Daniel !
Du kan ha rät i att det nu handlar om en generationsväxling
för Lotus och att jag helt enkelt inte är med på båten !
Dock är jämförelsen mellan Seven och Elan inte riktigt samma
som mellan Elise och Evora/nya Elite (om det nu var den jämförelsen
du tänkte på) då skillnaden i vikt mellan en Seven (med Twin Cam,
ca 1970) och en Elan var mindre än 100 kg. Enligt Cris Rees vägde
en Seven 1.204 pound och en Elan med samma motor vägde väl ca
650 kg. Eller ? Osäker på detta, men jag vet att de var rejält lättare
än en S1 Elise. Med det kommande generationsskiftet talar vi om
viktökningar på ca 50% alltså 500 kg. Större motorer ja, men de
behövs nog för att dra runt "dököttet".
Micke !
På senaste banträffen jag deltog i fanns 4 GT-R. Inte min typ av
bil, men de gick som skållade troll på rakan. Jag hade ingen chans att
hänga med i accelerationen. Fast jag kunde bromsa 50 meter senare
än dom efter Knutstorpsrakan och där försvann det försprång dom
hade fått på rakan. Pratade med ett par av killarna som körde GT-R
och den ene berättade att han på en tidigare banträff hade helt slitit
ut fyra nya däck ! Med tanke på storleken på däcken så var det säkert
inte billigt. Till min Elise bytte jag bakdäck varje säsong och framdäcken
höll drygt dubbelt så länge. Det inkluderade minst 5 banträffar per år.
hälsn
Lasse H