill fler fordon, och vill inte sälja något av de som jag har. Visst kan man bygga större garage, finns i planerna, men då är där inga pengar över till att köpa en bil till.
Sen har jag en fordonspark som jag drömt om :-D
Med Excel som sportbil, Kojan som har "stort" Webasto soltak som nästan cabb, trajan som riktigt gammelfordon. Önskar inget mer  :wave: (sån är möjligt att nå)

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Kan du inte lyfta ut Marinas Morris
och klämma in en Elise där istället ? :-D

Bara skämtar. Förstår jag att du inte "vågar".

hälsn
Lasse H
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Lasse: jag tror nog att gränsen för Patrik går där! Men jag har hela tiden hävdat att det pensionärsakvarium som han håller på att bygga skulle göra bättre nytta för en eller två bilar till!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Röstar för att Marina köper en S1:a för att hålla balansen i familjen  :hyper:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Många glada ideer, men det är inget inglasat uterum som byggs utan ett öppet. Blir bara carport till bilen då. Och Marina säljer inte sin morris, tror inte hon byter jämt med en S1:a ens om hom fick tjansen.

Tråden tappar sitt fokus, är nyfiken på hur det går med affären på den gröna S1:an som frågan var från början.
Kom igen och skriv, hur det går?

Hälsningar
Patrik
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Tappade sitt fokus !??!
Tror du är rädd att Marina ska hitta tråden :fighting10:

"Pensionärsakvarium" !!!  :up: :-D
Ska nog skaffa mig ett sådant.

hälsn
Lasse H
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Absolut skall!  :banana:
Jag har mina bästa körminnen från våran Lotus Elise S1 Miss Sophie och har inte ångrat att vi köpte den. Dessutom känns det som en framtida klassiker, så tar man hand om den borde det inte vara svårt att få tillbaka pengarna, ifall man någonsin kan göra sig av med den... Höger eller vänsterstyrd känns mer som en smaksak, jag tycker inte det spelar någon roll, förutom vid omkörningar när man är själv i bilen (lite mindre spännande i en vänsterstyrd). :lol:
Hälsningar,
Johanna
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Tycker nog att största problemet med högerstyrt är sikten till vänster som är obefintlig och det är oftare att man vill ha sikt till vänster än höger annars tycer jag S2an är mycket snyggare än S1an men det är ju tur att smaken är olika
Nybliven Eliseägare
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

a_annell wrote:Tycker nog att största problemet med högerstyrt är sikten till vänster som är obefintlig och det är oftare att man vill ha sikt till vänster än höger annars tycer jag S2an är mycket snyggare än S1an men det är ju tur att smaken är olika
Som nybörjare på Lotus i allmänhet och högerstyrt i synnerhet kan jag konstatera att det körmässigt varit mycket lättare att anpassa sig till liten låg bil med högerstyrning än vad jag trodde. (Min tidigare erfarenhet från RHD-körning inskränker sig till lite hyrbilskörning i UK genom åren).
Jag håller absolut med om att just bristen på sikt snett bakåt åt vänster är det som är upplevs knepigast (jag har ju ingen sikt genom "bakrutan"). Lite obehagligt i trafiken stundtals. Riktigt spännade att köra ut på en väg där påfarten har lite vinkel mot vägen. Man ser absolut inte om det kommer någon från vänster. Funderar på att arrangera en extra vidvinkelspegel till vänstersidan som man lätt kan montera av/på. Jag har sett att högerstyrda postbilar ofta har en extra spegel på vänstersidan.
Att sitta på höger sida och ratta tycker jag är relativt ok, att växla med vänster hand upplever jag som den knepigare biten. I trafiken, när man tar det lugnt med växlandet, funkar det ok. När man tar i lite t.ex. vid slalomkörning, då det svänger och kränger, känns det än så länge lite knepigt. Speciellt manövrarna 2'an-3'an och vice versa blir ofta lite yxiga med vänsterhanden.
Som det känns skulle jag inte vilja lägga ner den tid och de pengar det kostar att bygga om bilen.
sebo
Stamgäst

Post by sebo »

hej kommende lotus fan  :wave: ,som jeg ser det er det bare med at komme igang med at finde en god bil på nettet :hack: der findes masser i england, så gör som jeg, bare at sätte fart :banghammer: og så ses vi til våren i fine sommerbiler..  :banana: höjrestyrd er bare en charme mere :steer:
niller malmö
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
Post Reply