Lotus Europa med Renaultmotor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Lotus Europa med Renaultmotor

Post by lahi »

Man måste ju planera för framtiden och här finns säkert folk som sysslat mycket med Renaultmotorerna i Lotus Europa.
Jag har ingen erfarenhet alls av Renaultmotorer så här kommer en dum fråga:

- Är topparna utbytbara mellan motormodellerna? Crossflowmotorn (807?) har väl kammen på precis samma ställe som icke-crossflow (697). Kan jag få på en crossflowtopp på en icke-crossflow? Kammen är ju helt annat så den förstår jag att den behöver bytas men passar resten trots 1 mm större borr?

807 har ju lägre komp än 697. 697 har upphöjda kolvtoppar (dome) och 807 har platta kolvtoppar. Är skillnaden i kompression (10,25 mot 8,6 eller något liknande) enbart på grund av kolvarnas utformning eller ligger lite av det i toppen också? Dvs blir det ventilsallad med 807 topp på 697  :eyes2:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Europa med Renaultmotor

Post by Mange249 »

Jag har tyvärr inget svar i sakfrågan, men hoppas verkligen att du gör en projekttråd även till denna bil:)

Motorbygge är alltid intressant och det måste finnas kunskap kring denna motor. Har du prövat att se vilka andra märken/modeller den sitter i och söka även på dessa forum?
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Europa med Renaultmotor

Post by lahi »

Mange249 wrote: Sun 01 Sep, 2019 11:00 Jag har tyvärr inget svar i sakfrågan, men hoppas verkligen att du gör en projekttråd även till denna bil:)

Motorbygge är alltid intressant och det måste finnas kunskap kring denna motor. Har du prövat att se vilka andra märken/modeller den sitter i och söka även på dessa forum?
Projekttråd får det nog bli när jag kommit igång  :up:

Har lite kvar att fixa hemma först innan jag kan fokusera på garaget. Innertak i hela nedervåningen, lister, hängrännor ute och lite annat sånt smått och gott. Men det är snabbt fixat när man väl kommit igång. Sen är det vinterprojektdags! :luxhello:

Jag har kollat runt lite på olika Renaultforum men inte hittat någon info om detta. 1470-motorn sitter i Renault 16 och Europa. 1565an sitter i Renault 15, 16, 17 och Alpine A110. Har hittat några forum för Renaultentusiaster men inte kollat på Alpine-forum. De har redan crossflowmotor iofs, men jag ska kolla där också.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Europa med Renaultmotor

Post by Nillet »

Det kan vara idé att invänta svar då många av våra kunniga forum-medlemmar inte besöker forumet så ofta.
Igge
Användare
Posts: 17
Joined: Thu 24 Apr, 2008 17:42
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Europa med Renaultmotor

Post by Igge »

Anders Nilsson i Upplands Väsby har byggt många Renaultmotorer, han kan nog ge dig den info du behöver. Tror han har en del trimprylar också, du når honom på 0762852230.
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lotus Europa med Renaultmotor

Post by Jakke »

Hej Lars här kommer lite info om Renaults motorer. Kul med fler Europor!
http://www.syer.net/donor_cars.htm
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests