Evora GT4 concept + type 130

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Evora GT4 concept + type 130

Post by Nillet »

Lotus har släppt ett datum och ett nytt slagord men inte mer.
Däremot har hemsidan uppdaterats idag med det nya slagordet och några bil-varianter har försvunnit.
Nåväl jag ändrar rubriken i morgon när vi vet...
https://www.lotuscars.com/

Edit: Franska Lotus-klubben har gått ut med denna bild och att den presenteras 10:00 fransk tid:
Attachments
shanghai1.jpg
shanghai1.jpg (49.1 KiB) Viewed 16851 times
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Shanghai 16/4 -19

Post by oodsell »

FOR THE DRIVERS som slagord är väl OK.

De har rensat ganska ordentligt i modellfloran om man ska gå efter hemsidan. Inga "naturally aspirated engines" kvar alls, och bara en modell av Evora. Det är väl kanske klokt med tanke på de låga volymerna som de kommer upp i, och ger kanske plats för en ny modell?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Shanghai 16/4 -19

Post by Stefan_A »

Hoppas på att Lotus Motorsport återuppstår. Ser ut som en Evora med scoop på taket, GT4 månne?
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora GT4 concept

Post by Nillet »

2 fabriksförare från Geely skall leda en racingutbildning i Kina.
Bilen är byggd för att klassa in GT4 och öppnar för att kunna köras i en hel del serier.
http://www.lotuscars.com/model/evora-gt4-concept/
Image
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Nillet »

Inte mycket information men en hypercar för gata och bana.
https://www.lotuscars.com/model/type-130/

EDIT: Bilden antyder framskärmar som bara går över framhjulen och inte innesluter dem.
Attachments
type130.JPG
type130.JPG (43.82 KiB) Viewed 16788 times
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Shanghai 16/4 -19

Post by Göran »

Stefan_A wrote: Mon 15 Apr, 2019 18:59 Hoppas på att Lotus Motorsport återuppstår. Ser ut som en Evora med scoop på taket, GT4 månne?
Bra känsla där.... :-D
Men scoop-et ser väldigt konstigt ut. Men säkert bara jag som inte förstår........
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Göran »

Autocar skrev lite mer info om modell 130:
”The Evora GT4's unveiling comes on the same day as confirmation that Lotus will reveal the Type 130 electric hypercar, its first all-new model since 2008, in London later this year.

The 1000bhp-plus rival to the Pininfarina Battista is set to have a range of more than 250 miles. Fewer than 50 examples will be produced.”
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Stefan_A »

Uppdaterad GT4 känns helt rätt. Tänk om de hade lyckats få till ett upplägg tillsammans med Prodrive, liknande det som de redan gör för Aston Martin. Dvs där Prodrive bygger, underhåller och levererar bilarna till de olika tävlingarna. Inte helt otänkbart med tanke på att Prodrive redan levererar kolfiberdelarna till Lotus gatbilar. Att få ut bilarna på tävlingsbanorna tillsammans med Porsche, Audi, Aston Martin, Ferrari m fl vore mycket värt när det gäller att synliggöra märket och bygga vidare på motorsportarvet.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Shanghai 16/4 -19

Post by Stefan_A »

Göran wrote: Tue 16 Apr, 2019 08:15 Bra känsla där.... :-D
Men scoop-et ser väldigt konstigt ut. Men säkert bara jag som inte förstår........
Extra ventilation till coupén, liknande detta: https://www.demon-tweeks.com/se/grp4-fa ... grp6472fg/
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Nillet »

Pistonheads verkar vara välunderrättade och har sett bilen i designskedet...
...we actually know a fair bit about the car... ...PH has already seen a nearly finished model of the 130 in the design studio at Hethel and can confirm that it is reason for genuine excitement. It's a proper hypercar: low, muscular and with some of the most spectacular aerodynamics ever fitted to a road-legal car, none of which you can see here. It is also going to be the most expensive Lotus road car of all time, with what we're told to expect will be a seven-figure price tag and - almost certainly - the quickest as well... ...We know the Type 130 will be pure electric with a battery pack mounted behind its two-seat passenger compartment. We also know that it will be all-wheel drive and that the powertrain is being jointly developed with Williams Advanced Engineering, two of the most famous names in Grand Prix racing collaborating...
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1805150
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Göran »

Stefan_A wrote: Wed 17 Apr, 2019 08:04 Uppdaterad GT4 känns helt rätt. Tänk om de hade lyckats få till ett upplägg tillsammans med Prodrive, liknande det som de redan gör för Aston Martin. Dvs där Prodrive bygger, underhåller och levererar bilarna till de olika tävlingarna. Inte helt otänkbart med tanke på att Prodrive redan levererar kolfiberdelarna till Lotus gatbilar. Att få ut bilarna på tävlingsbanorna tillsammans med Porsche, Audi, Aston Martin, Ferrari m fl vore mycket värt när det gäller att synliggöra märket och bygga vidare på motorsportarvet.
Tyvärr visar det tydligt att Kina numera har prio 1.........
Vi får vänja oss vid att Lotus är en kinesisk bil, liksom Volvo. Kineserna bestämmer vad, hur och när..........
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Stefan_A »

Göran wrote: Wed 17 Apr, 2019 16:40
Stefan_A wrote: Wed 17 Apr, 2019 08:04 Uppdaterad GT4 känns helt rätt. Tänk om de hade lyckats få till ett upplägg tillsammans med Prodrive, liknande det som de redan gör för Aston Martin. Dvs där Prodrive bygger, underhåller och levererar bilarna till de olika tävlingarna. Inte helt otänkbart med tanke på att Prodrive redan levererar kolfiberdelarna till Lotus gatbilar. Att få ut bilarna på tävlingsbanorna tillsammans med Porsche, Audi, Aston Martin, Ferrari m fl vore mycket värt när det gäller att synliggöra märket och bygga vidare på motorsportarvet.
Tyvärr visar det tydligt att Kina numera har prio 1.........
Vi får vänja oss vid att Lotus är en kinesisk bil, liksom Volvo. Kineserna bestämmer vad, hur och när..........
Ganska rimligt när det är de som pytsar in pengarna.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Nillet »

Liten teaser är släppt på facebook: https://www.facebook.com/LotusCars/vide ... 801309273/
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by Nillet »

Denna humoristiska analys av pressmeddelandet var värd att se: https://www.youtube.com/watch?v=GpuH89cxquk
:rolleyes07: :luxhello: :-D :lol:
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Evora GT4 concept + type 130

Post by lahi »

Nillet wrote: Tue 04 Jun, 2019 09:52 Denna humoristiska analys av pressmeddelandet var värd att se: https://www.youtube.com/watch?v=GpuH89cxquk
:rolleyes07: :luxhello: :-D :lol:
 :bigl: Super Roger Type 13! Den blir häftig när den blir klar  :bigl:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests