Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Första chansen för att få köra var MSCC KM2 på Ljungbyhed och kvällen innan bytte jag till 4-punktsbälte och tur var det... Såg att diffen hade spottat olja ur andningshålet under mappningen. Hittade inget som passade i hålet så jag fick fila till en slang och trycka i hålet och denna temporära lösning ser ut att kunna bli permanent.
Image
Har skrivit en rapport från KM2 för de som är intresserade: http://www.nillet.com/racerapport/180606/index.htm
Image
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Håkan B »

Grattis Niklas och kul att se att du "är på banan" igen :-D  :up:
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Har lite barnsjukdomar med motorn som jag försöker reda ut och har gjort några ändringar.
Besiktningen för tävling ville att det skulle finnas lite burstoppning.
Image
Fick gjort den främre dragöglan som jag förlängde med en annan dragögla. :-D Sedan gjorde jag en upphängning som hamnar bakom den kommande nummerplåten.
Image
Image
Drog om kabeln till vevaxelgivaren som kan störas av generatorkablarna (som den låg vid tidigare).
Image
Motorn gick inget vidare så jag var hos Luntec och fick den om-mappad, blev mycket bättre.
Image
Säkerhetsbrytaren vreds i sönder så jag fick byta den.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Igår körde jag MSCC KM3 i Minnesberg som är en "backtävling" på avstängd allmän väg. Rapport med bilder och video finns på min hemsida.
http://www.nillet.com/racerapport/180804/index.htm
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Kan inte uppdatera hemsidan på ett tag så här kommer lite texter.

Hade hjälp av diverse racekompisar för att felsöka i elsystemet men vi hittade inga allvarliga fel. Undersökte med värmekamera och vi hittade en elkoppling som var varmare än andra vilket borde innebära dålig kontakt. Testade batteriet och det låg på 30% kapacitet, jag har troligen underhållsladdat det för sällan under byggtiden. Bytte batteriet men leveranstiderna gjorde att jag inte hann testa det innan tävlingen i lördags.

Racerapport MSCC KM4 på Sturup raceway - ca 18 grader, blåsigt och molnigt:
Besiktningen hittade inga problem men bilen är inte gatbilsbesiktigad ännu så jag fick köra utom tävlan. Första träningspasset var det många klasser som körde samtidigt. Var långsam och fick titta mycket i backspeglarna under de 6 varv jag fick köra, snabbaste varvet blev 1:20,660. Väl i depå stängde jag av motorn och startade den igen utan problem, nytt batteri löste startproblemen.
Första kvalet var det bara Roadport A och B som körde, har ännu inte fått in känslan i bromsfoten och låste upp framhjulen ibland. Det var jättekul att kunna pressa bilen lite men jag är väldigt långsam... Snabbaste varv (1:16,634) var 10 sekunder för långsamt, jag behöver mer tid i bilen för att bli varm i kläderna, fick ihop 11 varv.
Under lunchen bytade jag elkopplingen och sänkte däckstrycket fram för mer grepp.
I andra kvalet kände jag direkt att jag hade mer grepp och inte låste upp fram i inbromsningarna. På andra varvet fick jag växelspaksknoppen i handen, körde in i depå och gav knoppen till en funktionär. Väl ute på banan fick jag till inbromsningrna bättre men jag är förtfarande ringrostig... På väg genom depån fick jag tillbaka växelspaksknoppen och skruvade på den igen med massor av gänglåsning (VEIDEC LOM - Lock On Medium). Det blev bara 6 varv och snabbaste varvet blev 1:17,225.
När jag körde till lineup kom jag på att jag glömt att sätta på filmkameran så det blev inget filmat. Körde utom tävlan och tog det lugnt i starten för att inte blanda mig i de som tävlade på riktigt. Efter halva första varvet var det en medtävlande som snurrade och efter några varv kunde jag släppa förbi honom. Vad jag inte visste var att han varit i depå och var minst 2 varv efter. Jag blev varvad i slutet av ledarna men körde ända till målflagg, snabbaste varvet blev 1:16,370.
Till prisutdelningen blev jag felaktigt tilldelad 3:e plats men eftersom jag körde utom tävlan, priset kommer att få sin rätta ägare (4:an) inom kort.
Attachments
2018KM4_small.jpg
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by STELL »

Att kapa 4 sekunder är stort. Vad jag sett av Sturup är att det är en bana med krånglig harmoni Nästa sommar dåå
jäklar ;-)
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Besiktningen vill att jag skall ha innerbackspegel även om lagen inte säger det (bättre att inte käfta emot och har funderat på att ha en ändå). Valde den lilla racevidvinkelspegeln som passade bra i mellan bur-rören.
Image
Image
Tyckte även att original aeroscreen var lite för hög eftersom jag den dolde synfältet. Det var till att lappa igen de stora hålen jag fick ta för den och montera på en ny.
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by Nillet »

Har uppdaterat hemsidan med racerapport från MSCC KM5.
http://www.nillet.com/racerapport/180922/180922.htm
Image
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Westfield SEIW -18

Post by STELL »

En sak som jag ser på ditt bygge , där jag varit med om problem. Luftintaget till förgasarna ser väldigt stort ut i öppningen. Jag har varit med om att det vid körning ger undertryck på de främsta cylindrarna och övertryck i bak. I det fallet fick vi montera en plåt i luftintaget, med mindre öppning i scoopen. Fast du kanske inte har et problemet. Det ska bli trevligt att se ditt bygge. Jag är imponerad. :-D :steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Idag gick bilen igenom registreringsbesikningen. :bold:
Tre besiktningar i en, första, enda och sista... :luxhello:
Attachments
regbes.JPG
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Bytte bromsvätska och justerade bromsbalansen inför reg-besiktningen.
Tog av oljesumpen för att täta om den, bytte oljefilter och olja inför första racet.
Racerapport från årets första race med video och bilder finns här:
http://www.nillet.com/racerapport/190427/index.htm
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Racerapport från andra deltävlingen i MSCC:s klubbmästerskap finns här: http://www.nillet.com/racerapport/190606/index.htm
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by silke »

Hej Nillet!

Ville bara säga att det varit riktigt kul att följa ditt bygge och de första körningarna! Har följt tråden med stort intresse. Ett stort lycka till inför kommande race! :steer:  :race:  :wave:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Anlände på fredagskvällen och var den enda som övernattade. En bil hälsade på under natten men när jag tände ljuset körde den. Väl till start var det massor med tävlande (34 bilar). Lite strul i första körningen med tidtagningen men de är sällan bästa tiderna kommer då. Ett längre avbrott för bärgning gjorde att jag inte fick fler körningar på förmiddagen.
Körning 1: Första körningen blir alltid för att hitta på banan, bromsade mycket för tidigt i första chikanen och fick mellanaccelerera mig fram till den. Vågade inte stå på i den långa vänstersvängen och bromsade för mycket för chikan 2 och 3, blev nog ingen vidare tid.
Körning 2: I andra körningen bromsade jag senare i första chikanen men för tidigt ändå. Vågade inte stå på i den långa vänstersvängen denna gången heller men chikan 2 och 3 gick bättre.
Körning 3: Nu blev det nästan bra i första chikanen men jag vågade inte hålla fullt i den långa vänstersvängen. Chikan 2 och 3 gick bra även om jag kunnat köra fortare igenom dem. Filmen nedan är från körning 3.
Körning 4: Det gick ungefär som i körning 3, med ett par körningar till hade jag hunnit lära mig bromspunkterna.
Efter det var det medåkning uppför backen av byborna/publiken där jag körde upp för backen i makligt tempo för att inte skrämma passageraren (barn). Sedan var det prisutdelning och jag fick 3:e pris i min klass, min första pokal.
Bilder och video: http://www.nillet.com/racerapport/190803/index.htm
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield SEIW -19

Post by Nillet »

Inget om bilen men depåbussen kanske också är intressant?
https://www.youtube.com/watch?v=2ocB8nzMzGs
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests