Lotus Evora S -12

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Göran »

Stefan_A wrote:
IMG_4472.JPG
Nytt avgassystem från Larini, nästan synd att gömma det i bilen. Blir intressant att installera det utifrån vad jag sett på Youtube.
Valde du deras "Sports" eller "Club Sports" system?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

A_Möller wrote: Var det svårt att byta växelspaksknopp? Har lurat på det ett tag.
Nej, men som alltid lite nervöst att lossa plastbitar som sitter fast med clips... Du behöver lossa panel #7 som sitter med 5 clips, två på var sida och en närmast handbromsen. Damasken runt växelspaken hålls på plats med ett buntband som du får klippa av och ersätta.
Centre tunnel trim.png
Centre tunnel trim.png (228.37 KiB) Viewed 17312 times
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Göran wrote: Valde du deras "Sports" eller "Club Sports" system?
Club Sport v2, vill fortfarande kunna köra på bana. Skall vara tystare än föregångaren när ventilen är stängd (eller öppen beroende hur den nu fungerar)
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Göran »

Stefan_A wrote: Club Sport v2, vill fortfarande kunna köra på bana. Skall vara tystare än föregångaren när ventilen är stängd (eller öppen beroende hur den nu fungerar)
Jag har problem med ljudnivån vid fullgas med standardsystemet (svartflaggad flera gånger) och vågar därför inte byta till något ljudligare. :shock:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Nu är huvudcylindern till kopplingen bytt. Kan meddela att det är trång runt pedalstället på en Evora... Dels för att komma åt och ta bort och sätta tillbaka sprinten genom pedalen. Men framför allt att komma åt de två M8-skruvarna som håller huvudcylindern på plats.

Amerikaner är förtjusta i sina tum. Adapterplattan som följde med för att anpassa Wilwoodcylindern till Evorans infästningar skulle fästas med försänkta skruvar som så klart var i tum. Så numera har jag en uppsättning insex-nycklar i tum också tack vare Jula.

Det är inte heller helt enkelt att ens hitta slavcylindern när det är dags att lufta systemet. Några hjälpsamma amerikaner på Lotustalk hade bemödat sig med att försöka ta bilder på den lille rackaren. Men nu är både koppling och bromsarna luftade. Sista burken Ate Blue som gick åt. Tyvärr är numera den blå färgen förbjuden. Annars har det varit smidigt att skifta mellan blått och bärnstensbrunt varannan gång.
Ny och gammal huvudcylinder
Ny och gammal huvudcylinder
IMG_4503.JPG (235.91 KiB) Viewed 17227 times
Wilwood vs original plastsk-t
Ny cylinder på plats
Ny cylinder på plats
IMG_4509.JPG (158.63 KiB) Viewed 17014 times
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by A_Möller »

Om vi hoppar bakåt i tiden bland uppgraderingarna, till lackering av fälgar: Är de pulverlackade? Om inte, har de hållt för stenskott? Kan du rekommendera någon bra firma i Helsingborgstrakten?

Jag gjorde en snabblackering av sommarfälgarna på bruksbilen härom året, med vanlig lack utan mjukgörare, och det har verkligen inte hållt för stenskott.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Göran »

Nu är det ju gjort, men kunde du inte fått en ny huvudcylinder i metall av Lotus? Dom hade ju en "recall" på just din "plastsk*t".......
http://49210a70594045aae060-9ee7f563068 ... ssue_3.pdf
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

A_Möller wrote:Om vi hoppar bakåt i tiden bland uppgraderingarna, till lackering av fälgar: Är de pulverlackade? Om inte, har de hållt för stenskott? Kan du rekommendera någon bra firma i Helsingborgstrakten?

Jag gjorde en snabblackering av sommarfälgarna på bruksbilen härom året, med vanlig lack utan mjukgörare, och det har verkligen inte hållt för stenskott.
Pulverlackade fungerar bra, men är då blanka. Jag ville helst ha dem halvblanka då det är det på GP Edition "satin gold". Men då måste de använda våtlack för få den effekten. Och det håller inte vilket jag skrev om tidigare i den här tråden. Så nu är originalhjulen nylackade fast blanka. Mina banhjul har varit pulverlackade i svart sedan jag köpte dem och det höll bra. Likaså andra hjul jag fått lackade där tidigare. Så om du kan stå ut med blank yta istället för matt eller halvblank så fungerar det bra. Fälgfixarna håller till på Ättekulla, inte så långt från din pappas garage.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Göran wrote:Nu är det ju gjort, men kunde du inte fått en ny huvudcylinder i metall av Lotus? Dom hade ju en "recall" på just din "plastsk*t".......
http://49210a70594045aae060-9ee7f563068 ... ssue_3.pdf
Vad jag läst mig till så passar den inte rakt av. Min plastcylinder var redan bytt en gång med anledning av ovanstående re-call. Men Wilwood gör seriösa delar så nu hoppas jag slippa fundera mer på det.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Patriks »

A_Möller wrote:Om vi hoppar bakåt i tiden bland uppgraderingarna, till lackering av fälgar: Är de pulverlackade? Om inte, har de hållt för stenskott? Kan du rekommendera någon bra firma i Helsingborgstrakten?

Jag gjorde en snabblackering av sommarfälgarna på bruksbilen härom året, med vanlig lack utan mjukgörare, och det har verkligen inte hållt för stenskott.
Hittade denna firma på nätet när jag letade efter någon som kan rikta upp skeva fälgar: http://www.falgfixarna.se/
Har dock ingen erfarenhet av dem, har tänkt att skicka min vänster bakfälg till dem för riktning.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by A_Möller »

Tack Stefan och Patrik,

Jag åkte till Fälgfixarna i morse och de var både trevliga och professionella. Tyvärr är originalfälgarna målade med ett tunt lager metallic ovanpå en baslack och det är halvt omöjligt att replikera exakt samma nyans. Alltså, det funkar inte att bara ta bakfälgarna, som är ommålade i fel nyans och med fel flingstorlek. Det kan säkert bli kanonfint att fixa alla - för 5700:- :(

Får se hur jag gör. Framfälgarna är det inge fel på så det känns tokigt att lägga 2700:- på dem för att få dem i, som Stefan påpekar, en glansigare ton för att matcha bak.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Nillet »

A_Möller wrote:Alltså, det funkar inte att bara ta bakfälgarna, som är ommålade i fel nyans och med fel flingstorlek.
Samtidigt kan man se på det på annat sätt...
När de är fulla av bromsdamm är det ingen som ser skillnad på dem. :lol:
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Tack och lov finns det andra Evora-ägare som redan monterat Larinisystem på sina bilar och dokumenterat det. Det är inte helt uppenbart hur man skall gå tillväga. Verkstadshandboken är inte heller till någon hjälp i det här fallet då väldigt lite kring motor och växellåda finns med i Lotus egen verkstadshandbok. Under bilen kommer man åt en del, resten görs genom serviceluckorna samt ovanifrån. Inte utan att man saknar sina gamla Triumph Spitfire ibland, där kunde man sitta på framhjulet och pyssla med motorn.
Motorn sedd från bagageluckan
Motorn sedd från bagageluckan
IMG_4555.JPG (185.43 KiB) Viewed 16967 times
Motor sedd från kupén
Motor sedd från kupén
IMG_4556.JPG (172.02 KiB) Viewed 16967 times
Lite skillnad på grenrören från Toyota och de nya från Larini. Här de bakre.
Gammalt vs nytt grenrör
Gammalt vs nytt grenrör
IMG_4558.JPG (213.18 KiB) Viewed 16967 times
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by oodsell »

Det ser spännande ut Stefan. Det ser ut som det sitter en katalysator på varje originalgrenrör, vilket är en vanlig lösning på moderna motorer. Var sitter katalysatorn på Larinisystemet?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

oodsell wrote:Det ser spännande ut Stefan. Det ser ut som det sitter en katalysator på varje originalgrenrör, vilket är en vanlig lösning på moderna motorer. Var sitter katalysatorn på Larinisystemet?
En ensam race-cat, du ser den på bild här: viewtopic.php?p=40423#p40423 Det är original Toyota grenrör och katalysatorer som sitter på som original. Så det finns helt klart potential där då de knappast är optimerade.

Medföljer förlängningskablar till lambdasonderna då de sitter annorlunda på Larini vs original. En i slutet på resp. grenrör och två efter katalysatorn. Dämparen jag valde har samma ventil som originalsystemet och skall enligt uppgift från Larini klara 95 dB med stängd ventil. Vi får se den 27:e hur det går med det.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests