Lotus Evora S SR -14

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Då har jag äntligen köpt min första riktiga sportbil :-D . Efter mycket funderande och en eminent visning av Stefan och hans Evora så bestämde jag mig att skaffa en. Det var inte helt enkelt att hitta en men till slut så köpte jag en bil från Belgien. Det är en Evora S SR -14 som bara rullat ca 1300mil. Den har den ovanliga färgen Pewter grey. Ska enligt säljaren finnas 5st i hela världen med den färgen. Var i början lite tveksam till färgen men den ser i verkligheten riktigt bra ut tycker jag. Den ändrar färg lite beroende på väder och andra färger runt bilen. Bilen har ett avgassystem från Komo-tec och det är monterat barge boards på den. Utöver det är den som vilken Sports Racer som helst :-D
Evora_resize.jpg
Evora_resize.jpg (136.54 KiB) Viewed 21895 times
Jag har bara haft den i några dagar men hittills är jag nöjd. Nu är det även läge att bli medlem i klubben antar jag...
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Larsson »

Grattis till köpet, ser kanon fin ut!!
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Kul, ser riktigt fin ut! Hoppas ni har möjlighet att komma på någon/några klubbaktiviteter framöver.

Tips:
Sjörundan nu på lördag... 5/8
Lotus Day Kinnekulle, i alla fall komma och titta. 11/8
Biopremiär "Superswede", Mjölby. 16/8
Lotus Festival Sweden, Vadstena 8-10/9

Ytterligare aktiviteter kan dyka upp under hösten.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Göran »

Grattis till bilen!
Hoppas du blir lika nöjd som jag är med min ett år äldre SR.  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Lite förvånad över vilken uppmärksamhet bilen drar i trafiken. Det tittas, pekas, tas kort och ibland får man även en tumme upp  :up: . Man blir ju nästan lite nervös att man ska skapa en olycka eftersom folk har "fel" fokus i trafiken. Men det är ju kul att bilen uppskattas även av andra. Även jag riktigt nöjd med bilen. Var ute en liten tur idag och fångade den sista solen genom alla gråa moln.
Lotus1.jpg
Stefan, Tyvärr har det inte passat att vara med på några aktiviteter under sensommaren. Man vi siktar på nästa år :-D
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by oodsell »

Välkommen i Lotusfamiljen! Jag tror inte du kommer ångra dig! Du bör självklart gå med i klubben för att få full valuta av ditt bilköp. Det har kommit in många Évora i landet så numera brukar vi säga att det är en dussinbil (!). Men de är ganska väl spridda över landet. Detta forum är mycket användbart och vi har också en Facebooksida.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Självklart har jag gått med i klubben. Vill ju få full valuta av mitt köp :-D .

Är faktiskt lite förvånad att det inte finns fler Evoror i landet. Det är i mina ögon ett roligare och personligare alternativ till en Porsche. Kanske beror det på att väldigt få känner till modellen. Min bilintresserade vänner vet knappt vad det är för modell. Så jag försöker göra så mycket reklam jag kan.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by mjohannssen »

Riktigt snygg bil :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Jag hittade dryckeshållare som man skruvar fast på stolen från GRP. Blev till att beställa eftersom förvaringen är begränsad i bilen. Har bara provkört detta i garaget men placeringen känns helt OK på båda sidorna. Hållaren är två delad där fästet mot stolen är 3D printad plast. Dryckeshållaren känns tyvärr lite ranglig. Fördelen är att den går att fälla ihop när man inte använder den.
Nedan är ett par bilder på hur det ser ut på passagerarsidan.
Attachments
Mugghållare1.jpg
Mugghållare1.jpg (89.32 KiB) Viewed 21428 times
Mugghållare2.jpg
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by A_Möller »

Bra tips. Pris? Meckig att skruva dit?

Jag sneglade lite på denna från Komotec http://komo-tec.com/Shop/en/Evora/Super ... Evora.html men det är tusen spänn, 2 kg (kan det stämma???) och en oåterkallelig installation om den skruvas i mittkonsolen. Dessutom verkar drickan hamna snett bakom en själv.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Två hållare kostade med frakt 810kr så jag kallar de inte för prisvärda. Väldigt enkla att skruva dit och du förstör inte inredningen. Passformen på själva fästet är mycket bra och de sitter stabilt. Går att beställa här: https://www.gregsraceparts.com/evora-pa ... -cupholder
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Har under senaste tiden roat mig med lite polering. Jag som amatör använder mig av en "musse pigg" maskin från Clas Ohlsson eftersom det är i princip omöjligt att förstöra lacken med den. Brukar handla bilvårdskemin från Bollnäs Bilvård. Jag har nu gått över bilen med deras Fast Cut 98 och tänkte sedan fortsätta med High Gloss 210 för att öka på glansen ytterligare. Som avslutning blir det ett 2-komponent lackskydd. Detta har blivit väldigt bra på andra bilar som jag gjort det på. Idag när det var fint väder körde jag ut bilen för att se hur första vändan blev. Dagsljus är väldigt avslöjande men jag tycker det ser bra ut. Det är redan nu en bra glans i lacken. Men som vanligt är det svårt att fånga det på bild.
Polering1.jpg
Polering1.jpg (81.71 KiB) Viewed 20987 times
Polering2.jpg
Polering2.jpg (76.28 KiB) Viewed 20987 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by oodsell »

Det ska bli kul att se bilen ute till våren. Vi planerar en så kallad "Lotus Lördag" i Göteborgsområdet någon gång i maj, med en körning som troligen går i mål vid Lotusåterförsäljaren Nordskogs Bil i Borås. Men innan dess kan du åka med till Hockenheim 20-23 april eller Lotus Day Knutstorp den 1 maj. :steer:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Hade varit riktigt kul att prova lite körning på bana. Är dock lite bekymrad över ljudkravet som finns. Misstänker att den kan kanske inte klarar det :( . Men enda sättet att ta reda på svaret är väl att prova :steer: . Resan till Hockenheim står jag över men är gärna med på en Lotus lördag.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Jag har Larini-system på min men hade inga problem med det varken på Kinnekulle eller Knutstorp förra året. Tidigare har en standard S blivit svartflaggad på Knutstorp. Men enligt info vi fick förra året har de flyttat ljudmätningen från start/mål-rakan till ambulansutfarten. Så jag skulle rekommendera att du provar. I värsta fall får du växla lite tidigare. Inte lika kul, men bättre än att stå i depån.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests