Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Nu när min Elise S2 börjar bli "klar" så behöver jag nya vinterprojekt. Efter tips från en trevlig och kunnig herre i klubben så kontaktade jag ägaren (numera förra ägaren...) av en Europa S2 från -68 och en Europa S1 från -67 och det slutade med att jag köpte båda.
S2an är ett renoveringsobjekt som rullar, medan S1an är ett enormt projekt men det ska nog lösa sig det också. S1an har dessutom en bakre utbyteskaross samt dörr som köptes i mitten av 70-talet och den karossen har nog aldrig haft färg på sig. Dock är de delarna från en S2 och inte till en S1 som chassit är till. Chassinumret börjar på 46 så det ska vara en S1.
Ingen av dem har rullat en meter sedan början/mitten av 70-talet och de har stått i en lada.
Hur som helst! Jag tänkte börja renovera S2an. Den rullar i alla fall. Bromsarna ligger på väldigt mycket och däcken som ser ut som D så den hoppas fram, men den går framåt.
Med ny olja, filter, kylvätska i motorn och ny olja i växellådan så startade den oförskämt fint för att ha varit stilla i 45 år. Jag skruvade givetvis ut stiften och duschade in i hålen med 5-56 några gånger under ett antal dagar innan jag vevade runt den för hand först, och sedan med startmotorn utan stift.
Jag demonterade även förgasaren och rengjorde och fixade packningar och allt det där. Sedan vad det bara att vrida på nyckeln och den gick igång
Se film.
https://youtu.be/PXnIkPEf_q8
Den går även att köra med. Hoppigt, men det går.
https://youtu.be/sjVc750jubQ
Jag tänkte mig en hyfsat originalrenovering. Jag har i princip alla delarna redan inklusive inredningen förutom mattor.
Karossen ska av och slipas, spacklas och lackas ut- och invändigt.
Chassit, bärarmar och allt i metall ska blästras, grundas och lackas.
Motorn tänkte jag prova sodabläster på. Den öppnar jag inte som det ser ut nu.
Alla bussningar ska bytas och bromsarna ska renoveras. Jag har nog två år framför mig med renovering av S2an innan den är körklar men kul ska det bli
Fälgarna är Minilite magnesium så jag vet inte om jag vågar köra med dem, men S1an har original plåtfälgar (samma som satt på tidiga S2) och de tänkte jag blästra och lacka och ha på S2an för originalutseendet. De kromade navkapslarna har jag liggande.
Jag har till och med två askkoppar! De verkar vara svåra att hitta...
S1an med S2 kaross och lite sånt är inte riktigt i skick att originalrenovera, dessutom saknas massor. Så den tänkte jag nog framöver stoppa en mc-motor med turbo i och annan bakvagn, men det blir efter S2an är klar. Som en super seven med mc-motor fast utan kardan mellan motor och diff Jaja, den dagen, den sorgen
Bilder kommer här!
S2an är ett renoveringsobjekt som rullar, medan S1an är ett enormt projekt men det ska nog lösa sig det också. S1an har dessutom en bakre utbyteskaross samt dörr som köptes i mitten av 70-talet och den karossen har nog aldrig haft färg på sig. Dock är de delarna från en S2 och inte till en S1 som chassit är till. Chassinumret börjar på 46 så det ska vara en S1.
Ingen av dem har rullat en meter sedan början/mitten av 70-talet och de har stått i en lada.
Hur som helst! Jag tänkte börja renovera S2an. Den rullar i alla fall. Bromsarna ligger på väldigt mycket och däcken som ser ut som D så den hoppas fram, men den går framåt.
Med ny olja, filter, kylvätska i motorn och ny olja i växellådan så startade den oförskämt fint för att ha varit stilla i 45 år. Jag skruvade givetvis ut stiften och duschade in i hålen med 5-56 några gånger under ett antal dagar innan jag vevade runt den för hand först, och sedan med startmotorn utan stift.
Jag demonterade även förgasaren och rengjorde och fixade packningar och allt det där. Sedan vad det bara att vrida på nyckeln och den gick igång
Se film.
https://youtu.be/PXnIkPEf_q8
Den går även att köra med. Hoppigt, men det går.
https://youtu.be/sjVc750jubQ
Jag tänkte mig en hyfsat originalrenovering. Jag har i princip alla delarna redan inklusive inredningen förutom mattor.
Karossen ska av och slipas, spacklas och lackas ut- och invändigt.
Chassit, bärarmar och allt i metall ska blästras, grundas och lackas.
Motorn tänkte jag prova sodabläster på. Den öppnar jag inte som det ser ut nu.
Alla bussningar ska bytas och bromsarna ska renoveras. Jag har nog två år framför mig med renovering av S2an innan den är körklar men kul ska det bli
Fälgarna är Minilite magnesium så jag vet inte om jag vågar köra med dem, men S1an har original plåtfälgar (samma som satt på tidiga S2) och de tänkte jag blästra och lacka och ha på S2an för originalutseendet. De kromade navkapslarna har jag liggande.
Jag har till och med två askkoppar! De verkar vara svåra att hitta...
S1an med S2 kaross och lite sånt är inte riktigt i skick att originalrenovera, dessutom saknas massor. Så den tänkte jag nog framöver stoppa en mc-motor med turbo i och annan bakvagn, men det blir efter S2an är klar. Som en super seven med mc-motor fast utan kardan mellan motor och diff Jaja, den dagen, den sorgen
Bilder kommer här!
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Det här blir spännande att följa:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Lotus Europa S2 -68
Vintern räddad Lars. Vad är planerna? Vet att du pratat om en Europa med mc-motor. Men nu har du två objekt...
Hoppas du lägger upp lite bilder och texter här framöver.
Hoppas du lägger upp lite bilder och texter här framöver.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Europa S2 -68
Håller med men gör då gärna två trådar, en för varje bil.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Lotus Europa S2 -68
Hoppas det i alla fall Nu håller jag mest på att byta byggnad med frun. Hästarna och allt hennes ska in i garagen som jag bygger om med boxar och lite annat sånt och då får hon färdiga rum till sadelkammare med mera, och bilgrejorna och motorcykelgrejorna som jag har utspritt i mina fyra garage ska över till maskinhallen och gamla hönshuset. Så får jag en lokal som är som kanske 7-8 garage i yta men med bara en öppningsbar vägg mellan för att avskilja om jag ska slipa och hålla på. Och 8 meter takhöjd i hälften av bygget så jag kan få in en billyft eller två.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Många vintrar är räddade
Planen med den röda är originalrenovering. Inklusive plåtfälgar med de kromade navkapskarna, original Solex-förgasare samt klistermärkena på luftburken. Och allt annat det innebär. Jag har i princip alla delar till det men jag behöver så klart köpa alla bussningar och sånt eftersom bilden stått still så länge.
Planen med den andra (den olackade) är lite oklar men jag har haft diskussioner med SFRO (Bosse bildoktor är ju besiktningsman där och bra att diskutera med) och det lutar åt en Suzuki GSX-R 1100 motor med turbo kopplat till en Sierra diff monterad i en hjälpram bak för att hålla ihop hjulupphängning. Annan hjulupphängning också.
Den saknar så pass mycket grejor att originalrenovering inte är att tänka på. Dessutom är det nog en S2 kaross på ett S1 chassi så den kan inte bli original ändå. Och då kan jag ju istället bygga något häftigt av den Googla på "Lotus Europa Zakspeed" så ser du vad jag gillar 70-tals rejsbilar är fint.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Det får det bli. Börjar med en tråd för S2:an så får jag skapa en ny tråd till S1:an när det är dags.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Vad är det för chassinummer på karossen? Brukar vara skrivet på torpedväggen så listar vi lätt ut om det är en S2 kaross.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
Re: Lotus Europa S2 -68
Ser lovande ut, själv är jag svag för Zakspeed Capri. Kan bli hur kul som helst. Men du gör rätt i att fixa till S2:an först. Ulf Nilsson i Båstad håller ju också på och skruvar Europa.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Lotus Europa S2 -68
Problemet är att den bilen antagligen är ett hopplock. Karossen från och med A-stolparna och bakåt samt dörrarna är utbyteskaross som aldrig varit lackad (karossbitarna inköpta nya och olackade i början av 70-talet innan bilarna ställdes undan och ännu inte lackade vilket bara det är rätt fränt), och det ser ut som de är från S1b eller S2 eftersom den karossen är för de bredare baklamporna som kom från och med S1b om jag förstått rätt. Dörrarna har dessutom försänkningarna för elhissarna som S2 har. Jag vet dock inte om S1b har det? Men i papperna som följde med är det chassinummer 460156 vilket är en av de ursprungliga S1:orna, dvs ingen a eller b. På chassiskylten (karosskylten?) står det också 460156 men denna skylten fick jag löst med bilen eftersom främre biten av karossen är lagad. Luckan där fram ser antingen krockad eller brunnen ut, samt skarvad, så det är antagligen en annan front också. Den ser också skarvad ut.
Chassit ser ut att överensstämma med en S1 men inte karossen då. Där är ingen instrumentpanel på men karossen bakom instrumenten ser ut som S2 eller kanske S1b om den var likadan som S2 där?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Ja, det gamla stuket på rejsbilar gillar jag. Grupp 5 fjärde generationen 76-82 speciellt. Där de körde 935, M1, Beta Montecarlo turbo och sådant.
Japp, Ulf har redan varit på besök!
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Europa S2 -68
Är det förresten någon som känner igen den röda med de vita strecken och kanske har den på någon gammal bild från tidigt 70-tal där man kan se registreringnumret?
Jag har chassinummer och där är det matching numbers med växellådsnummer och motornummer om man jämför med vad som står på chassiskylten, MEN för att ansöka om ursprungskontroll behövs det tidigare registreringsnumret för att få fram kopia på registreringsbeviset eftersom Riksarkivet inte är digitaliserat ännu och de kan därför inte söka på chassinummer. De kan enbart söka på registreringsnummer... Attans.
Så, någon som har någon gammal bild i gömmorna eller kommer ihåg den?
Köptes på Gotland och kan ha gått där, alternativt i Kalmar också. Kanske på annan plats också men jag vet inte.
Jag har chassinummer och där är det matching numbers med växellådsnummer och motornummer om man jämför med vad som står på chassiskylten, MEN för att ansöka om ursprungskontroll behövs det tidigare registreringsnumret för att få fram kopia på registreringsbeviset eftersom Riksarkivet inte är digitaliserat ännu och de kan därför inte söka på chassinummer. De kan enbart söka på registreringsnummer... Attans.
Så, någon som har någon gammal bild i gömmorna eller kommer ihåg den?
Köptes på Gotland och kan ha gått där, alternativt i Kalmar också. Kanske på annan plats också men jag vet inte.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests