S2an är ett renoveringsobjekt som rullar, medan S1an är ett enormt projekt men det ska nog lösa sig det också. S1an har dessutom en bakre utbyteskaross samt dörr som köptes i mitten av 70-talet och den karossen har nog aldrig haft färg på sig. Dock är de delarna från en S2 och inte till en S1 som chassit är till. Chassinumret börjar på 46 så det ska vara en S1.
Ingen av dem har rullat en meter sedan början/mitten av 70-talet och de har stått i en lada.
Hur som helst! Jag tänkte börja renovera S2an. Den rullar i alla fall. Bromsarna ligger på väldigt mycket och däcken som ser ut som D så den hoppas fram, men den går framåt.
Med ny olja, filter, kylvätska i motorn och ny olja i växellådan så startade den oförskämt fint för att ha varit stilla i 45 år. Jag skruvade givetvis ut stiften och duschade in i hålen med 5-56 några gånger under ett antal dagar innan jag vevade runt den för hand först, och sedan med startmotorn utan stift.
Jag demonterade även förgasaren och rengjorde och fixade packningar och allt det där. Sedan vad det bara att vrida på nyckeln och den gick igång

Se film.
https://youtu.be/PXnIkPEf_q8
Den går även att köra med. Hoppigt, men det går.
https://youtu.be/sjVc750jubQ
Jag tänkte mig en hyfsat originalrenovering. Jag har i princip alla delarna redan inklusive inredningen förutom mattor.
Karossen ska av och slipas, spacklas och lackas ut- och invändigt.
Chassit, bärarmar och allt i metall ska blästras, grundas och lackas.
Motorn tänkte jag prova sodabläster på. Den öppnar jag inte som det ser ut nu.
Alla bussningar ska bytas och bromsarna ska renoveras. Jag har nog två år framför mig med renovering av S2an innan den är körklar men kul ska det bli

Fälgarna är Minilite magnesium så jag vet inte om jag vågar köra med dem, men S1an har original plåtfälgar (samma som satt på tidiga S2) och de tänkte jag blästra och lacka och ha på S2an för originalutseendet. De kromade navkapslarna har jag liggande.
Jag har till och med två askkoppar!

S1an med S2 kaross och lite sånt är inte riktigt i skick att originalrenovera, dessutom saknas massor. Så den tänkte jag nog framöver stoppa en mc-motor med turbo i och annan bakvagn, men det blir efter S2an är klar. Som en super seven med mc-motor fast utan kardan mellan motor och diff

Bilder kommer här!