R-Däck

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

Måste kolla men har för mig att mina är reinforced bak......
Vilket skulle kunna förklara varför jag är nöjd med dom.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

Har för mig att mina är reinforced i bak vilket skulle kunna förklar en del
Återkommer
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

På så sätt. Jag såg att 225/45R17 fanns som förstärkta. Det fanns även på 195 i bredd på 16 tum men då var det 40 i profilhöjd och det är kanske lite lågt? Med tanke på originalets 175/55
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

Mina bakdäck är förstärkta
Är troligt en bidragande orsakntill att jag upplever dom som ok.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Cat7even wrote:Mina bakdäck är förstärkta
Är troligt en bidragande orsakntill att jag upplever dom som ok.
Ahaa. Men inte förstärkta fram? Hade du 195/50R16 och 225/45R17? På en S1 eller S2? Jag kör nog på förstärkta T1R då :-D
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: R-Däck

Post by Jacob »

Om jag vore dig så skulle jag investera i ett set TD fälgar av Serioulsy Lotus så du kan kan åka med 195 alt 205 däck fram. Då kan du välja de bästa däcken på marknaden istället för nu endast dom som passar orginalfälgarna.
Bästa gatdäcken som även funkar på bana till Elisen är Yokohama AD08R
Bästa R-däcken till Elisen är Avon ZZR
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: R-Däck

Post by Josen »

..Bästa R-däcken till Elisen är Avon ZZR
Nyfiken på varför du anser det ?
Jag har testat massor 048, Toyo och Kumho och kommit fram till irrågan om varvtider och grepp är Kumho klart snabbast på torrt.
Fick prova Avon en gång på Atrop när de var där men var inte imponerad. På blött är soft Toyo lättast/bäst. Men även soft Kumho fungerar ( om det inte är för mycket stående vatten ). Kanske behöver man lära sig Avon med lufttryck osv för att hitta max ?
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote:Mina bakdäck är förstärkta
Är troligt en bidragande orsakntill att jag upplever dom som ok.
Ahaa. Men inte förstärkta fram? Hade du 195/50R16 och 225/45R17? På en S1 eller S2? Jag kör nog på förstärkta T1R då :-D
Nix vanliga fram 195 men bredare fälgar än vad du har....
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: R-Däck

Post by Jacob »

Josen wrote:
..Bästa R-däcken till Elisen är Avon ZZR
Nyfiken på varför du anser det ?
Jag har testat massor 048, Toyo och Kumho och kommit fram till irrågan om varvtider och grepp är Kumho klart snabbast på torrt.
Fick prova Avon en gång på Atrop när de var där men var inte imponerad. På blött är soft Toyo lättast/bäst. Men även soft Kumho fungerar ( om det inte är för mycket stående vatten ). Kanske behöver man lära sig Avon med lufttryck osv för att hitta max ?
Kanske skulle lagt till om man ser till varvtider och hållbarhet. Att Kumho är lika snabba tvekar jag inte på. Dock verkar hållbarheten vara sådär.
Känns som utveckligen går fort framåt nu att den som har det senaste utvecklade däcket har det bästa däcket.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Christopher Zell wrote:Jag körde 888 195 bredd på originalfälg.
På original 5,5" fälg till s2?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Jacob wrote:Om jag vore dig så skulle jag investera i ett set TD fälgar av Serioulsy Lotus så du kan kan åka med 195 alt 205 däck fram. Då kan du välja de bästa däcken på marknaden istället för nu endast dom som passar orginalfälgarna.
Bästa gatdäcken som även funkar på bana till Elisen är Yokohama AD08R
Bästa R-däcken till Elisen är Avon ZZR
Det hade suttit fint men jag vill inte lägga de pengarna nu pga en jäkla massa utgifter på huset. Så originalfälgarna får stanna en stund till. Men annars hade det varit en bra lösning.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Mina nya däck kom idag. Ser väl fina ut? Jag ville prova Nankang NS-2R så det blev sådana. Ja, jag vet. Nankang låter kanske inte bra med deras däck i den här kalibern verkar faktiskt vara väldigt bra. Jag har googlat rundor som en tok på diverse forum världen över och de som verkligen har provat NS-2R och jämfört med andra klisterdäck ger dem väldigt bra recensioner. Oftast använt som trackday-däck. Det enda negativa jag läst är ljudnivån men det skiter jag högaktningsfullt i  :bigl:

Jag har en ambition att deltaga på lccs bankörningar nästa år så efter det kommer väl recensioner.
2016-11-11 19.29.30.jpg
2016-11-11 19.29.30.jpg (243.73 KiB) Viewed 19479 times
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: R-Däck

Post by Patriks »

lahi wrote:Mina nya däck kom idag. Ser väl fina ut? Jag ville prova Nankang NS-2R så det blev sådana. Ja, jag vet. Nankang låter kanske inte bra med deras däck i den här kalibern verkar faktiskt vara väldigt bra. Jag har googlat rundor som en tok på diverse forum världen över och de som verkligen har provat NS-2R och jämfört med andra klisterdäck ger dem väldigt bra recensioner. Oftast använt som trackday-däck. Det enda negativa jag läst är ljudnivån men det skiter jag högaktningsfullt i  :bigl:

Jag har en ambition att deltaga på lccs bankörningar nästa år så efter det kommer väl recensioner.
2016-11-11 19.29.30.jpg
Var handlade du dina och vad gav du för dom? Antar att du kör med originalfälgarna 7,5 J17 och 5,5 J16 ? Vilka däckdimensioner? Har sökt på svenska nätshoppar, men inte hittat 175/55 R16.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Patriks wrote:
Var handlade du dina och vad gav du för dom? Antar att du kör med originalfälgarna 7,5 J17 och 5,5 J16 ? Vilka däckdimensioner? Har sökt på svenska nätshoppar, men inte hittat 175/55 R16.
Jag handlade på dackonline.se. Leverans tog en vecka. Pris 5100 kr inklusive frakt.
Japp, jag kör på original fälgdimension och fram tog jag faktiskt 195/50 R16. 20 mm bredare än original men min däckgubbe säger att 195 går på 5,5 tum fälg. Det gick ju på gamla amazoner sa han  :bigl: Jaja, jag provar! Jag vill få bort lite av understyrningen.
Efter att ha letat runt på Seloc och andra ställen så finns det folk som säger att det inte går med 195 bredd på mina fälgar och så finns det många som provat och säger att det går finfint. Så jag tänkte att jag också provar.

Bak tog jag 225/45 R17 precis som original.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by Christopher Zell »

Glöm inte att berätta sen hur däcken var.
Har som du bara läst positivt om nankangdäcken, vore kul med fler bra alternativ för våra lättviktare.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 4 guests