Gotland Ring Track Days

Träffar, bankörningar, möten etc.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

För att vara 100% säker så kollade jag med Gotland Ring idag:
- Båda "nordslingorna" används sammankopplade på lördag
- Start 09:00
- Det finns fortfarande plats (så om nå'n mer vill komma med så ......)

:steer: :flag: :flag:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Hittade också en kul CV för initiativtagaren och VD:n för GotlandRing på deras hemsida. Det är lätt att förstå varför upplägget så mycket liknar Nurburgring:

Alec Arho Havrén

Nationalitet: Finlands-svensk gotlänning :)
Längd: 183 cm
Vikt: 76 kg
Bor: Visby, Gotland och Esbo Finland
Bakgrund: Akademisk utbildning MBA/MIM, vd för Advantage Group Oy Ab och
Gotland Ring,www.advantagegroup.fi


Alec har mycket goda meriter i både touring car och formelbil sammanhang. De
senaste åren har han tävlat mycket i bl a Deutsche Langstrecken Meisterscaft
på Nürburgring, främst med en BMW M3 (grupp N) med vilken han bl a tagit 5
st raka pole positions och 4 av 5 vinster i de tävlingarna han deltog i
där i Gr N under 2000-2001 (3,5 - 4 h race med ca 180 deltagande bilar inkl
alla klasser och grupper). Dessa ovannämnda tävlingar och Nürburgring 24 h körs
på en kombinerad 26 km lång bana med både GrandPrix- och den gamla Nordslingan
(Nordschleife)inkluderad. Nürburgring 24 h (24-timmars tävling för
standardvagnar och GT-bilar, totalt deltar fler än 230 bilar och 1000 förare i
samma tävling) är något som Alec även har goda erfarenheter från då han har
deltagit i dessa lopp inte mindre än fem gånger sedan 1994.

I början av 90-talet körde Alec formelbil i England (i inledningen av hans
racingkarriär), men detta var tyvärr något han inte kunde fortsätta med då
hans jobb på finansmarknaden i London tog nästan all tid. Nämndvärt är att
Alec alltid var spektakulär men säker förare i speciellt svåra förhållanden. I
regnväder t. ex. på Donington Park tog Alec pole position, racets snabbaste
varv och överlägsen vinst då han deltog i sitt bara andra Formel Vauxhall -lopp
1992.

Alec har under sin racingkarriär framgångsrikt tävlat tillsammans(i
samma team och bil) ned bl. a Risto Virtanen (VM tvåa i karting, framgångsrik
F3, F3000 och GT förare), Timo Mäkinen "The Original Flying Finn", Heikki
Salmenautio (sexfaldig finländsk touring car mästare i banracing), Miku
Santavirta (VM trea i karting, framgångsrik F3 och GT förare) , Mattias
Andersson (M tvåa i karting, F3 mästare, EM tvåa i Renault Sport Clio,
framgångsrik Indy Lights och STCC förare), Teemu Selänne (Finlands stora NHL
stjärna och faktiskt duktige förare) och flera andra stjärnförare från Finland,
England och Tyskland.

Det är inte bara inom racingen man hittar Alecs namn. Alec är också
en duktig tennisspelare. I USA spelade han med fullt tennis stipendium i
universitetslag i det amerikanska mästerskapet i fyra års tid, senare
spelade Alec mindre ATP-turneringar runt om i världen. Under senare år har
han representerat Gotland i Island Games (de "Olympiska Spelen" för
ö-riken) och där tagit flera medaljer. Så sent som sommaren 2002 vann han
faktiskt, som första gotlänning, herrarnas elitklass i Gutespelen. I årets
Island Games på Guernsey, var han spelande kapten/lagledare och tog laget till
fler medaljer (guld, silver o brons).

Förutom tennis, har Alec som intressen bl.a skidåkning (alpint), golf,
ishockey, ornitologi och historia. Advantage Group Oy är Alec:s företag som
han driver i Finland (se www.advantagegroup.fi )

Alecs förar CV

Racing brief -- "Curriculum Vitesse"

1991-92
JRRDS Formula Opel/Vauxhall Jr Race Series, UK (förare från Storbritannien,
Argentina, Brasilien, Canada, Spanien, Nya Zealand, Tyskland, Norge,
Danmark, Finland och Japan deltog det året i serien)

Alec deltog i tre race med imponerande placeringar. I sitt första Formel
Opel lopp blev han tvåa. I följande tävling på Donington Park bemästrade
han det svåra regnvädret bäst och tog pole position. I själva racet körde
han snabbaste varvet och van loppet med god marginal och fick två bonuspoäng
för snabbaste varvet och pole position). I Alecs tredje race blev det stop i
Redgate kurvan efter några tuffa varv i täten. De tre tätbilarna växlade
konstant position tills två medtävlande förare rörde vid varann så att de
sedan körde på Alec och alla tre bilar fick avbryta. Jobbet på
finansmarknaden i London gav inte möjlighet till flera lopp och Alec fick
nöja sig med serieinhopp då och då i olika klasser.

1993 körde Alec enstaka lopp i Formel 4 och ett lopp i Formel Opel Lotus. Mot
alla odds var han alltid på topp i kval och slutresultat, oberoende bana
eller bil (utan att ha fått bekanta sig mycket med varken bana eller bil).


1994-2001
Huvudsakligen Touring Car tävlingar i Tyskland och Finland - Nürburgring 24
h och Deutsche Langstreckenmeisterschaft (3.5 h/4H/6H race)

I BF Goodrich Deutsche Langstreckenmeisterschaft har Alec kört i ett flertal
race (mest med BMW M3, Gr N). Fyra (4) av de fem (5) senaste loppen Alec
deltagit i har han vunnit hela Grupp N. Dessutom har han tagit 5 raka pole
positions bland alla Grupp N bilar och klasser. På Nürburgring (Grand Prix
banan + gamla Nordslingan = 25.5 km) har många stjärnor från bl a Finland,
England, Tyskland och Sverige åkt i samma tävlingsbil (Gr N och GT) och team
och då harman samtidigt kunnat utföra en intressant "benchmarking" på Alecs
fart.Under alla omständigheter och otaliga lopp har den "flygande
finlands-svensk-gotlänningen" alltid varit snabbast i samma bil inom teamet
och mot toppförare i andra tävlande bilar i Grupp N (t.o.m DTM mästare har
fått nöja sig med långsammare varvtider i både kval och race).

De enstaka Volvo S60 Challenge lopp blev Alecs första kontakt med en Volvo
som tävlingsbil, trots ett långvarigt samarbete med Volvo Finland i
förarutbildningssammanhang. Hittills har Alec främst kört mest med BMW M3 i
Gr N och GT klasser, men även med Opel och Renault. Just Renault var det
märke som gjorde att Alec fick kontakt med Mattias Andersson (känd som
toppförare i STCC och EM-tvåa i Renault Sport Clio samt VM-tvåa i karting),
då dessa båda toppförare delade bil i Nürburgring 24h 2000. Detta ledde till
ett längre samarbete som hittills har inkluderat fyra långlopp i Tyskland av
vilka det senaste, hösten 2001, gav en placering högst upp på pallen.

Tekniska problem dominerade de få tävlingar Alec deltagit i S60 Challenge
serien. Alec fick dock chansen att visa att han som förare
fungerade då Volvo satte Jens Edman och testa samma bil med Alec. Edman var
två tiondelar långsammare och Alec hade inte haft ett långt bekantskap med
Ring Knutstorp. Då motorn och bilen sedan plockades isär i vintras kom det
fram att det faktiskt var flera fel i motorn (kolvring i andra cylindern
och topplocket) och hur bilen hade satts ihop.


Den flygande finlands-svensk-gotlänningen är stolt över sina djupa
gotländska rötter, som sträcker sig långt tillbaka i flera hundra år. Nu ska
Alec få svara på en variation av frågor som skall avslöja lite av hans
personlighet och dagliga liv.

Vem är din favoritförare genom tiderna?
Alec: Ayrton Senna. Han var en komplett förarare med stort hjärta för både
bilsport och välgörenhet (utan att göra stort nummer av det). Och Fangio är
en annan favorit, men den tidsperioden har man aldrig själv upplevt och
därför är det så svårt att analysera den tidens förare. Ayrton Senna hade
jag äran att träffa då jag var gäst hos Mika Häkkinen och McLaren 1993.

Vilka är dina favoritbanor Du kört på?
Alec: Nürburgring Nordschleife och Gotland Ring solklart. Gotland Ring
karakteriseras av liknande körglädje och svårighetsgrad som Nordslingan men den
är säker som en modern motorbana idag bör vara.

