Lotus Elise S2 Splitter (Nya)

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
GinettaG20
Stamgäst

Re: Lotus Elise S2 Splitter (Nya)

Post by GinettaG20 »

Hej,
Jag är intresserad av en splitter.

Mvh
Anders
Patriks
Forumberoende

Post by Patriks »

Prisvärd spoiler finns annars här t.ex.

http://www.ebay.co.uk/itm/LOTUS-ELISE-S ... Sw8w1X8spd
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

lahi
Forumberoende

Post by lahi »

Patriks wrote:Prisvärd spoiler finns annars här t.ex.

http://www.ebay.co.uk/itm/LOTUS-ELISE-S ... Sw8w1X8spd
Jag har kollat på den också men om jag loggar in i min ebay-app så är frakten 650 kr till Sverige. Totalt 1800 kr. Försöker komma lite billigare undan. Precis köpt ett svart hål. En häst. Då behövs mycket pengar över ;-) Jag letar lite till men hittar jag inget billigare så blir det kanske den.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende

Post by lahi »

GinettaG20 wrote:Jag beställde en sån här:
http://www.lwsdesign.co.uk/product.php? ... gory_id=51
Jag har mailat dem 2 gånger och inte fått svar. Googlade och folk har blivit lurade senaste året (betalat och inte fått grejor) och det verkar som företaget lagt ner i somras. Fanns mycket att hitta om honom. Om allt stämmer vet jag dock inte men jag betalar inget förrän han svarat på mina mail iallafall ;-)
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

lahi wrote:
GinettaG20 wrote:Jag beställde en sån här:
http://www.lwsdesign.co.uk/product.php? ... gory_id=51
Jag har mailat dem 2 gånger och inte fått svar. Googlade och folk har blivit lurade senaste året (betalat och inte fått grejor) och det verkar som företaget lagt ner i somras. Fanns mycket att hitta om honom. Om allt stämmer vet jag dock inte men jag betalar inget förrän han svarat på mina mail iallafall ;-)
Å tusan, förklarar den totala avsaknaden av respons på min beställning.
Jag håller på med en beställning av stötdämpare, beställer troligen från https://www.elise-shop.com, dom har även splitter.

Mvh
Anders
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Det är just såhär vårt forum ska fungera! Tips om både bra och dåliga leverantörer.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

oodsell wrote:Det är just såhär vårt forum ska fungera! Tips om både bra och dåliga leverantörer.
Jag beställde från Elise-shop.com, finns säkert billigare men får lite skalfördelar då jag beställer lite annat samtidigt.
split.png
Patriks
Forumberoende

Post by Patriks »

Ser att du beställt Gaz dämparna. Tror du ska bli nöjd med dem, haft mina en säsong nu och är helnöjd så här långt. Tänker köra en säsong till på dem innan jag skickar dem på service till Gaz, ska bli intressant att se hur det funkar.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

Patriks wrote:Ser att du beställt Gaz dämparna. Tror du ska bli nöjd med dem, haft mina en säsong nu och är helnöjd så här långt. Tänker köra en säsong till på dem innan jag skickar dem på service till Gaz, ska bli intressant att se hur det funkar.
Skoj att du är nöjd med GAZ, jag har kollat runt, fått bra omdömen, det ska bli väldigt intressant att se. Min bil har nya Bilstein fram men de bakre dämparna är av cykelpumpskaraktär.
Patriks
Forumberoende

Post by Patriks »

Nu hamnar detta lite utanför säljtråden, men här kommer ett par tips inför monteringen, och kanske jag sparkar in en öppen dörr nu, men i alla fall:

-Monteras upp och ned för att få plats.

-Jag fick dra ringen för höjdjusteringen på bakdämparna rätt mycket för att få till jämn/"rätt" frigångshöjd fram och bak, om jag minns rätt 14 cm frigång ca. Då behövdes lite oljespray i gängorna för att kunna tajta hem ringen så mycket som behövdes, gick ändå åt en del kraft för att få till det.

-som jag ser det är det väldigt svårt att justera markfrigången utan att ta av dämparen. Det går inte med det medföljande spännarverktyget, endast det grövre vänstra på bilden följde med mitt kit och får inte plats. Den tunnare till höger följde inte med, utan den skickade Gaz kostnadsfritt till mig när jag ringde dom. Den får plats med dämparen monterad, men det är ändå trångt och svårt att få till höjdjusteringar med dämparna på plats.

Men det blev en markant skillnad till det bättre i köregenskaper jämfört mina gamla trötta Bilstein original, extra stor skillnad på ojämn vägbana och en klart bättre fjädringskomfort med lite mjukare inställningar. Kul att kunna skruva och testa lite. Själv har jag fastnat för 5 knäpp från mjukaste läget fram och 8 bak för vanlig fast road körning, Ger på min bil en känsla av den styr in fint i kurvorna utan understyrning, med Yoko 07 or. Har nu skaffat nya fälgar och ska beställa R-däck till dem så får vi se hur dämparinställningarna kan bli sedan?
Attachments
GazMonot_LRG.jpg
GazMonot_LRG.jpg (44.31 KiB) Viewed 17647 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

Stort tack!
Jag skruvar nästa vecka.
Ungefär vilka höjder har du på bilen?
Finns det något universalrecept för hjulinställning?

Hilsen
Anders
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Ofta nämns 340R när det gäller hjulinställningar, sikta på det. Välj track om du kör mest på bana.
http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups
När det gäller höjden så brukar det rekommenderas 110 mm fram och 120 mm bak, detta mätt vid tröskellådans (på alu-chassit) framkant och bakkant.

EDIT: Det kanske är bra att fortsätta prata annat i en av de trådar som redan finns på forumet. :hack:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Patriks
Forumberoende

Post by Patriks »

Det kan bli lite trist att köra för låg frigång fram om man ska köra bilen på vanlig väg. Fartbulorna har en tendens att kunna slakta frontsplittern om man inte ser upp, talar av egen erfarenhet... :-D
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
GinettaG20
Stamgäst

Post by GinettaG20 »

Jag har äntligen fått min splitter, lackade den svart med matt klarlack, blev väldigt bra.
Beslutade dock att inte montera, då vägbulorna och nedfarten till garaget kommer att göra dess livslängd väldigt kort.
Post Reply