Jag använder min Elise S2 med 120hk motorn mer eller mindre uteslutande på banan. Under året så har jag använt Pagid RS14 beläggen. De har gjort jobbet men man får ta i ordentligt. En egenhet som jag upplevt är att de har bra bett under första hårda bromsingen på varje pass utom det första, ett par inbromsningar senare så får man börja trampa riktigt hårt igen. På gatan så måste jag säga att beläggen fungerat utmärkt.
Jag funderade på Carbotech XP10 tidigare, jag körde dem på min BMW med original ok och skivor. Jag har däremot varit tveksam till om jag kan få tillräcklig värme i dem. På BMW'n så tog de ok efter ett varv men ungefär 10 varv in i varje pass så kunde man börja flytta fram bromspunkterna en hel del. Det jag läst i den här tråden får mig ännu mer tveksam.
PFC 01, PFC 97, CL brakes RC5+ och RC6 är väl de som jag är mest nyfiken på.
Jörgen
Bromspads och och skivor. Elise & Exige? Synpunkter!
Re: Bromspads och och skivor. Elise & Exige? Synpunkter!
När jag nu åter läste vad jag tidigare skrivit om XP10'orna på känner jag att jag kanske förmedlade upplevelsen väl negativt....
För att klargöra... XP10'orna fungerar helt okej vid raskt tempo på bromskrävande banor, inget att klaga på... Dock inte riktigt lika vassa vad gäller bromsprestanda och modulation som t.ex. PFC97.
Men som den kompromiss man kanske är ute efter om man åker gata och bana är nog XP10'orna faktiskt att föredra...
För den som är 'hard-core-enbart-bansmiskare' är nog ett vassare racebelägg förstahandsvalet. För kombon bana/gata funkar dock XP10'orna för mig helt okej!

För att klargöra... XP10'orna fungerar helt okej vid raskt tempo på bromskrävande banor, inget att klaga på... Dock inte riktigt lika vassa vad gäller bromsprestanda och modulation som t.ex. PFC97.
Men som den kompromiss man kanske är ute efter om man åker gata och bana är nog XP10'orna faktiskt att föredra...
För den som är 'hard-core-enbart-bansmiskare' är nog ett vassare racebelägg förstahandsvalet. För kombon bana/gata funkar dock XP10'orna för mig helt okej!