Kvalitet och ägande Evora S?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Crownfield
Användare
Posts: 4
Joined: Mon 04 Apr, 2016 12:12
Location: Hörby

Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Crownfield »

Hej på er,

Ny i Lotusvärlden. Äger faktiskt inte ens en Lotus ännu. Men är mycket intresserad. Framförallt då av en Evora S med baksäte.
Har kört Honda NSX nu i ett antal år men är nu sugen på en riktig sportvagn ;) ...Som har baksäte.

Har kollat runt på nätet såklart, läst här inkl köpråden, så lite koll på Evoran har jag redan.

Men, min fråga är till er som äger Evora idag... Är ni nöjda? Vad är det bästa med Evoran? Vad är det sämsta?
Och hur är egentligen kvaliteten? Tittade på en Exige S häromdagen (mest för att jag kunde) och när jag stängde förardörren (på ett fullt rimligt och försiktigt vis :)) så trillade en liten plastdistans av. Lite halvdant förstaintryck vad gäller kvaliteten.

Tack för mig så länge!

Mvh
Richard
Richard Kronfält, Hörby

Objekt i nuv och tidigare ägo
  • * Sökes ev: Lotus Evora S :-)
    * Import Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Krockad sv.såld Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Toyota Supra 3.0i Turbo, 1989 [SÅLD 2011]
    * Ford Capri 3000 GXL, 1973 [SÅLD 2006]
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Göran »

Crownfield wrote: ...Men, min fråga är till er som äger Evora idag... Är ni nöjda? Vad är det bästa med Evoran? Vad är det sämsta?
Och hur är egentligen kvaliteten?
Jag är MYCKET nöjd med min. Den är "tillräckligt snabb", tro mig :) (4,6 s till 100 och 280 km/tim). Fantastisk väghållning. Riktigt skön långfärds-, GT-vagn. Fungerar bra på bana (tävlar inte - bara track days). Baksätet fungerar alldeles utmärkt till vår hund. Jag har installerat en bur till honom - som självklart går att lyfta ur när han inte är med. Men i övrigt fungerar baksätet bara för barn upp till ca 10 år, dvs det är inget "riktigt" baksäte.
Dessutom är det lite kul att bilen väcker uppmärksamhet var man än är. Folk kommer fram och frågar, diskuterar, berömmer.......
Det bästa du kan göra är att provköra en. Ta en sväng till Lotus Göteborg. Så vitt jag vet har de både en Evora S och en Evora 400.
Eller kom till Ring Knutstorp när Lotusklubben är där den 6 maj. Då finns flera Evora där.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Crownfield
Användare
Posts: 4
Joined: Mon 04 Apr, 2016 12:12
Location: Hörby

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Crownfield »

Göran wrote:
Crownfield wrote: ...Men, min fråga är till er som äger Evora idag... Är ni nöjda? Vad är det bästa med Evoran? Vad är det sämsta?
Och hur är egentligen kvaliteten?
Jag är MYCKET nöjd med min. Den är "tillräckligt snabb", tro mig :) (4,6 s till 100 och 280 km/tim). Fantastisk väghållning. Riktigt skön långfärds-, GT-vagn. Fungerar bra på bana (tävlar inte - bara track days). Baksätet fungerar alldeles utmärkt till vår hund. Jag har installerat en bur till honom - som självklart går att lyfta ur när han inte är med. Men i övrigt fungerar baksätet bara för barn upp till ca 10 år, dvs det är inget "riktigt" baksäte.
Dessutom är det lite kul att bilen väcker uppmärksamhet var man än är. Folk kommer fram och frågar, diskuterar, berömmer.......
Det bästa du kan göra är att provköra en. Ta en sväng till Lotus Göteborg. Så vitt jag vet har de både en Evora S och en Evora 400.
Eller kom till Ring Knutstorp när Lotusklubben är där den 6 maj. Då finns flera Evora där.
Kul att höra! Kul också att du får in hunden där! :-) Ett litet baksäte räcker fint för mina behov. Dottern har just fyllt 6. Så länge jag hade NSX så fick ju sambon stanna hemma. Och hur kul är det att ha en lekbil när bara två av tre i familjen kan njuta av den.

Min chef kör Elise sen många år, och rekommenderade också att jag skulle besöka klubbträffen den 6 maj, så sagt och (snart) gjort. Både jag och sambo kommer så får vi se på bilarna i verkligheten och prata med några ägare! Det blir kul!

Tack för tips och info!
Richard Kronfält, Hörby

Objekt i nuv och tidigare ägo
  • * Sökes ev: Lotus Evora S :-)
    * Import Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Krockad sv.såld Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Toyota Supra 3.0i Turbo, 1989 [SÅLD 2011]
    * Ford Capri 3000 GXL, 1973 [SÅLD 2006]
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by oodsell »

Hej Richard,

Du är mycket välkommen till Knutstorp den 6 maj. Du kommer att träffa ägare av allehanda Lotusmodeller och förhoppningsvis uppleva hur trevligt vi har i klubben. Jag förstår dina skäl till att sälja din NSX, men måste säga att det är en bil som jag suktat efter i många år. jag brukar säga att den är som en "maxi Elise" byggd efter samma principer men 30% större. Så jag hoppas att du hittar en lämplig bil och kommer med i gänget!  :wave:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Stefan_A »

Äger själv en MY12 som du kan läsa om under rubriken "Våra bilar". På det hela taget mycket nöjd med bilen. Som Göran skriver är det en riktigt bra GT-vagn. Mina största invändningar gäller aptiten på bakdäck vilket i mitt fall innebär att jag gör av med två uppsättningar per säsong. Nu kanske det inte tillhör normalfallet att man kör närmare 2000 mil med hobbybilen så det kanske inte är ett problem i ditt fall.

Skulle vilja tipsa om det engelska forumet TLF som du hittar på http://www.thelotusforums.com. Där finns en del om just Evora med mycket bra information.

Inför 2012 gjordes en hel del förändringar på bilarna inte minst kvalitetsmässigt. T ex när det gäller växelvajrarna men även kvalitet på inredningen, ratt mm. Det avspeglar sig till viss del på priserna också.Växelvajrarna går att byta i efterhand, så även ratt.

När det gäller problem så är drivlinan normalt sätt tillförlitlig (Toyota). Dock har Andreas här på forumet haft otur med ett motorhaveri. På de engelska och även de amerikanska forumen har det skrivits en del om kopplingar som gett upp efter några tusen mil. Det verkar dock inte vara ett stort problem.

På hemmaplan så har så vitt jag vet Lotus Göteborg en grå SR till salu. Annars blir det till att leta i Europa. Beroende på var i landet du håller hus så är du välkommen att höra av dig om du vill titta närmare på bilen. På helgerna finns min tillgänglig i Helsingborg.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Crownfield
Användare
Posts: 4
Joined: Mon 04 Apr, 2016 12:12
Location: Hörby

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Crownfield »

Stefan_A wrote:Äger själv en MY12 som du kan läsa om under rubriken "Våra bilar". På det hela taget mycket nöjd med bilen. Som Göran skriver är det en riktigt bra GT-vagn. Mina största invändningar gäller aptiten på bakdäck vilket i mitt fall innebär att jag gör av med två uppsättningar per säsong. Nu kanske det inte tillhör normalfallet att man kör närmare 2000 mil med hobbybilen så det kanske inte är ett problem i ditt fall.

Skulle vilja tipsa om det engelska forumet TLF som du hittar på http://www.thelotusforums.com. Där finns en del om just Evora med mycket bra information.

Inför 2012 gjordes en hel del förändringar på bilarna inte minst kvalitetsmässigt. T ex när det gäller växelvajrarna men även kvalitet på inredningen, ratt mm. Det avspeglar sig till viss del på priserna också.Växelvajrarna går att byta i efterhand, så även ratt.

När det gäller problem så är drivlinan normalt sätt tillförlitlig (Toyota). Dock har Andreas här på forumet haft otur med ett motorhaveri. På de engelska och även de amerikanska forumen har det skrivits en del om kopplingar som gett upp efter några tusen mil. Det verkar dock inte vara ett stort problem.

På hemmaplan så har så vitt jag vet Lotus Göteborg en grå SR till salu. Annars blir det till att leta i Europa. Beroende på var i landet du håller hus så är du välkommen att höra av dig om du vill titta närmare på bilen. På helgerna finns min tillgänglig i Helsingborg.
Tack alla för suverän info. Jag räknar inte med att köra mkt mer än 600-800 mil, allra mest 1000, om året. Även NSX:en käkade bakdäck så jag är van vid att prata med däckhandlaren ;-)

Gäller/gällde problemen med växelvajrarna även de manuella?

Och tack för erbjudandet om att kolla på din!
Jag tänker att jag kommer till Lotusträffen på Knutstorp den 6e och kollar där först, så får jag hoppas någon eller några Evora dyker upp.

911:a är mitt alternativ annars, den är både snygg och sportig, men går ju inte att jämföra med Lotus (eller NSX för den delen). Gillar att köra något som är exotiskt. Och ju sportigare, mer avskalat, desto bättre. Egentligen gillar jag Exige S bäst av de nuvarande Lotusmodellerna, men så länge dottern är liten nog att få plats i ett baksäte så måste jag nog satsa på det. Exige får bli nästa ;)

Mvh
Richard
Last edited by Crownfield on Mon 08 Aug, 2016 14:54, edited 1 time in total.
Richard Kronfält, Hörby

Objekt i nuv och tidigare ägo
  • * Sökes ev: Lotus Evora S :-)
    * Import Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Krockad sv.såld Honda NSX, 1991 [SÅLD 2016]
    * Toyota Supra 3.0i Turbo, 1989 [SÅLD 2011]
    * Ford Capri 3000 GXL, 1973 [SÅLD 2006]
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Göran »

Jag är anmäld (och har betalat) till Knutstorp, så om inget alldeles oförutsett inträffar så kommer jag att vara där. Dessutom tror jag mig veta att Lotus Gbg också kommer att vara där med bilar (ganska säkert med en Evora också - förhoppningsvis en Evora 400).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Kvalitet och ägande Evora S?

Post by Stefan_A »

Crownfield wrote: Gäller/gällde problemen med växelvajrarna även de manuella?
Gäller bara manuella. Påverkar känslan och precisionen enligt utsago. Finns beskrivet på både The Lotus Forum och LotusTalk. Hittade en bild och beskrivning här: http://www.shop.britishracinggroup.com/ ... ACGSCK.htm. Dock en Lotusdel så den går att beställa via Lotus Göteborg, Bilhallen i Mjölby eller på nätet (Elise-shop, DeRoure m fl).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply