Lotus Europa TC Färgkod samt färg på spolier

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Lotus Europa TC Färgkod samt färg på spolier

Post by ola »

Undrar om det är det någon som vet vad färgkoderna beskriver för färger på Europa TC?

Funderar även på vilken färg spoilern har som original. Skall den följa bilens färg eller skall den vara mattsvart, blanksvart eller någon annan svart nyans???
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 318
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Kolla på http://perso.club-internet.fr/dherrero/couleurs.htm

Du kan väl franska? :lol:

Mvh,
P-O
User avatar
Bengt
Forumberoende
Posts: 196
Joined: Sun 19 Jan, 2003 12:31
Location: Vallda
Contact:

Post by Bengt »

Spoilern skall inte följa bilens originalfärg utan den skall vara svart, men vilken svart, vet jag ej  :bang: , hela min bil är ju svart och där följer ju visserligen spoilern bilens färg, men som sagt den skall vara svart oavsett karossfärg
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Post by ola »

Har själv en svart bil. Men bilen har varit omlackerad utan att man plockade bort spoilern (en riktigt slarvig lackering som nu är bortslipad, suck vilket arbete, en stenhård färg), så jag har svårt att se nyansen på min gamla trasiga spoiler.
Är din bil omlackerad någon gång? om så ej är fallet finns det någon möjlighet att se om spoilern har lackats i samma svarta färg som bilen eller om den är olackerad svart? Jag har köpt en ny spoiler som är olackerad men faktiskt väldigt svart, man skulle nog kunna kalla den halvmatt. Så nu är frågan om jag även skall lacka den i samma blanksvarta som bilen? Då man är lite originalfreak så vill man ju inte lacka förrän man är helt säker på kulören.
User avatar
Bengt
Forumberoende
Posts: 196
Joined: Sun 19 Jan, 2003 12:31
Location: Vallda
Contact:

Post by Bengt »

Hej Ola  :wave:

Jag har en JPS och den är omlackerad en gång, dock före min tid. Min spoiler har samma färg som övriga karossen, men om det är "rätt" eller inte, kan jag inte svara på. Jag har en original broschyr på Lotus (Europa,Elan,Elan+2) och i den finns det en Europa TC som är metallblå och en spoiler som är halvmatt svart. Vi får väl undersöka vidare, för jag får väl lackera om min någon gång i framtiden, men det behövs inte ännu eftersom min är i sådant skick så det inte är nödvändigt, trots att det är lite små sprickor här och där, men det får man ju lära sej att leva med om man skall köra och äga dessa fantastiska små bilar.  :up:
Lycka till  :beer:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Post by ola »

Ja, vi får se kanske är det någon som har en bil som aldrig är omlackerad som läser detta  :wave: :flag:
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala
Contact:

Post by Lotus »

Ola!
Vad har hänt med bilen under ditt användarnamn?  :eek:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Post by ola »

Ja det är en historia för sig. Kort kan man säga att det är min Europa på motorvägen utanför Barsebäcks golfbana midsommardagen 1990. Efter en framåtvolt landade mina bröder på taket. Det som hände var att bilen plötsligt började dra åt vänster varefter bilen gick ner i mittrenen och över på motsatt vägabana (ingen bra placering för en liten Europa) när han försökte komma tillbaka på rätt sida tar bilens front i marken och bilen voltar framåt och landar på taket. Den tekniska undersökningen visade ett märke i styrväxeln som skulle kunna ha orsakat olyckan.
Så jag har haft lite arbete med att få den på hjul igen. Men hoppas vara klar med den till banträffen på Knutstrop den 28 juni!
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 318
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

:rolleyes07: Hmm, som Lotus-ägare måste man ju ofta åkalla högre makter. Mina andevänner säger mig att Ola och hans bröder gillar att segla. Jag ser också ett Lejon framför mig,...., kan det vara så att Olas mor jobbar på fastighetsmäklaren Lejonet i Malmö?

Mvh,
P-O
(en av mina bästa kompisar är Martin Fridh)
User avatar
ola
Forumberoende
Posts: 109
Joined: Wed 29 Jan, 2003 14:22
Location: Lund
Contact:

Post by ola »

P-O din andar har träffat helt rätt! (förutom att morsan numera mäklar i eget företag)  :up:  :wave:
User avatar
Bengt
Forumberoende
Posts: 196
Joined: Sun 19 Jan, 2003 12:31
Location: Vallda
Contact:

Post by Bengt »

Ja du Ola, som den såg ut, så förstår jag att du har haft att göra. Lycka till och hoppas att du hinner få den färdig till Knutstorp  :bow:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests