Catch Can
Catch Can
Jag läste på Stefans biltråd att han funderar på att installera catch cans i sin Evora.
Jag ställer frågorna här eftersom jag inte vill ”förstöra” Stefans biltråd.
Jag förstår fördelarna, men vilka nackdelar finns?
Hur ofta måste man kolla oljenivån?
Vad händer om behållarna blir fulla?
Andra nackdelar?
Att svaren beror på status på motorn och körsätt är klart men jag skulle vilja veta om någon vet hur det är i ”genomsnitt” och hur det kan variera? Har någon dessutom erfarenhet från en Evora, så är det ännu bättre.
Beroende på svaren kan jag vara intresserad av att dela på frakten (Stefan)
Jag ställer frågorna här eftersom jag inte vill ”förstöra” Stefans biltråd.
Jag förstår fördelarna, men vilka nackdelar finns?
Hur ofta måste man kolla oljenivån?
Vad händer om behållarna blir fulla?
Andra nackdelar?
Att svaren beror på status på motorn och körsätt är klart men jag skulle vilja veta om någon vet hur det är i ”genomsnitt” och hur det kan variera? Har någon dessutom erfarenhet från en Evora, så är det ännu bättre.
Beroende på svaren kan jag vara intresserad av att dela på frakten (Stefan)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Catch Can
All information finns på internet.
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Catch Can
FörvissoNillet wrote: ↑Tue 02 Apr, 2019 09:32 All information finns på internet.
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
Teorin har jag koll på.
Men videon svarar inte på mina funderingar.
Hur mycket olja får tanken i sig (normalt), dvs hur ofta behöver man kolla resp. tömma och hur mycket extra meck blir det. Och vad händer om man glömmer när tanken är full. Får motorn en Kallsup med olja då?? :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Catch Can
Stefan_A kanske kan lägga upp en bild på hur mycket olja det kommer (med hans körstil)?Göran wrote: ↑Tue 02 Apr, 2019 10:48FörvissoNillet wrote: ↑Tue 02 Apr, 2019 09:32 All information finns på internet.
https://www.youtube.com/watch?v=PWz6vCnJ4CA
Teorin har jag koll på.
Men videon svarar inte på mina funderingar.
Hur mycket olja får tanken i sig (normalt), dvs hur ofta behöver man kolla resp. tömma och hur mycket extra meck blir det. Och vad händer om man glömmer när tanken är full. Får motorn en Kallsup med olja då?? :)
Hur ofta man behöver tömma beror på hur stor tank du köper och körstil men gissningsvis kan man passa på att tömma samtidigt med oljebyte.
Om det blir fullt kommer den att spotta ut oljan i insuget (som det är utan catch-tank).
Min Westfield gick på 4 bandagar förra året och det syns inget i nivåglaset (har ett sådant).
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Catch Can
Är det normalt inte oftare än vid oljebyte (en gång per år) så är det ju inget att bry sig om.
Det får nog bli en så'n..... eller rättare två.
Det får nog bli en så'n..... eller rättare två.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Catch Can
Är det mer intressant för överladdade motorer än NA@
Visserligen borde Nillet's inlägg om att han har Catchcan på Westfielden svara på den frågan
Visserligen borde Nillet's inlägg om att han har Catchcan på Westfielden svara på den frågan
Filip
Lotus Elise S 2008
Lotus Elise S 2008
Re: Catch Can
Jag skall ställa lite frågor till Kenth när jag hämtar ut bilen nästa vecka.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Catch Can
För att få en bra genomgång av konceptet med catch tank så skulle jag rekommendera den här artikeln: http://www.radiumauto.com/Blog/Post/Catch-Cans-101-102
Och för att återgå till ursprungsfrågan om det finns några nackdelar, så kan jag inte se några andra nackdelar än vikt och utrymme - så länge prylarna är monterade som de ska.
Och för att återgå till ursprungsfrågan om det finns några nackdelar, så kan jag inte se några andra nackdelar än vikt och utrymme - så länge prylarna är monterade som de ska.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Catch Can
Jag har läst den artikeln också :)A_Möller wrote: ↑Thu 04 Apr, 2019 07:28 För att få en bra genomgång av konceptet med catch tank så skulle jag rekommendera den här artikeln: http://www.radiumauto.com/Blog/Post/Catch-Cans-101-102
Och för att återgå till ursprungsfrågan om det finns några nackdelar, så kan jag inte se några andra nackdelar än vikt och utrymme - så länge prylarna är monterade som de ska.
Min fråga är mera om det egentligen ”behövs” på en motor i god kondition (typ Evora)
Eller är det ”over-kill” och bara en ”pryl” för att verka ”racigt”??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Catch Can
Nej, det är portinsprutning
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Catch Can
Det är framför allt på DI som det är kritiskt om du frågar mig. Där blir ventilerna nedsotade av oljan från vevhusventilationen. Det leder till försämrad prestanda i bästa fall och i de värre motorras när ventilen skär i styrningen och fastnar/går av.
Det är tyvärr en sjuka som nästan alla fabrikat drabbas av. Lexus har dock iaf på vissa modeller kallstartsspridare monterad på klassiskt vis och den motverkar då detta på samma sätt som sker i vanliga insprutningsmotorer.
Var kommer vevhusventilationen tillbaka på Evoran, före eller efter spjällhuset? Det är såklart bara i det ena av de 2 fallen som catchtanken skulle göra nytta:)
Det är tyvärr en sjuka som nästan alla fabrikat drabbas av. Lexus har dock iaf på vissa modeller kallstartsspridare monterad på klassiskt vis och den motverkar då detta på samma sätt som sker i vanliga insprutningsmotorer.
Var kommer vevhusventilationen tillbaka på Evoran, före eller efter spjällhuset? Det är såklart bara i det ena av de 2 fallen som catchtanken skulle göra nytta:)
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
MINI Cooper S -10
Re: Catch Can
Hej
Är själv stor anhängare till Catch cans.. har i många år haft detta på min kompressormatade V8 amerikanare.
Blir en del olja som fångas upp och därigenom skonar spjällhus, ventiler samt "tomgångsmotorer". På denna V8 modell är det många som har haft problem med avlagringar i spjällhus- med orolig gång som följd.. nedmontering och rengöring är mycket vanligt och innebär en hel del stök.
Har aldrig haft dessa problem på min. Förra sommaren monterades CC även på min Evora.. Rekommenderar verkligen detta.
På Evoran blir mängden olja betydligt mindre p.g.a mindre motorvolym men är klart noterbar. Rekommenderar att köpa CC för USA bilar- oftast hög kvalitet och rejäl rymd (gärna också med genomskinlig behållare). Till Evoran köptes utrustning från England- fungerar men upplevs som mindre effektiv. Tycker att denna investering på 5-700:- är väldigt vettig att göra
Är själv stor anhängare till Catch cans.. har i många år haft detta på min kompressormatade V8 amerikanare.
Blir en del olja som fångas upp och därigenom skonar spjällhus, ventiler samt "tomgångsmotorer". På denna V8 modell är det många som har haft problem med avlagringar i spjällhus- med orolig gång som följd.. nedmontering och rengöring är mycket vanligt och innebär en hel del stök.
Har aldrig haft dessa problem på min. Förra sommaren monterades CC även på min Evora.. Rekommenderar verkligen detta.
På Evoran blir mängden olja betydligt mindre p.g.a mindre motorvolym men är klart noterbar. Rekommenderar att köpa CC för USA bilar- oftast hög kvalitet och rejäl rymd (gärna också med genomskinlig behållare). Till Evoran köptes utrustning från England- fungerar men upplevs som mindre effektiv. Tycker att denna investering på 5-700:- är väldigt vettig att göra
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
Re: Catch Can
Vad köpte du? Var/hur monterade du den? Har du bilder?Runeb wrote: ↑Mon 08 Apr, 2019 22:14 Hej
Är själv stor anhängare till Catch cans.. har i många år haft detta på min kompressormatade V8 amerikanare.
Blir en del olja som fångas upp och därigenom skonar spjällhus, ventiler samt "tomgångsmotorer". På denna V8 modell är det många som har haft problem med avlagringar i spjällhus- med orolig gång som följd.. nedmontering och rengöring är mycket vanligt och innebär en hel del stök.
Har aldrig haft dessa problem på min. Förra sommaren monterades CC även på min Evora.. Rekommenderar verkligen detta.
På Evoran blir mängden olja betydligt mindre p.g.a mindre motorvolym men är klart noterbar. Rekommenderar att köpa CC för USA bilar- oftast hög kvalitet och rejäl rymd (gärna också med genomskinlig behållare). Till Evoran köptes utrustning från England- fungerar men upplevs som mindre effektiv. Tycker att denna investering på 5-700:- är väldigt vettig att göra
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Catch Can
Hej
jag har monterat 2 JLT oil separators på min Shelby. Upplever att de är effektivare än den (1 st)jag monterat på Evoran.
Väldigt enkel montering- kopplas in på slang mellan vevhusventilation samt insugssida-viktigt dock att hålla koll på flödesriktning samt anslutningsdimensioner. Beroende på storlek kan man ibland behöva göra förlängning på slangar och montera separator på sidan motorrum.
JLT används mycket på USA bilar hittar dock inte min glasmodell på nätet nu. En annan modell som jag vet fungerar bra är mishimoto alumuniummodeller finns en större/ mindre /kompakt modell- de har en utanpåliggande nivåslang på flera modeller som visar oljemängd.Den större är dock utesluten itp utrymme i Evoran..kolla storlek innan köp..Du har inget behov av en på 1/2 liter..
Evoran har denna monterad (glasmodel)l :
oilcatchtank.com
Rekommenderar en genomskinlig modell eller en med nivåslang-enkelt att se när det är dags att tömma...en gång per 300 mil för JLT och dessa är små..
Skall fota när jag kommer hem till helgen-arbetar borta under veckorna.
jag har monterat 2 JLT oil separators på min Shelby. Upplever att de är effektivare än den (1 st)jag monterat på Evoran.
Väldigt enkel montering- kopplas in på slang mellan vevhusventilation samt insugssida-viktigt dock att hålla koll på flödesriktning samt anslutningsdimensioner. Beroende på storlek kan man ibland behöva göra förlängning på slangar och montera separator på sidan motorrum.
JLT används mycket på USA bilar hittar dock inte min glasmodell på nätet nu. En annan modell som jag vet fungerar bra är mishimoto alumuniummodeller finns en större/ mindre /kompakt modell- de har en utanpåliggande nivåslang på flera modeller som visar oljemängd.Den större är dock utesluten itp utrymme i Evoran..kolla storlek innan köp..Du har inget behov av en på 1/2 liter..
Evoran har denna monterad (glasmodel)l :
oilcatchtank.com
Rekommenderar en genomskinlig modell eller en med nivåslang-enkelt att se när det är dags att tömma...en gång per 300 mil för JLT och dessa är små..
Skall fota när jag kommer hem till helgen-arbetar borta under veckorna.
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests