Slog till på en Exige cup240 förra våren. Det kändes som ett bra nästa steg i mitt Lotusägande.
Bilen är från 2006 och en av de 50 cup bilar som byggdes i första omgången.
Specen är riktigt kul på dessa bilar, inte mycket som behöver kompletteras för att bli en perfekt trackday racer.
Öhlins 2vägs, LSD, ställbara krängare, bur, stolar, bälten, släcksystem osv... allt från fabrik.
Direkt efter köp bar det iväg till premiären på Ring Knutstorp med LCCS.
Efter ett par månaders körande började bilen strula. Motorlampan tändes, ABS fungerade inte, motorn misstände.
Det var bara att börja felsöka och byta delar. ABS givaren på ena bakhjulet hade gjort sitt, reläboxen under vänster
framskärm låg bakom misständningarna, gaspedalen orsakade felkod för gasspjäll, båda lambdasonderna var slut,
batteriet lika så. Inget som inte gick att lösa med nya delar.
Lotus Exige Cup240
Re: Lotus Exige Cup240
Fortsättning.
Säsongen avslutades på Gotland Ring GP slinga. Hur kul som helst. .
Där fick jag lära mig att Exigen drar dubbelt så mycket soppa som min gamla Elise. Det lärde jag mig den hårda vägen. .
Efter att ha kört några banträffar insåg jag att jag behövde göra något åt den höga insugstemperaturen.
Kylningen var långt från tillräckligt, jag märkte effektförlusten för varje varv jag körde allt efter temperaturen steg.
Den intercooler som matas med luft, från takets brevinkast, är långt ifrån effektiv nog.
Jag hade ett par alternativ. Mata på med mer luft eller installera en vattenkyld chargecooler. Jag valde det senare.
Det blev en egenkonstruerad installation, mest för att det blev mycket billigare så.
Säsongen avslutades på Gotland Ring GP slinga. Hur kul som helst. .
Där fick jag lära mig att Exigen drar dubbelt så mycket soppa som min gamla Elise. Det lärde jag mig den hårda vägen. .
Efter att ha kört några banträffar insåg jag att jag behövde göra något åt den höga insugstemperaturen.
Kylningen var långt från tillräckligt, jag märkte effektförlusten för varje varv jag körde allt efter temperaturen steg.
Den intercooler som matas med luft, från takets brevinkast, är långt ifrån effektiv nog.
Jag hade ett par alternativ. Mata på med mer luft eller installera en vattenkyld chargecooler. Jag valde det senare.
Det blev en egenkonstruerad installation, mest för att det blev mycket billigare så.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1401
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Exige Cup240
Vi väntar med spänning på fortsättningen av historien. Blev det bra till slut?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Exige Cup240
Huuuu så länge sedan det var jag skrev något här. Vad har hänt sedan sist då?
Chargecooler systemet fungerade utmärkt, höll insugstempen på acceptabla nivåer och heatsoak problemet kändes inte lika påtagligt ängre. Väl investerade slantar och dessutom en väldigt enkel och billig installation.
Tyvärr har bilen fortsatt av strula, den ena saken efter den andra. Inga stora saker men lite irriterande.
Bilen rullade ett antal trackdays under 2022 och 2023, Knutstorp, Mantorp, Sviesta, Gelleråsen, Gotland Ring mfl.
Inför säsongen 2023 installerade jag en andra kylare till chargecooler systemet och fick ner insugstempen ytterligare. Heatsaok problemen nu helt borta. Jag var dock inte helt nöjd med motorn som bla dippar och nästan dör vid urkoppling, orolig tomgång mm. Jag fattade beslutet att investera i ett nytt styrsystem. Valet föll på ECU Master, de har en smidig "plug and play" ECU, jag vill enkelt kunna återställa bilen till helt original. Installation var planerad till våren 2023, det sket sig, de nya spridarna kom aldrig, sedan blev det sjukdom hos motormapparen och jag bestämde mig för att skjuta upp ECU bytet till säsongen 2024.
Tyvärr rasade lådan på förra årets sista körning på Sviestad med LCCS. Då ledsnade jag och ställde in bilen i garaget. Där fick den stå till för ett par månader sedan när jag satte fart. Lådan är ur bilen och skall rivas. Sedan får vi se vad som behöver bytas. Jubu Performance säljer bla förstärkta kugghjul till treans och fyrans växel. Renovering blir det i vart fall av det som är trasigt samt av slitna synkringar. Räknar inte med att komma ut ur garaget i år utan siktar på 2025.
Lite banåka är det tänkt att bli ändå, kommer dela körningen på en kompis super seven. Det skall bli skoj. Var länge sedan jag körde sjua på bana. Elisen har rastats några gånger under våren, alltid lika kul att köra. Men nu kommer den att säljas.
Chargecooler systemet fungerade utmärkt, höll insugstempen på acceptabla nivåer och heatsoak problemet kändes inte lika påtagligt ängre. Väl investerade slantar och dessutom en väldigt enkel och billig installation.
Tyvärr har bilen fortsatt av strula, den ena saken efter den andra. Inga stora saker men lite irriterande.
Bilen rullade ett antal trackdays under 2022 och 2023, Knutstorp, Mantorp, Sviesta, Gelleråsen, Gotland Ring mfl.
Inför säsongen 2023 installerade jag en andra kylare till chargecooler systemet och fick ner insugstempen ytterligare. Heatsaok problemen nu helt borta. Jag var dock inte helt nöjd med motorn som bla dippar och nästan dör vid urkoppling, orolig tomgång mm. Jag fattade beslutet att investera i ett nytt styrsystem. Valet föll på ECU Master, de har en smidig "plug and play" ECU, jag vill enkelt kunna återställa bilen till helt original. Installation var planerad till våren 2023, det sket sig, de nya spridarna kom aldrig, sedan blev det sjukdom hos motormapparen och jag bestämde mig för att skjuta upp ECU bytet till säsongen 2024.
Tyvärr rasade lådan på förra årets sista körning på Sviestad med LCCS. Då ledsnade jag och ställde in bilen i garaget. Där fick den stå till för ett par månader sedan när jag satte fart. Lådan är ur bilen och skall rivas. Sedan får vi se vad som behöver bytas. Jubu Performance säljer bla förstärkta kugghjul till treans och fyrans växel. Renovering blir det i vart fall av det som är trasigt samt av slitna synkringar. Räknar inte med att komma ut ur garaget i år utan siktar på 2025.
Lite banåka är det tänkt att bli ändå, kommer dela körningen på en kompis super seven. Det skall bli skoj. Var länge sedan jag körde sjua på bana. Elisen har rastats några gånger under våren, alltid lika kul att köra. Men nu kommer den att säljas.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests