Vi får se hur jag gör med fälgarna. De får vara som de är tsv..pks wrote:Snygga toelinkstag :)
Jag hade behållit fälgarna som de är om de inte ser allt för risiga ut. Det är ändå trackdayfälgar som säkert kommer gå rätt hårt
Lotus Elise 111s 1999
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Hemma igen efter en kväll med timeattack körning på Eskilstuna banan. Det var rätt många bilar ikväll, så det blev bara 4-5 försök totalt/bil.
Som vanligt en skoj blandning, allt från Lamborghini till Vovlo v60. Tyvärr kom det en skur regn straxt innan körningen öppnade.
Banan torkade aldrig upp helt, så det var halkigt som sjutton. Jag han även snoka vidare efter fakta kring utbyggnaden av banan. All skog är fälld, för båda de blivande delarna
av banan. Nästa vecka är det tänkt att vägbanan skall börja skapas på norra loopen. Det blir nog rätt många lass med mtrl... Spännande.
Nästa körning och även sista för i år blir även den på Eskilstuna banan. 1/10. Cars and Coffe - track day. TIll dess hade
jag tänkt hinna montera harness bar och 4p bältet.
Som vanligt en skoj blandning, allt från Lamborghini till Vovlo v60. Tyvärr kom det en skur regn straxt innan körningen öppnade.
Banan torkade aldrig upp helt, så det var halkigt som sjutton. Jag han även snoka vidare efter fakta kring utbyggnaden av banan. All skog är fälld, för båda de blivande delarna
av banan. Nästa vecka är det tänkt att vägbanan skall börja skapas på norra loopen. Det blir nog rätt många lass med mtrl... Spännande.
Nästa körning och även sista för i år blir även den på Eskilstuna banan. 1/10. Cars and Coffe - track day. TIll dess hade
jag tänkt hinna montera harness bar och 4p bältet.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Idag rev jag ur stolarna ur Elisen för att montera en "harness bar" till mitt 4p bälte.
riktining nedåd. Det går att montera bälten men det känns inte optimalt. Det blir till att maila
elise-shop och fråga om det blivit fel i tillverkningen. Har nu hört med Elise-shop och det är som det skall vara.
Jag blev rätt konfunderad när jag såg att svetsmuttrarna för bältesöglorna är i riktining nedåd. Det går att montera bälten men det känns inte optimalt. Det blir till att maila
elise-shop och fråga om det blivit fel i tillverkningen. Har nu hört med Elise-shop och det är som det skall vara.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Förberedelser inför morgondagens "cars and coffe" på GTR Motorpark.
Efter lite om och men är nu 4p bälten monterade. Skall bli skönt att sitta fast
lite bättre i kurvorna. Ratten skall bort, men det var värst vad den sitter. Var tvungen att tillverka en
provisorisk avdragare för att få den att släppa. Nu skall bara ratt monteras lite bensin and I´m good to go.
Håll tummarna för bra väder imorgon.
Efter lite om och men är nu 4p bälten monterade. Skall bli skönt att sitta fast
lite bättre i kurvorna. Ratten skall bort, men det var värst vad den sitter. Var tvungen att tillverka en
provisorisk avdragare för att få den att släppa. Nu skall bara ratt monteras lite bensin and I´m good to go.
Håll tummarna för bra väder imorgon.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Sådär ja, nu är även nya ratten på plats. Gör rätt stor skillnad för benutrymmet. Jag kan åka längre
fram med stolen utan att benen slår i ratten. Hade även en "snap off" liggandes som kom till användning. Nu slipper jag köra tillbaka stolen
när jag skall i och ur bilen
fram med stolen utan att benen slår i ratten. Hade även en "snap off" liggandes som kom till användning. Nu slipper jag köra tillbaka stolen
när jag skall i och ur bilen
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
Re: Lotus Elise 111s 1999
Har du tänkt igenom fyrpunktsbälte med stol utan hål för desamma?mjohannssen wrote:Förberedelser inför morgondagens "cars and coffe" på GTR Motorpark.
Efter lite om och men är nu 4p bälten monterade. Skall bli skönt att sitta fast
lite bättre i kurvorna. Ratten skall bort, men det var värst vad den sitter. Var tvungen att tillverka en
provisorisk avdragare för att få den att släppa. Nu skall bara ratt monteras lite bensin and I´m good to go.
Håll tummarna för bra väder imorgon.
Min erfarenhet efter ett par hårda inbromsningar är att de riskerar glida av axlarna. Åkte in demonterade och använde 3punkts resten av trackdayen Kan tipsa om https://wiki.seloc.org/a/Fitting_Harness_Grommets
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Jag har funderat på det, valde harness bar med fästöglor för att minska risken med att det glider av axlarna.Cat7even wrote:Har du tänkt igenom fyrpunktsbälte med stol utan hål för desamma?mjohannssen wrote:Förberedelser inför morgondagens "cars and coffe" på GTR Motorpark.
Efter lite om och men är nu 4p bälten monterade. Skall bli skönt att sitta fast
lite bättre i kurvorna. Ratten skall bort, men det var värst vad den sitter. Var tvungen att tillverka en
provisorisk avdragare för att få den att släppa. Nu skall bara ratt monteras lite bensin and I´m good to go.
Håll tummarna för bra väder imorgon.
Min erfarenhet efter ett par hårda inbromsningar är att de riskerar glida av axlarna. Åkte in demonterade och använde 3punkts resten av trackdayen Kan tipsa om https://wiki.seloc.org/a/Fitting_Harness_Grommets
Får se hur det fungerar imorgon. Intresant mod i länken. Stol med hål får bli till nästa säsong.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Härlig dag på GTR Motorpark med "cars and coffe" idag. Det blev rätt många varv, totalt körde jag 4 pass. Vädret var snällt, ingen direkt
värme men uppehåll och rätt vindstilla. Bilen gick kanon. Uppdateringarna sedan senast var ett stort plus. Ratt, 4p bälte och r-däck.
BItarna faller på plats, en efter en. Trist att säsongen lider mot sitt slut, jag som precis fått upp ångan.
Lite bilder från dagens körning.
värme men uppehåll och rätt vindstilla. Bilen gick kanon. Uppdateringarna sedan senast var ett stort plus. Ratt, 4p bälte och r-däck.
BItarna faller på plats, en efter en. Trist att säsongen lider mot sitt slut, jag som precis fått upp ångan.
Lite bilder från dagens körning.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Länge sedan det uppdaterades något.Vädret har ju inte direkt varit på bilentusiastens sida.
Hade tänkt köra på Sviestad för någon helg sedan, strök det pga vädret. Samma sak med
Eskilstuna banan förra veckan. Det regnade bort. Idag var det dock fantastiskt väder så
jag passade på att ta en tur på de små krokiga landsvägarna kring Strängnäs. Skoj, som alltid. Jag var inte ensam om att söndagsköra. Mötte både Porsche, en Mclaren och inte minst en Elsie S1
Elisen, tyckte den såg svart ut, var på väg söder ut på väg55 mot Katrineholm/Norrköping.
Kul, det är inte varje dag man möter en Elise.
Hade tänkt köra på Sviestad för någon helg sedan, strök det pga vädret. Samma sak med
Eskilstuna banan förra veckan. Det regnade bort. Idag var det dock fantastiskt väder så
jag passade på att ta en tur på de små krokiga landsvägarna kring Strängnäs. Skoj, som alltid. Jag var inte ensam om att söndagsköra. Mötte både Porsche, en Mclaren och inte minst en Elsie S1
Elisen, tyckte den såg svart ut, var på väg söder ut på väg55 mot Katrineholm/Norrköping.
Kul, det är inte varje dag man möter en Elise.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Det är hög tid att summera året 2017 och mitt Elise ägande..
Jag köpte bilen i början av Augusti. Ställde av i slutet av oktober.
Totalt han jag med ca 340 mils körning.
Det blev några lite längre utflykter, bla en till mittsverige banan och en till LCCS på
Kinekulle Ring. Jag han köra några banträffar, endast på Eskilstuna banan men det är
bättre än ingenting. Totalt blev det 5 tillfällen - Buskul.
Jag hann även fortsätta "utveckla" bilen.
- Harness bar
- 4p bälte
- Mocca ratt med snapoff
- Förstärkta toe link stag
- Uppsättning hjul med r däck.
Ett roligt första halvår med Lotus Elisen och nu längtar jag till våren och mer körning.
Jag köpte bilen i början av Augusti. Ställde av i slutet av oktober.
Totalt han jag med ca 340 mils körning.
Det blev några lite längre utflykter, bla en till mittsverige banan och en till LCCS på
Kinekulle Ring. Jag han köra några banträffar, endast på Eskilstuna banan men det är
bättre än ingenting. Totalt blev det 5 tillfällen - Buskul.
Jag hann även fortsätta "utveckla" bilen.
- Harness bar
- 4p bälte
- Mocca ratt med snapoff
- Förstärkta toe link stag
- Uppsättning hjul med r däck.
Ett roligt första halvår med Lotus Elisen och nu längtar jag till våren och mer körning.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Huuu så lång vintern känns just nu
Längtan efter att få ta ut Elisen är stor. 2018 kommer bli det bästa köråret på länge.
En hel del körning är planerad. LCCS på Knutstorp 1/5 är första målet att se fram mot.
Jag har aldrig kört Knutstorp, så det kommer bli en höjdare. Jag har även anmält mig till
Lotus on track på SPA i Juli, en dröm att få köra där. I samband med SPA är det även tänkt att åka
till Ringen och köra ett varv, när man ändå är i krokarna.
Så till en fråga : Vilken olja tycker ni är lämplig till en VVC K-serie motor som skall gå hårt?
Bilen skall även få sig lite uppdateringar under våren. Nya stötdämpare, eller rättare sagt ett begagnat set
med Nitron dämpare är införskaffat. Nya bromsbelägg, mer lämpade för banåka än de Greenstuff
belägg som satt på förra året. Förarstolen skall bytas till förmån för något mer lämpligt för 4p bälte och
så sist men inte minst måste en fyrhjulinställning göras.
Längtan efter att få ta ut Elisen är stor. 2018 kommer bli det bästa köråret på länge.
En hel del körning är planerad. LCCS på Knutstorp 1/5 är första målet att se fram mot.
Jag har aldrig kört Knutstorp, så det kommer bli en höjdare. Jag har även anmält mig till
Lotus on track på SPA i Juli, en dröm att få köra där. I samband med SPA är det även tänkt att åka
till Ringen och köra ett varv, när man ändå är i krokarna.
Så till en fråga : Vilken olja tycker ni är lämplig till en VVC K-serie motor som skall gå hårt?
Bilen skall även få sig lite uppdateringar under våren. Nya stötdämpare, eller rättare sagt ett begagnat set
med Nitron dämpare är införskaffat. Nya bromsbelägg, mer lämpade för banåka än de Greenstuff
belägg som satt på förra året. Förarstolen skall bytas till förmån för något mer lämpligt för 4p bälte och
så sist men inte minst måste en fyrhjulinställning göras.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Lotus Elise 111s -99
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1396
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elise 111s 1999
Kul att du kommer ned till Spa i sommar Micael. Men först ses vi nog på Knutstorp den 1/5.
När det gäller olja så tycker jag att det är mycket hokus pokus och diskussioner om olika märken och viskositeter. Min uppfattning är att för moderna motorer så gäller en helsyntetisk olja av känt märke med viskositet från 0W (låg temp) till 40 eller 50 (hög temp). För sommarbruk kan man gå upp till 10W eller även 20W men då blir det blir segt att starta på hösten. Så jag väljer t ex Mobil 1 eller Castrol helsyntet som säljs till rimliga priser.
När det gäller olja så tycker jag att det är mycket hokus pokus och diskussioner om olika märken och viskositeter. Min uppfattning är att för moderna motorer så gäller en helsyntetisk olja av känt märke med viskositet från 0W (låg temp) till 40 eller 50 (hög temp). För sommarbruk kan man gå upp till 10W eller även 20W men då blir det blir segt att starta på hösten. Så jag väljer t ex Mobil 1 eller Castrol helsyntet som säljs till rimliga priser.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Elise 111s 1999
Olja finns det lika många åsikter om som det finns folk på forumen Hängde på ett mc-forum mycket tidigare. De längsta trådarna där var om oljor...
Jaja, jag kör i alla fall Castrol Edge 10w-60 i min Elise S2 med Rover K motor i. Jag är nöjd. Köpte den oljan för att den rekommenderades för min bil i AD Bildelars dator när jag var där och ville ha olja.
Lotus riktlinjer är: Kall viskositet 0-20W, varm 50-60 och den ska uppfylla europeisk standard ACEA A3 och amerikansk standard API SJ. Står det bara det på den så är den lämplig. Jag tycker egentligen det kvittar vad det står för namn på dunken, uppfyller den bara rätt standard så duger den. Det är ju en familjebilsmotor
Som parentes kan jag nämna att i min gamla Suzuki 1200 turbo motorcykel som jag bänkat till 420 hk vid 2,3 bar i laddtryck, där körde jag med Biltemas mineralolja och har gjort så mellan 2004-2016. Inga bekymmer där inte
Jaja, jag kör i alla fall Castrol Edge 10w-60 i min Elise S2 med Rover K motor i. Jag är nöjd. Köpte den oljan för att den rekommenderades för min bil i AD Bildelars dator när jag var där och ville ha olja.
Lotus riktlinjer är: Kall viskositet 0-20W, varm 50-60 och den ska uppfylla europeisk standard ACEA A3 och amerikansk standard API SJ. Står det bara det på den så är den lämplig. Jag tycker egentligen det kvittar vad det står för namn på dunken, uppfyller den bara rätt standard så duger den. Det är ju en familjebilsmotor
Som parentes kan jag nämna att i min gamla Suzuki 1200 turbo motorcykel som jag bänkat till 420 hk vid 2,3 bar i laddtryck, där körde jag med Biltemas mineralolja och har gjort så mellan 2004-2016. Inga bekymmer där inte
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
På landet utanför Laholm
Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Re: Lotus Elise 111s 1999
Nu är det en rover shoppingbilsmotor men
Roger på Sabreheads svär att Fuchs helsyntet är mycket bra. Jag använder den sedan ett oljebyte tillbaka och kan inte klaga på något.
använde Castrol edge tidigare.
PS låter kul med Spa
Biltemas oljor har jag inte använt sedan en incident för tio-15 år sedan när oljan blev som vatten efter 30 mil.....
Roger på Sabreheads svär att Fuchs helsyntet är mycket bra. Jag använder den sedan ett oljebyte tillbaka och kan inte klaga på något.
använde Castrol edge tidigare.
PS låter kul med Spa
Biltemas oljor har jag inte använt sedan en incident för tio-15 år sedan när oljan blev som vatten efter 30 mil.....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests