Page 2 of 3

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Wed 29 Sep, 2010 08:40
by Mikael_W
evoran väger väl runt 1570kg så den är inte så mycket tyngre :-D
Hoppas de får ut den, konkurrerar väl bra med Db9an och den har väl knappt några baksäten.

Men vad hände med den nya espriten :-D

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Wed 29 Sep, 2010 09:25
by Lasse H
Grattis på namnsdagen, Micke !

Tror att Evorans vikt var 1.470 kg ?
Redan den vikten är lite för mycket.
Ca 1.600 kg är väldigt mycket. Framförallt
för en relativt liten bil som den nya Lotus Elite.
Jamför med Nissan GT-R som väger drygt 1.700
kilo. Den är en koloss ! En annan jämförelse för
Elite är att den med den målvikten är klart tyngre
än min Subaru Forester !

Ovanstående lovar jag är mitt sista inlägg (kanske)
med gnäll om de allt tyngre Lotusarna. Tyvärr har dom
redan växt ifrån mig, både i vikt och i pris.
Märket har sålt sin själ :bigcry:

hälsn
Lasse H

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Wed 29 Sep, 2010 11:47
by silke
Lasse H wrote:Ovanstående lovar jag är mitt sista inlägg (kanske)
med gnäll om de allt tyngre Lotusarna. Tyvärr har dom
redan växt ifrån mig, både i vikt och i pris.
Märket har sålt sin själ :bigcry:
Kan inte låta bli att tänka att det måste ha låtit likadant på 70-talet när Lotus övergav Seven, Europa och Elan för de tyngre, dyrare, mer komfortinriktade Eclat, Elite och Esprit... Känns som om det är samma stora omvälvning som är på väg att ske nu, alla gillar det inte men om det är enda möjligheten för att Lotus skall kunna överleva så ställer åtminstone jag mig positiv till förändringen! Jag håller samtidigt med Lasse om att det är tråkigt att de verkar överge sin "add lightness" filosofi helt och hållet samtidigt som priserna springer iväg alldeles för långt..

Ställer mig även frågande till om det är rätt väg att gå, när alla andra sportbilstillverkare verkar gå åt andra hållet med lättare bilar. Exempelvis så ryktas det ju om att Lamborghini på Parissalongen kommer visa ett koncept som bara väger 999kg och detta med en stor V10a bakom ryggen....

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Wed 29 Sep, 2010 12:01
by Mikael_W
He GTR, provsatte faktiskt en sådan för inte så länge sedan. Man sitter verkligen helt ok, till och med så man kan bruksa den :flag:

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Wed 29 Sep, 2010 20:48
by Lasse H
Daniel !

Du kan ha rät i att det nu handlar om en generationsväxling
för Lotus och att jag helt enkelt inte är med på båten !
Dock är jämförelsen mellan Seven och Elan inte riktigt samma
som mellan Elise och Evora/nya Elite (om det nu var den jämförelsen
du tänkte på) då skillnaden i vikt mellan en Seven (med Twin Cam,
ca 1970) och en Elan var mindre än 100 kg. Enligt Cris Rees vägde
en Seven 1.204 pound och en Elan med samma motor vägde väl ca
650 kg. Eller ? Osäker på detta, men jag vet att de var rejält lättare
än en S1 Elise. Med det kommande generationsskiftet talar vi om
viktökningar på ca 50% alltså 500 kg. Större motorer ja, men de
behövs nog för att dra runt "dököttet". :-D

Micke !

På senaste banträffen jag deltog i fanns 4 GT-R. Inte min typ av
bil, men de gick som skållade troll på rakan. Jag hade ingen chans att
hänga med i accelerationen. Fast jag kunde bromsa 50 meter senare
än dom efter Knutstorpsrakan och där försvann det försprång dom
hade fått på rakan. Pratade med ett par av killarna som körde GT-R
och den ene berättade att han på en tidigare banträff hade helt slitit
ut fyra nya däck ! Med tanke på storleken på däcken så var det säkert
inte billigt. Till min Elise bytte jag bakdäck varje säsong och framdäcken
höll drygt dubbelt så länge. Det inkluderade minst 5 banträffar per år.

hälsn
Lasse H

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Thu 30 Sep, 2010 08:20
by Nillet
Bilder från Paris 2010:

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Thu 30 Sep, 2010 08:42
by Lasse H
Den är verkligen snygg !
Lite linjer av 458, fast stramare, tycker jag.

hälsn
Lasse H

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Thu 30 Sep, 2010 14:31
by Finn
Tycker verkligen att de lyckats med sina nya modeller.

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Thu 30 Sep, 2010 18:52
by STELL

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Thu 30 Sep, 2010 19:03
by STELL
For those who are interested what the future will bring

http://s1232.photobucket.com/albums/ff3 ... storm1976/

- Esprit: 2+0, V8 5.0, 600ch ++, £100000, (versions base et R, coupé et cab), benchmark: 458
- Elan: 2+0/2, V6 3.5, 440ch, £70000, (versions base et R, coupé et cab), benchmark: 911 turbo
- Elite: 2+2, V8 5.0, 600ch++, coupé-cabriolet (versions base et R), £135000: benchmark: DB9
- Eterne: panamerapide-like, motorisations de l'Elite
- Elise: 4 cylindre 2.0, 350ch (:D), (versions base et R, coupé et cab), benchmark: Boxster, Cayman, TT

Detta enligt excelnet.

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Fri 01 Oct, 2010 12:55
by STELL

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Fri 01 Oct, 2010 16:30
by Nillet
Från pressreleasen:
Lotus Elite: The Vision
A New British Expression of Exclusivity
Look up elegant in the dictionary and you’ll find variations on the following
1. dignified grace in appearance, movement, or behaviour, 2. superb taste
in design, style and 3. something elegant; the ultimate refinement.
The ground-breaking new Elite is exactly that. It’s compact yet chic body is
elegance incarnate. It’s not only exquisitely elegant, in keeping with Lotus’
core values, it’s a car of substance incorporating some of the very latest
technological innovations Lotus has to offer. The slick retractable hard top
and the optional use of hybrid technology with KERS are typical examples
of Lotus tailoring technology to deliver perfect performance.
Set for release in spring 2014, this is an innovative, exciting GT that will set
a new benchmark in design, performance and emissions. And it’s not all
about sleek lines and stunning bodywork with this particular 2+2, what
hides beneath this shark like exterior perfectly does the aesthetics justice.
A front-mid positioned 5.0 litre V8 engine delivering up to 620 PS meaning
drivers can expect to go from 0-100 km/h in approximately 3.7 seconds.
Dany Bahar, Chief Executive Officer of Group Lotus, said: “There’s no
denying that the Elite is breathtakingly beautiful to look at but it’s so much
more than that, it’s a car that over delivers in all other aspects as well. One
could say it’s a car of perfect contradictions, it’s compact yet spacious, high
performing yet low emitting, lightweight yet still reassuringly solid. It’s a car
that we are exceptionally proud of at Lotus and we truly believe that there is
nothing else like it out there both in terms of styling and performance.
“Make no mistake, there’s a definite market requirement for the Elite – it’s
the ultimate sports car feel with comfort and space. There will always be
those who believe that Lotus should stick to small sports cars but we didn’t
take the decision to design something like the Elite lightly, it’s based on
months of careful research and planning. It’s worth noting that total 2+2
production represented over 20 per cent of Lotus build between 1948 and
1996 (pre small car platform) and 11 per cent over all, this sector has been
very successful for us in the past and now the Elite raises the benchmark
higher still.”
The Elite will redefine “modern classic”.

Elite Specification *
Layout: 2+2 seater, front-mid-engined, rear wheel drive
Engine: Petrol, hybrid optional
Hybrid technology: Hybrid gearbox with integrated electric motors
and KERS
Cylinder: V8
Capacity: 5.0 litre
Power/Torque: 620 PS / 720 Nm
Rev limit: 8,500 rpm
0-100 km/h: 3.7 seconds
Top speed: 315 km/h
CO? approx (CO?/km): 215 g/km**
Weight: 1,650 kg
Seats: 2+2
Transmission: Full Hybrid transmission
Drive: RWD
Start of production: Early 2014
Enters the market: Spring 2014
Price indication: Circa £115,000
*Please refer to the ‘Further Information’ section in the Media Kit for
information relating to this specification
**Using optional hybrid technology

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Fri 01 Oct, 2010 18:15
by STELL
En modern Excel med avtagbart tak, den vill jag ha :-D
Nu fattas bara pengarna :(

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Sat 02 Oct, 2010 12:50
by Rickard
Riktigt riktigt vacker !!! En sån vill jag ha.

Re: Ny Lotus Elite!!

Posted: Sat 02 Oct, 2010 21:58
by Rickard
Hittade en fillm om nya Elite, där får man också se hur taket fälls ner.

http://www.youtube.com/watch?v=8wq603lqRRU&feature=fvst