Europa Special: hur byter man hastighetsmätervajer

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
CS
Användare

Europa Special: hur byter man hastighetsmätervajer

Post by CS »

I höstas la min hastighetsmätare av och jag ställde diagnosen vajerbrott. Först nu har jag skaffat en helt ny vajer men jag får inte ut den gamla vajern från växellådan (en 365:a). Krävs det ett specialverktyg för att lossa den gröna plastbussningen (eller vad man nu ska kalla den) ifrån växellådan? Någon som vet hur man gör utan förstöra plastdetaljen (som jag har förstått är svår att få tag på)?

/ Claes
Claes | 74 Europa TCS
DJ
Moderator

Post by DJ »

Vet ej exakt hur det ser ut på din låda, men på min (från R18 GTS) skall det sitta en sprint som håller bussningen på plats.

/Daniel
ola
Forumberoende

Post by ola »

Vet inte om du löst det än men jag stod inför samma fråga, när jag nu i veckan skulle byta på min 352a. Jag upptäckte att det var lättare än jag trodde. Bara att skruva ut den skruv som sitter i höjd med plastringen så faller metallfäste och vajer ut (plastringen sitter kvar) och sedan är det bara att sticka in den nya vajern och spänna skruven. Nu är det inte helt säkert att det ser precis likadant ut på 365 lådan. Men jag kan tänka mig att det är en liknande konstruktion.

/Ola
Pär
Användare

Post by Pär »

Var köpte du vajern någonstans?
Jag tror att det är dags att byta på min med eftersom nålen på mätaren fladdrar hela tiden. Har även hört att det ska finnas en vinkelväxel till vajern för att inte få en så kraftig böj på den. Är det någon som vet var man får tag på en sådan?
ola
Forumberoende

Post by ola »

Om den fladdrar så är det säkert vajern. Har för mig att jag köpte den hos Paul Matty. Jag tycker inte att det behövs någon vinkelväxel, fäster man den i ramen så blir det inte så kraftig böjning på den. Hänger dock lite lågt men det har gått bra hittills.

//Ola
Post Reply