Vem är din idol?
Alec: Carl Gustav Mannerheim. Utan honom skulle dagens Finland inte
existera. Troligen inte Sverige heller! Finländare får tacka honom för Finlands
självständighet (vitala insatser i Självständighetskriget, Vinterkriget och
Fortsättningskriget) och jag vågar påstå att Sverige får tacka honom för att ha
kommit undan det stalinistiska hotet under det Andra Världskriget.

Favoritpersonlighet i dagens Sverige?
Alec: Carl Bildt för att han är intelligent och mycket företagsam i många
områden...

Favorit film?
Alec: Forrest Gump

Favorit Konstnär?
Alec: Salvador Dali och Gaudi

Favorit restaurang?
Alec: Donners Brunn, Visby och Muramaris nya restaurang

Förutom att bygga Gotland Ring, vad planerar du att syssla med under en
eventuell semester?
Alec: Den lilla ledighet som blir över tack vare Gotland Ring projektet, så
blir det avkoppling/uppladdning med tennis och golf på
Gotland i varje fall. Jag skulle vilja visa min nyblivna fru Sari Gotska
Sandön. Fågelskådning på Karlsöarna vore inte dumt. (en kuriositet: Min mormors
farfar har ägt Gotska Sandön under 1880-talet:) ).

Om du vore ett djur, vilket djur skulle du vara?
Alec: Troligen en pilgrimsfalk eller tiger :)


Har du någonsin kört race emot någon av de finländske världsmästarna i F1
eller rally?
Alec: Nej, men jag har gått lumpen tillsammans med Marcus Grönholm och han
är en mycket trevlig kille och har lovat konsultera Gotland Ring med design av
rallyslingor. Med Mika Häkkinen har jag spelat en hel del
badminton och pingis fast han är betydligt mindre duktig i bollsporter än
vad han är att köra bil :) Då jag bodde i London, gav JJ Lehto och Mika
Häkkinen mig inspiration att testa Formel Ford vilket gav mig min initiella
inspiration till racing på senare dagar (då jag främst hållit på med andra
sporter tidigare). Keke Rosberg har jag haft och göra med främst i samband
med att jag var inblandad i att organisera, produktutveckla sponsorering och
att förhandla rättigheterna till ITC Thunder in Helsinki (DTM- och
International Touring Car Championship -deltävling) gatuloppet 1995. Rosberg
hade nämligen ett eget team i serien då (och har 3 st team idag - DTM, F3,
Formel BMW).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Asfalten är lagd på Gotlandrings nordslinga men först till nästa år är sista delen av vägen till banan asfalterad :lol:

Image

Så snart solen kom fram och asfalten torkade vägdes snabbt den lite fuktiga vägen till banan upp av en mycket skönt lagd nordslinga.
OK, jag är inte värsta banräven så jag skall inte göra några direkta jämförelser men jag kan utan tvivel säja att banan passade bilen suveränt!

Ett stort tack till Peter, Johnny, Johnny och Linus från Gotlandring som skötte dagen snyggt, ett speciellt tack till Johnny (1) för initierad finjustering av min racelinje runt banan och till Peter för vissa ytterliggare alternativa kurvtagningar. Vi blev väl till slut kring 15 bilar varav flertalet vältrimmade bilar från trakten. En mycket välskött dag och toppen väder.

Till nästa år skall denna del asfalteras

Image
eller tog jag bilden åt fel håll :winking:

Nåja, hela anläggningen är i ett mycket spännande utbyggnadsskede och det var en toppendag på en banan som det byggs och planeras för fullt kring. Jag ser naturligtvis redan med glädje fram mot ett återbesök.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Kan bara hålla med. Något liknande finns inte i Sverige. Banan är redan i särklass den trevligaste i Sverige och med ytterligare dryga 3 km nästa år så är minst ett besök per år ett "måste". Hoppas bara på fler Lotus:ar :-D

Helt färdig beräknas anläggningen dock inte bli förrän 2007 enligt Peter Långfors. Med "helt färdig" menas alla byggnader, gräsytor, etc. etc.

Ett besök kan varmt rekommenderas!!! Dock måste man f.n. vara beredd på en lite "speciell" infart till banan rakt igenom ett stenbrott utan vägbeläggning (se Anders kort ovan!). Men enligt grabbarna på ringen så ska en ny asfalterad infart vara klar om några veckor, så låt inte den detaljen avskräcka er från ett besök.

Kul att något sån't här händer i Sverige!!!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

De kanske misstolkbara bilderna får inte tas för något annat än ett mycket gott betyg.

Jag tog i princip inga andra bilder ... fullt upp att köra :-D
Anders
Lotus Elise S1 111S
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests