Bromsskivor till Evora
Bromsskivor till Evora
I biltrådarna har vi tidigare diskuterat bromsskivor till Evora. Orginalskivorna kostar £££ och några av oss har fått svarva till dem då de slagit sig. De är dessutom hålborrade vilket inte alltid är bra (har en tendens att spricka vilket då kan ta en ände med förskräckelse). Alternativen har hittills varit få, Elise-shop har alternativa skivor som ligger bra till prismässigt men dessa är också hålborrade. Nu har jag dock hittat slitsade skivor från BOE på nätet. Tvådelade men inte flytande. Värt att titta närmare på när det är dags att byta: https://www.boefab.com/products/hp-roto ... 8100911436
BOE har även flytande skivor, men då tappar man handbromsen på bakhjulen vilket inte lär uppskattas av Bilprovningen...
BOE har även flytande skivor, men då tappar man handbromsen på bakhjulen vilket inte lär uppskattas av Bilprovningen...
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
Det där var ett riktigt intressant alternativ!
Nästan halva priset fram jämfört med motsvarande produkt från AP-Racing! Lite extra kan man väl betala för AP-Racing, men inte så mycket.
Originalskivorna spricker definitivt om man utsätter dem för bankörning när de börjar närma sig minimimåttet på 30 mm tjocklek. Dessutom sliter de hålborrade skivorna beläggen randiga så att det äter en massa extra skiva + belägg om man inte byter båda samtidigt. Hittills har Elise shops alternativ fungerat bra för mig, men jag har svårt att tro att inte de också ger samma trista slitage och sprickor med tiden eftersom de är kopior av originalskivorna.
Det enda tråkiga med lösa rotorer (skivor) är att det ska vara så förbaskat dyrt att byta, relativt sett. BOE's lösa rotorer är nästan dubbelt så dyra som kompletta standardskivor från Elise shop. Jag tog upp frågan rent allmänt med PEAN Sweden när jag köpte belägg där senast, men de hänvisade till små serier. Jag har svårt att köpa det argumentet med tanke på att samma rotor ofta används till flera olika bilmodeller. När jag köpte Performance Friction skivor (alu nav + flytande kryobehandlad rotor) i storleken 315x28 för drygt tio år sedan, kostade det 3000:- per sida och 2000:- per lös ersättningsrotor. Ganska ok, men alla verkar ha höjt priserna med sisådär 50 % sedan dess
Hur som helst, det var ett riktigt bra tips Stefan och en av de bättre eftermarknadsprodukterna jag sett till Evoran
Nästan halva priset fram jämfört med motsvarande produkt från AP-Racing! Lite extra kan man väl betala för AP-Racing, men inte så mycket.
Originalskivorna spricker definitivt om man utsätter dem för bankörning när de börjar närma sig minimimåttet på 30 mm tjocklek. Dessutom sliter de hålborrade skivorna beläggen randiga så att det äter en massa extra skiva + belägg om man inte byter båda samtidigt. Hittills har Elise shops alternativ fungerat bra för mig, men jag har svårt att tro att inte de också ger samma trista slitage och sprickor med tiden eftersom de är kopior av originalskivorna.
Det enda tråkiga med lösa rotorer (skivor) är att det ska vara så förbaskat dyrt att byta, relativt sett. BOE's lösa rotorer är nästan dubbelt så dyra som kompletta standardskivor från Elise shop. Jag tog upp frågan rent allmänt med PEAN Sweden när jag köpte belägg där senast, men de hänvisade till små serier. Jag har svårt att köpa det argumentet med tanke på att samma rotor ofta används till flera olika bilmodeller. När jag köpte Performance Friction skivor (alu nav + flytande kryobehandlad rotor) i storleken 315x28 för drygt tio år sedan, kostade det 3000:- per sida och 2000:- per lös ersättningsrotor. Ganska ok, men alla verkar ha höjt priserna med sisådär 50 % sedan dess
Hur som helst, det var ett riktigt bra tips Stefan och en av de bättre eftermarknadsprodukterna jag sett till Evoran
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Bromsskivor till Evora
Jag har varit i kontakt med Lotus Customer Service angående de randiga skivorna. Lotus kallade fenomenet ”korrugerade skivor” - som i korrugerad plåt :). Problemet finns bara på framskivorna och beror på att hålen i alla sekvenser är borrade på samma radiella avstånd från centrum, d.v.s. inte förskjutna. Bakskivorna har inte det problemet och inte heller framskivorna på Evora 400/410.A_Möller wrote:......Dessutom sliter de hålborrade skivorna beläggen randiga så att det äter en massa extra skiva + belägg om man inte byter båda samtidigt....
Jag fick nya skivor på garantin när jag köpte bilen och tycker att det motverkar slitaget om jag rensar hålen då och då (t.ex. före och efter bankörning när jag ändå skiftar hjul). Skivorna som först satt på bilen var i alla fall betydligt randigare efter 1500 mil på mätaren, än vad nuvarande skivor är efter 5500 mil på mätaren(inkl bankörning).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Bromsskivor till Evora
Inokinetics? https://www.inokinetic.com/lotus/evora- ... ory=Brakes
Eller Seriously Lotus: https://www.seriouslylotus.com/braking/ ... -one-piece ?
Eller Seriously Lotus: https://www.seriouslylotus.com/braking/ ... -one-piece ?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: Bromsskivor till Evora
Båda dessa är hålborrade. Vill man köra med sådana finns även http://www.elise-shop.com/evora-cross-d ... 02938.html samt http://www.elise-shop.com/cross-drilled ... 02939.html för EUR 191,18 per par hos Elise-shop.Patriks wrote:Inokinetics? https://www.inokinetic.com/lotus/evora- ... ory=Brakes
Eller Seriously Lotus: https://www.seriouslylotus.com/braking/ ... -one-piece ?
Komo-tec har en uppsättning 2-delade skivor också, men de kräver lite ombyggnad (medföljer distanser): http://komo-tec.com/Shop/Evora/Kompress ... Evora.html. De är borrade, men bara som försänkningar och inte hål igenom. Borde alltså fungera som slitsade i det avseendet?
Sector111 hade slitsade 2-delade skivor i sortimentet. Deras hemsida finns kvar, men så vitt jag vet så har de upphört med sin verksamhet: http://www.sector111.com/parts/performa ... -front.cfm samt http://www.sector111.com/parts/performa ... s-rear.cfm
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
DBA har nu slitsade skivor till Evora. I Sverige säljs dessa av PEAN i Gnosjö. https://dba.com.au
Bakskivor 42361S), framskivor 42364S.
Bakskivor 42361S), framskivor 42364S.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
Är det 5000 serien?Stefan_A wrote:DBA har nu slitsade skivor till Evora. I Sverige säljs dessa av PEAN i Gnosjö. https://dba.com.au
Bakskivor 42361S), framskivor 42364S.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Bromsskivor till Evora
Nej, 4000-serienGöran wrote:Är det 5000 serien?Stefan_A wrote:DBA har nu slitsade skivor till Evora. I Sverige säljs dessa av PEAN i Gnosjö. https://dba.com.au
Bakskivor 42361S), framskivor 42364S.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
Jag läste att ”DBA recommends the 5000 Series disc rotors for high performance street vehicles, track day and club racing and rally sport applications.”
Finns inte dessa till Evora?
Om de finns vet du pris?
Finns inte dessa till Evora?
Om de finns vet du pris?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Bromsskivor till Evora
4000-serien är det enda de har till Evora just nu. Flytande skivor vore trevligt, men liiiite överkurs för enstaka track-days. Om jag läser rätt så är 5000-serien tvådelad, men inte flytande? Med tanke på att originalskivorna fungerar bra så borde 4000-serien inte vara sämre. Som du själv märkt så sätter hålen igen ganska snabbt på originalskivorna.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
Nu är DBA 4000-skivorna monterade, ser ut så här:
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Bromsskivor till Evora
Som referens är det följande mått som gäller för Evora/Evora S (från Service Notes)
Brake disc thickness
New - front 32 mm
- rear 26 mm
Service minimum - front 30 mm
- rear 24 mm
Brake disc thickness
New - front 32 mm
- rear 26 mm
Service minimum - front 30 mm
- rear 24 mm
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests