Hallå ni som rejsar runt i i Elise/Rover K.
har någon någon uppfattning om vanligaste orsakerna till blårök i avgaserna från K-motorn? Antar att slitna ventilstyrningar på framförallt avgasidan eller dåliga kolvringar kan vara orsak. Saken är den att stiften är oljiga också. Komp är hyfsat jämnt.
Någon föreslog topplockspackningen men det är väl ändå kylvattenmantel mellan blocket och fodren (våta) så oljan borde ha väldigt svårt att ta sig dit den vägen...?
Tar mer än gärna del av era erfarenheter. Jag frågar å en väns vägnar som har köpt sig en MGF som ju har samma motor.
Mvh/ LasseW
Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser
- Lasse
- Forumveteran
Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Re: Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser
Hej
K serie motorerna ( kolvarna) är kända för att gå sönder mellan kompringarna gör ett leakdown test så får du veta varifrån det läcker
K serie motorerna ( kolvarna) är kända för att gå sönder mellan kompringarna gör ett leakdown test så får du veta varifrån det läcker
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- Christopher Zell
- Forumberoende
Re: Elise S1/S2 Rover K Blå rök olja i avgaser
På min gamla tryckte den upp olja via kolvringarna som sen gick ut i grenröret.
Märktes bland annat genom att det var olja undertill på grenröret direkt vid motorn.
Märktes bland annat genom att det var olja undertill på grenröret direkt vid motorn.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld