40th Anniversary Tour

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

40th Anniversary Tour

Post by Stefan_A »

Header_small.jpg
Header_small.jpg (74.41 KiB) Viewed 17916 times
Nu börjar pusselbitarna falla på plats när det gäller jubileumsresan till England i juli 2016. Det har tagit tid att få bekräftat att både fabriken och Classic Team Lotus kan ta emot oss det önskade datumet. Men nu är båda dessa aktiviteter bekräftade och övrig planering kan ta vid. På hemsidan finns nu även en sida om resan som kommer att uppdateras efter hand som detaljerna klarnar. Direktlänk till sidan: http://www.lccs.nu/kalender/englandsres ... sary-tour/

Det går ännu inte att anmäla sig definitivt då vi fortfarande har en del hotellnätter att få bekräftade. Dock får ni mr än gärna skicka in preliminär anmälan till mig på stefan.axelsson@lccs.nu och ange hur många ni blir och om ni är intresserade av den korta eller långa turen.

Även denna tråd kommer att uppdateras fortlöpande. Det går givetvis bra att ställa frågor här. Eller så slår ni en signal på 0723-201269.
Logo_small.jpg
Logo_small.jpg (45.55 KiB) Viewed 17916 times
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by oodsell »

Stefan, Maria och Nillet,

Fantastiskt jobb som ni lägger ned på detta! Det kommer att bli ett episkt äventyr för dem som följer med.

En liten kommentar dock på körtiderna som jag tror är optimistiska i många fall. De kan nog bli betydligt längre p g a köer och oplanerade stopp. Sedan har ni kanske överskattat våra bilars prestanda på onsdag den 20 juli, då det står att 48 mil ska avverkas på 3 timmars körning! Kanske önsketänkande?  :wave:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Göran »

oodsell wrote:......48 mil ska avverkas på 3 timmars körning....
Det kan inte vara så långt som 48 mil. Antagligen en felskrivning. Men annars så är väl 160 km/t i snitt fullt möjligt, eller....?? :-D :steer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Nillet »

oodsell wrote:En liten kommentar dock på körtiderna som jag tror är optimistiska i många fall.
Det skall naturligtvis planeras närmare, för er som läser på SELOC så kan ni läsa att vi har fått en del tips från engelsmännen.
Vissa dagar är det bara körning (i naturskönt område), vissa dagar är det några timmars körning på mindre vägar, men körning med Lotus:en brinner vi väl för? :steer:
Om man bortser från körningen Sverige-Holland så ligger vi i nuläget på 15-35 mil/dag. Kan vara kul att höra vad ni tycker är en FÖR lång körsträcka?  :wave:
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Göran »

Personligen tycker jag att körsträckorna per dag verkar för korta. 5-6 timmars aktiv körning per dag borde vara en ganska lagom dos för att hinna med lång lunch och fotopauser. Hur långt man kommer på den tiden beror i och för sig helt på vägvalen :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Stefan_A »

Göran wrote:
oodsell wrote:......48 mil ska avverkas på 3 timmars körning....
Det kan inte vara så långt som 48 mil. Antagligen en felskrivning. Men annars så är väl 160 km/t i snitt fullt möjligt, eller....?? :-D :steer:
Helt rätt, 24 mil skall det vara. 3 timmar stämmer dock väl med kartprogrammet.

När det gäller körsträckorna i England så har vi tagit hänsyn till att vi varje dag har någon form av aktivitet. Är man tillräckligt nördig så går tiden snabbt. Vi spenderade t ex drygt 6 timmar på IWM Duxford förra sommaren... Men som Niklas skriver så är inte de exakta vägvalen i England spikade än. Det har även kommit lite olika propåer om träffar i England.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Stefan_A »

Sju ekipage preliminäranmälda - det här kommer att bli riktigt roligt!!!

:steer:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Finn »

Jag jobbar fortfarande på det men frun är rädd att vi blir för "nördiga" med vårt bilintresse. :-D. Min rygg gör också att den långa resan till Holland kan bli tuff.
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Stefan_A »

Finn wrote:Jag jobbar fortfarande på det men frun är rädd att vi blir för "nördiga" med vårt bilintresse. :-D. Min rygg gör också att den långa resan till Holland kan bli tuff.
Avståndet är svårt att göra något åt även om kontinentalplattorna rör på sig :lol:

Men när det gäller aktiviteterna i England så är det upp till var och en om man vill skolka. Även om det så klart är kul att hålla ihop gruppen i möjligaste mån.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Göran »

Funderar fortfarande :)
Vilka vägar tänker ni ta? Jag skulle gärna åka samtliga i bif länk :))
http://www.greatestdrivingroads.com
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Nillet »

Göran wrote:Funderar fortfarande :)
Vilka vägar tänker ni ta? Jag skulle gärna åka samtliga i bif länk :))
http://www.greatestdrivingroads.com
Jag har frågat engelsmännen och fått en del tips, läs mer på SELOC (funkar bara om man är registrerad). Detta är utgångsmaterial för vidare planering. :steer:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Nillet »

Hertige Motor Center verkar ha bytt namn och byggt ut.
http://www.britishmotormuseum.co.uk/
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 267
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Håkan B »

Stefan_A wrote:Sju ekipage preliminäranmälda - det här kommer att bli riktigt roligt!!!

:steer:
När vill ni ha den "riktiga" bokningen?
Nu har jag fixat en lämplig bil för resan :steer:
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Nillet »

Håkan B wrote:
Stefan_A wrote:Sju ekipage preliminäranmälda - det här kommer att bli riktigt roligt!!!

:steer:
När vill ni ha den "riktiga" bokningen?
Nu har jag fixat en lämplig bil för resan :steer:
Mycket information att leta ibland...
Anmälan

Sista anmälningsdag är 2016-03-31 pga bokning av färja samt hotell. Anmälningsblankett kommer att läggas upp på hemsidan så snart vi fått alla priser bekräftade.

Till dess, skicka gärna ett e-mail till stefan.axelsson[at]lccs.nu och anmäl intresse (ej bindande) så att vi får en så bra bild som möjligt av intresset och kan förhandsboka tillräckligt med rum.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 40th Anniversary Tour

Post by Nillet »

Vi har träffats och planerat mer idag och vi kommer att ansluta till "Lotus in the Peaks" på den långa turen.
För de som vill kommer vi att möta upp med Midland Lotus Owners Club tidigt på söndagsmorgonen för att köra på trevliga vägar i Peak district (vi kommer troligen även att köra genom Peak district dagen efter). Senare på söndagen samlas vi för ställa upp framför Chatsworth House tillsammans med ca 200 andra Lotus:ar. I samarbete med Chatsworth finns det massor med aktiviteter såsom öppna visningar. För att hinna köra upp till Peak district kommer Donington att utgå ur programmet, de som vill åka dit kan man möjligen hinna med en snabbvisit (ingår ej).
http://www.chatsworth.org/
Attachments
LITP2016.jpg
LITP2016.jpg (65.61 KiB) Viewed 17001 times
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests