Positionsljusen fram (LED-ringarna) började under våren att bete sig underligt. Vissa LED lyste bara ibland. Felet var intermittent för under långa perioder fungerade dioderna felfritt, men så plötsligt var felet tillbaka. Med hjälp av forum och de experter som jag fått hjälp av berodde sannolikt felet på kontaktproblem i de kretskort som driver dioderna. Om lödningar mm är "dåliga" uppstår kontaktproblem t.ex vid ändringar av omgivande temperatur.
Det tråkiga är att Lotus rekommenderar att byta hela strålkastarinsatserna som ju inte är billiga
Det finns förslag på nätet och vissa firmor i bl.a England som trots allt "bryter sig in i" de hermetiskt tillslutna insatserna, tar ut kretskortet och reparerar för en billigare penning.
Men jag hade tur eftersom det visade sig att min "Maskinskade- och Elektronikförsäkring" täckte skadan. Så nu är båda strålkastarinsatserna bytta av Kenth på Bilhallen i Mjölby och jag klarade mig med att betala självrisken.
Lotus Evora S SR -13
Re: Lotus Evora S SR -13
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Avställd för säsongen med ytterligare 888 mil på mätaren.
2015: 1310 mil
2016: 1346 mil
2017: 1259 mil
2018: 1125 mil
2019: 1594 mil
2020: 627 mil
2021: 888 mil
Till våren hoppas jag att Michelin har levererat mina Cup 2 framdäck som varit försenade sedan i Juni p.g.a. pandemin.
2015: 1310 mil
2016: 1346 mil
2017: 1259 mil
2018: 1125 mil
2019: 1594 mil
2020: 627 mil
2021: 888 mil
Till våren hoppas jag att Michelin har levererat mina Cup 2 framdäck som varit försenade sedan i Juni p.g.a. pandemin.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Trippel-8:a, en klassisk Ericssonmodell
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1401
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Evora S SR -13
Om du hade varit kines så skulle du ha köpt en lott! 8 = lucky number
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Evora S SR -13
Det blev inga uppgraderingar och det behövdes inga reparationer under 2022. Körsträckan inskränkte sig till 681 mil och dessa användes mest till sedvanliga bandagar, lotuslördagar, multiregionträff och lotusfestival.
Nu är bilen påställd för 2023 sedan 1 april (när snön nästan smält), servad i Mjölby och redo för årets evenemang.....
Nu är bilen påställd för 2023 sedan 1 april (när snön nästan smält), servad i Mjölby och redo för årets evenemang.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Evora S SR -13
Nu är även säsong 2023 slut. De längsta resorna gick till Bandagen på Knutstorp, Multiregionträffen och Festivalen. Dessutom deltog vi på ett antal trevligt arrangerade Lotuslördagar och andra sportbilsrelaterade träffar i Sthlms-regionen.
Året avslutades med att Kenth på Bilhallen bytte den utslitna kopplingen som varit orsaken till att jag inte deltagit på fler bandagar eller åkt på längre resor. Det blev därför bara 836 mil i år. Nu sitter en uppgraderad (400) koppling i bilen, som känns som ny igen.
Gatdäcken bak behövde bytas. Jag har åkt på Michelin Pilot Super Sport i många år, men de däcken går inte att få tag i längre. Mitt val föll på Continental SportContact 7 som fått bättre recensioner än t.ex Michelin PS 4s. Vi får se vad jag tycker när jag kört längre, men mitt omedelbara intryck är att Continentaldäcken har ett fantastiskt grepp men de känns inte riktigt lika "sportiga" som Michelin.
'
Året avslutades med att Kenth på Bilhallen bytte den utslitna kopplingen som varit orsaken till att jag inte deltagit på fler bandagar eller åkt på längre resor. Det blev därför bara 836 mil i år. Nu sitter en uppgraderad (400) koppling i bilen, som känns som ny igen.
Gatdäcken bak behövde bytas. Jag har åkt på Michelin Pilot Super Sport i många år, men de däcken går inte att få tag i längre. Mitt val föll på Continental SportContact 7 som fått bättre recensioner än t.ex Michelin PS 4s. Vi får se vad jag tycker när jag kört längre, men mitt omedelbara intryck är att Continentaldäcken har ett fantastiskt grepp men de känns inte riktigt lika "sportiga" som Michelin.
'
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests