Felkod P0135 Elise S2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Felkod P0135 Elise S2

Post by lahi »

Hej på er.
Jag får felkod P0135 (vill minnas att jag såg P0136 en gång också men den hittar jag inte i listorna...) och det ska vara "P0135 O2 Sensor Heater Circuit (Pre Catalyst)". Det borde väl bara vara att byta den främre lambdasonden då?
Antar att man måste under bilen då? Det är en Elise S2 från 2001.

Bilen har ett Janspeed avgassystem och Hurricane induction kit. Jag fick för mig att katalysatorn är bortplockad men jag har inte kollat. För det sitter väl bara en på dessa bilarna? Som på de flesta andra...

Plockar man bort katalysatorn har jag läst att man kan få felkod på lambdasond, och även om man byter till öppnare avgassystem. Stämmer detta? Han jag köpte bilen av nämnde det också, och att han fått felkod varannan eller var tredje vecka pga detta. Det är bara att plocka bort felkoden, men nu dyker felet upp vid varje kallstart. Lite tråkigt. Det gjorde det inte när jag köpte den.

Den startar alltid, varm som kall. Den rycker lite vid jämn gas på låga varv (stadstrafik) och ibland svajar tomgången. Särskilt när den är kall. Nollar jag felkoden så tycker jag nästan att det blir värre  :bigl: Jag har nollat tps:en några gången och det hjälper inte.

Vad tror expertisen? Byta lambdasond?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by Göran »

Gör som jag gjorde på min Elise. Sätt dit en race-kat. Mycket lättare än orginal-kat, bra för miljön och du märker ingen effektskillnad.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by lahi »

Göran wrote:Gör som jag gjorde på min Elise. Sätt dit en race-kat. Mycket lättare än orginal-kat, bra för miljön och du märker ingen effektskillnad.
Det har jag funderat på att skaffa så man slipper köra med k-sprit i tanken varje besiktning... och miljön är ett bra argument.

Men, angående lambdasonden så har den bara tänt felkod varannan eller var tredje vecka innan och nu gör den det varje kallstart. Släcker jag felkoden så återkommer den nästa kallstart. Det kan inte bero på katten eftersom det gått innan och jag har inte byggt om något.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by Jacob »

Om du får felkod på främre lambdasonden så har det inget med om du har kat eller ej. Däremot den bakre lambdasonden kommer skicka felkod om du kör utan kat eftersom den ska kolla att katten funkar. Om det är glapp i kablaget som går in i lambdasonden så kan du får en motorlampa som tänds ibland. Är oftast lätt att kolla genom att rucka på kabeln och se om motorlampan tänds.
Du ska inte kunna besikta utan kat så har du ingen kat alls så köp en race-kat..
2002 Honda SC CC Elise Type 49
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by lahi »

Jacob wrote:Om du får felkod på främre lambdasonden så har det inget med om du har kat eller ej. Däremot den bakre lambdasonden kommer skicka felkod om du kör utan kat eftersom den ska kolla att katten funkar. Om det är glapp i kablaget som går in i lambdasonden så kan du får en motorlampa som tänds ibland. Är oftast lätt att kolla genom att rucka på kabeln och se om motorlampan tänds.
Du ska inte kunna besikta utan kat så har du ingen kat alls så köp en race-kat..
Ahaa, på så sätt. Hade det varit den bakre sonden så hade jag antagligen fått P0141 och den felkoden har jag inte sett.
Så då borde det vara främre lambdasonden eller dess kablage?

Den var nybesiktad när jag köpte den i början av augusti och det sades inget om katalysatorn så den är antagligen kvar då. Ska kolla. Man ser inte så mycket uppifrån så jag antar att jag måste in under bilen. Skulle kanske ta och investera i två ramper på Biltema så jag slipper lyfta med domkraft och pallbockar för minsta lilla.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by Patriks »

Testa kanske att först kolla att du har en frisk säkring till lamdavärmaren, byt ut den om du är tveksam, släck koden och se vad som händer.
Har du ett obd 2 instrument som kan testa syresenorerna kan du köra det testet och se. Ser det ok ut kan kanske du kolla vågformerna för pre cat sensorn, går inte det med ditt instrument finns billiga appar och obd 2 hårdvara som funkar fint för ändamålet. Alltid bra att testa först och sedan handla reservdelar vid behov. Talar av dyrköpta erfarenheter där :-D
Kan såklart även vara ett glapp, en dålig kabelanslutning eller oxider i en kabelände som Jacob skrev.

Kör du fast så kan du även testa gå in på SELOCs forum och lägga upp en tråd där. Hjälpte mig med mitt syresensorproblem som både märekesverkstad och bilelektriker gått bet på och som jag sedan kunde lösa själv.

Patrik
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by lahi »

Patriks wrote:Testa kanske att först kolla att du har en frisk säkring till lamdavärmaren, byt ut den om du är tveksam, släck koden och se vad som händer.
Har du ett obd 2 instrument som kan testa syresenorerna kan du köra det testet och se. Ser det ok ut kan kanske du kolla vågformerna för pre cat sensorn, går inte det med ditt instrument finns billiga appar och obd 2 hårdvara som funkar fint för ändamålet. Alltid bra att testa först och sedan handla reservdelar vid behov. Talar av dyrköpta erfarenheter där :-D
Kan såklart även vara ett glapp, en dålig kabelanslutning eller oxider i en kabelände som Jacob skrev.

Kör du fast så kan du även testa gå in på SELOCs forum och lägga upp en tråd där. Hjälpte mig med mitt syresensorproblem som både märekesverkstad och bilelektriker gått bet på och som jag sedan kunde lösa själv.

Patrik
Jaså, är det en separat säkring till det? Jag har en obd 2 läsare med Bluetooth och appen Torque pro till android. Jag har något O2 test någonting i appen men förstår mig inte riktigt på hur det borde se ut när sonden är ok eller sönder...
Vaaa, vågformer? Hur gör man det och hur ska det se ut och vad är det man testar?  :bigl:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Felkod P0135 Elise S2

Post by Patriks »

Kolla in denna länken och även länken i länken s a s (SELOC) så hittar du lite info. viewtopic.php?f=14&t=6384
Vet inte vilken motor du har, Rover eller Toyota, men till Toyotavarianten sitter säkringen till syresensorn i en av de två små säkringsdosorna i motorutrymmet. Men alla syresensrorer behöver väl en matarstpänning till sig för att de ska värmas upp innan de börjar skicka feedback till ECUn. Så du borde ha en säkring någonstans för detta även om du har Rover-motorn?

Kan ju som sagt även vara en oxiderad kabel eller kontakt, det ska finnas två ledare som går mellan syresensorn och ECUn som ger strömförsörjningen och två ledare som skickar givarsignaler till ECUn. Har du oxiderade kabeländar eller taskiga kontaktstift på strömmatningen borde det kunna ge den felkod du fått. Alternativt oxider i själva ECU-kontakterna. Så det blir till att leta lite då.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest