Jag monterade en Tillett B6 i min VX220 för några år sedan då jag nästan enbart använder bilen för bandagar och transport till och från dessa. Inför besiktning har jag hittills monterat tillbaka orginalstolen men det är rätt knöligt. Jag tänkte att jag skulle slippa det besväret men vågar inte riktigt chansa.
Är det någon som har erfarenhet av att besikta med skalstol där man måste fippla fast orginalbältet i sidohålet? Finns det någon chans att det accepteras?
Jag vet att andra besiktat med Tillett B5 så icke-orginal verkar okej, men där är kanterna lägre och och man slipper besväret med att fippla in bältet i hålet på sidan.
Besiktning med åka-fort-stol
Besiktning med åka-fort-stol
Thomas Johannesson
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Skall man gå enligt reglerna så är det mycket man inte får göra på en helbilsgodkänd bil (bilmodeller som kom efter 1997 om jag minns rätt), man får inte byta till något som inte är med i helbilsgodkännandet.
Verkligheten är dock en annan och "besiktningslotteriet" är inte kul.
Jag besiktigade min Speedster med skalstol och fipplande med originalbältet utan problem, är övertygad om att du inte får besiktningsproblem.
En variant är att du gör hålet större för att det skall bli enklare med bältet.
Verkligheten är dock en annan och "besiktningslotteriet" är inte kul.
Jag besiktigade min Speedster med skalstol och fipplande med originalbältet utan problem, är övertygad om att du inte får besiktningsproblem.
En variant är att du gör hålet större för att det skall bli enklare med bältet.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Du kommer till 99% inte ha några problem.
Man får som sagt inte ändra någonting på en helbilsgodkänd bil men det är ändå rätt mycket dom ser genom fingrarna på.
På vårt lokala OPUS, där man för övrigt INTE besiktar en "entusiastbil" pga att dom är övernitiska och saknar biltekniskt kunnande, fick jag det förklarat att man normalt inte bryr sig i ändringar som är gjorda ordentligt och inte påverkar säkerhet och miljö negativt.
Så tex bättre stolar och väghållning är ok att ändra så länge det görs som det ska.
Jag var där med min ganska ordentligt ombyggda Impreza (breddad, trimmad, skalstolar, chassi och bromsar etc). Det enda jag fick nedslag på var att jag hade monterat en ratt utan airbag (med motstånd).
Åkte tillbaka dagen efter med orginalratt monterad och fick den godkänd av en anna besiktningsman.
Jag har monterat skalstolar i alla mina entusiastbilar sedan 2001 (7st) och har aldrig fått ett påpekande om stolarna.
Man får som sagt inte ändra någonting på en helbilsgodkänd bil men det är ändå rätt mycket dom ser genom fingrarna på.
På vårt lokala OPUS, där man för övrigt INTE besiktar en "entusiastbil" pga att dom är övernitiska och saknar biltekniskt kunnande, fick jag det förklarat att man normalt inte bryr sig i ändringar som är gjorda ordentligt och inte påverkar säkerhet och miljö negativt.
Så tex bättre stolar och väghållning är ok att ändra så länge det görs som det ska.
Jag var där med min ganska ordentligt ombyggda Impreza (breddad, trimmad, skalstolar, chassi och bromsar etc). Det enda jag fick nedslag på var att jag hade monterat en ratt utan airbag (med motstånd).
Åkte tillbaka dagen efter med orginalratt monterad och fick den godkänd av en anna besiktningsman.
Jag har monterat skalstolar i alla mina entusiastbilar sedan 2001 (7st) och har aldrig fått ett påpekande om stolarna.
//Magnus Persson, Borlänge
Opel Speedster
Opel Speedster
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Tack för råd. Jag provar min favoritstation där åtminstone en av besiktningsmännen själv är racingentusiast...
Thomas Johannesson
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Olle har väl precis besiktat sin Elise S1 med andra stolar? Jag hinner inte få mina på plats i år pga leveransproblem från Australien. Men blir intressant att se nästa år. Lotteri som sagt! Jag hade inga problem med avtagbar ratt och motstånd för att hålla airbag-lampan släckt på min gamla Speedster. Fick iofs igenom den med blankslitna bakdäck också i samband med felleverans av däck... Besiktningsmannen kände igen bilen från konbanekörning helgen innan
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Stefan_A wrote: ↑Wed 29 Apr, 2020 17:00 Olle har väl precis besiktat sin Elise S1 med andra stolar? Jag hinner inte få mina på plats i år pga leveransproblem från Australien. Men blir intressant att se nästa år. Lotteri som sagt! Jag hade inga problem med avtagbar ratt och motstånd för att hålla airbag-lampan släckt på min gamla Speedster. Fick iofs igenom den med blankslitna bakdäck också i samband med felleverans av däck... Besiktningsmannen kände igen bilen från konbanekörning helgen innan
Det överlägset bästa är att hitta på ett besiktningsorgan med anställda som faktiskt är fordonsintresserade
INTE som det ofta ser ut att 90% av de anställda är studenter med timmanställning som helt saknar biltekniskt kunnande.
Tyvärr kan vem som helst som kan följa ett protokoll bli besiktningsman idag...
//Magnus Persson, Borlänge
Opel Speedster
Opel Speedster
Re: Besiktning med åka-fort-stol
Höjden av trams och paragrafrytteri jag varit med om var när en ung besiktningsman klagade på att min släpkärra hade sidoreflexer som bleknat från orange/gult till att var i en nyans som närmade sig vitt.
"Du klarar dig med en varning den här gången"...
Samma firma klagade första gången jag besiktade samma kärra att handsken var sliten och behövde bytas. Har besiktat åtminstone samma kärra fyra gånger sedan dess utan byte och ingen har reagerat på att den skulle vara sliten.
Undviker Opus nu för tiden.
"Du klarar dig med en varning den här gången"...
Samma firma klagade första gången jag besiktade samma kärra att handsken var sliten och behövde bytas. Har besiktat åtminstone samma kärra fyra gånger sedan dess utan byte och ingen har reagerat på att den skulle vara sliten.
Undviker Opus nu för tiden.
Thomas Johannesson
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests