Esprit V8 ägare läs detta.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Torbjörn
Användare
Posts: 22
Joined: Sat 08 Feb, 2003 12:38
Location: Tyringe
Contact:

Esprit V8 ägare läs detta.

Post by Torbjörn »

- V8 ägare, kolla kamrems-spänningen på era V8:or. Av ren nyfikenhet kolla jag mina bägge remmar och höger sida var farligt slapp, märkligt nog.( kan remmar töja sig ?) Kemremspännarna är statiska och inte fjäderbelastade som det illustreras i Work Shop Manual. De fjäderbelastade spännarna var nog något opålitligt Opel-skit som troligtvis plockades bort väldigt tidigt och ersattes av låsta spännrullar. Arbetet att kolla remmarna tar bara några minuter när man väl fått av bakluckan. Vill man vara riktigt noga hissar man upp bilen och tar bort tändstiften sen drar man runt motorn för hand och då så ser man tydligare ifall de behöver spännas. Jobbet är mycket enkelt.
Hälsningar Torbjörn Rantzow
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Tekniskt påpekande:

Korrekt kamremspänning på Lotusmotorer är en historia för sig, så se till att remmarna spänns i enlighet med direktiven i servicemanualen.
Jag har visserligen inte själv någon V8, men jag har mycket erfarenhet av kamremmar på 912 och 910 motorer. 910 (Esprit Turbo) har i likhet med V8:an fix inspänning med lager på koncentrisk axel och denna rem ÄR tämligen SLAPP när motorn är kall. Detta beror på att aluminium-motorer har en rätt hyfsad utvidgningskoefficent (läs: motorn "växer" och blir större när den blir varm). Eftersom remmen inte utvidgas (glasfiberkord) så måste den ha ett visst slack vid kall motor så att den inte blir för hårt spänd när motorn är varm. En för hårt spänd rem kommer att "sjunga", slitas mer, och om det är riktigt illa, gå av. Dessutom slits alla lager mer. Samtidigt får inte remmen vara för slapp för då kan den hoppa på kuggarna. Intervallet för den korrekta spänningen brukar vara VÄLDIGT litet...

Mvh /Lasse
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

remmarna pa v8 skulle halla i 100000 miles enligt Lotus USA. Lotus var tvungna att andra sig med 3 ar heller 15000 miles for att spanna om dem. Orsaken av denna andring var bland annat vad som hande med min Lotus nar en a remmarna lossnade efter 10000 miles. :(

Att spanna om remmarna i en V8 ar inte heller sa latt. Man mast anvanda en Clavis gauge som kostar runt SEK 15000.00

Nu finns det ocksa ett annat satt an att anvanda en Clavis gauge. Du behover bara en dator med soundcard + mikrofon + Freeware software.

Johan
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests