Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
invjbo
Användare
Posts: 19
Joined: Tue 05 Apr, 2011 16:32
Location: Bromma
Contact:

Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by invjbo »

Hej,

Tänkte kombinera en kort presentation och några frågor. Har precis tagit över stafettpinnen på en Lotus Europa S2 -71. Bilen har varit i ett pågående renoveringsstadium och det börjar närma sig att få ut den på vägen igen. Har dock ett antal saker att gå igenom innan dess.

Bilen är utrustad med en Arne Berg motor så jag undrar om det är andra med erfarenhet kring dessa vad gäller skötsel, val av olja, tändstift, tändinställningar med mera. Sedan sitter det en 5-växlad låda och växellänkaget funkar inget vidare. Så tänkte börja med att ta isär och se om det är bussningar och annat som är i tveksamt skick för att se om det går att få i hyfsat fungerande skick.

Fördelaren på Arne Berg motorn verkar vara utan vacuum-klocka för och således kanske har fast förtändning genom hela registret. Eller är det fjädrar och vikter? Om det är fast ställer man förtändning vid höga varv? Nån som vet?
Är det någon som har praktisk erfarenhet av att bygga om till vajer-styrd växelmekanism, eller andra bra ideer.
Var brukar ni handla delar. Banks, Sjsportscar, annat?
Någon som bytt till elektronisk tändning på en Arne Berg motor? Vad användes då
Vilken Olja och viskositet rekommenderas till dessa motorer. Som original eller?
Vilken olja skall man ha i växellådan?

Förlåt om jag kastar ut en massa frågor. Men om nån har lust så tar jag tacksamt emot tips och ideer.
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Bo Hellberg »

Gratulerar till ett trevligt projekt!

Fördelaren saknar vacuumjustering eftersom Dellorto förgasarna saknar anslutning för detta. 14 graders statisk förtändning om jag inte missminner mig.
Fjädrar o vikter har Arne säkert bytt för att passa motorn.
Bussningar o lagringar till växelreglaget skall givetvis vara glappfria och i gott skick. Sunt förnuft avgör vad det betyder. Den enligt min mening viktigaste/förbisedda punkten är lagringen i växelspakens nedre led, små glapp förstoras här upp innan de når till växelväljaren där bak.
Rickard på Banks är en trevlig kille med egenheten att inte offra 5 minuter på ett mail, men gärna prata 1 timme i telefon.
Vill man inte gå över ån efter vatten finns Morgan på Bennets här i Sverige.

Hoppas andra kommer med fler tips

Bosse
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Christopher Zell »

Är det den röda som stod i stockholm och sen flyttade till Skåne?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
invjbo
Användare
Posts: 19
Joined: Tue 05 Apr, 2011 16:32
Location: Bromma
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by invjbo »

Christopher Zell wrote:Är det den röda som stod i stockholm och sen flyttade till Skåne?
Japp det stämmer.
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Jakke »

Jag har en hel del information om dessa motorer men har inte mina papper på rätt plats då jag just har flyttat. När jag har kommit till rätt flyttlåda har du ett svar här på forumet.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Bo Hellberg »

Bara liten fundring. Else tyder på wedge head motor, Arne Berg tyder på Cross Flow.
Helt olika motorer trots samma block.
berne
Användare
Posts: 5
Joined: Tue 08 Aug, 2006 12:57
Location: Lenhovda
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by berne »

Jag har en AB-motor och har lite dokumentation so jag fick tillsammans med motorn. Om du hör av dej kan jag scanna och maila till dej. Skicka ett mail på berne@ebf.nu så kan vi få kontakt. Mvh Berne
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Jakke »

Helt rätt Bosse! Kommer du inte ihåg mig? Else ägaren som har en Berg motor i bilen, jag har dina mallar på avlastade drivaxlar i mitt garage! Ringer det någon klocka?
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Bo Hellberg »

Det är inte bara min bil som är gammal, även hjärnan börjar bli till åren!
Jo nu när du säger det ringer det en liten klocka.
Mycket liten klocka, har du fortfarande kvar mina slöjdalster?
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Jakke »

Jo då och dom vet jag precis var dom ligger. :lol:
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Christopher Zell »

Låter som det finns lite kvar att göra. Var sugen på den men i och med att den inte var körklar riktigt hoppade jag.
Har inte tid med projekt tyvärr.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
invjbo
Användare
Posts: 19
Joined: Tue 05 Apr, 2011 16:32
Location: Bromma
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by invjbo »

berne wrote:Jag har en AB-motor och har lite dokumentation so jag fick tillsammans med motorn. Om du hör av dej kan jag scanna och maila till dej. Skicka ett mail på berne@ebf.nu så kan vi få kontakt. Mvh Berne
Supersnällt. Jag mailar dig.

MVH
Johnny
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
User avatar
invjbo
Användare
Posts: 19
Joined: Tue 05 Apr, 2011 16:32
Location: Bromma
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by invjbo »

Jakke wrote:Jag har en hel del information om dessa motorer men har inte mina papper på rätt plats då jag just har flyttat. När jag har kommit till rätt flyttlåda har du ett svar här på forumet.
Ser fram emot det :-)
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
Jakke
Stamgäst
Posts: 63
Joined: Tue 13 May, 2008 15:50
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by Jakke »

Du har ett PM i din mail.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Ny ägare Lotus Europa S2 1971

Post by DJ »

Skoj!
Har också haft en S2 1971 med Arne Berg-motor.

Arne rekommenderade rak 30W-olja och B8EG stift. Men stiften funkade dåligt till vardags, de sotade igen om man inte körde fullgas. 7:or är nog bättre val. Är också lite tveksam till oljevalet, så jag körde 20W-50 istället.

Det finns nylonbussningar i växelspakens nedre led. Jag bytte dem (eller rättare sagt monterade dem, för de saknades) och det blev såklart jättestor skillnad. Fast om den har 5-växlad låda så kanske hela länkaget är hemmamek, så det kan finnas fler felkällor.

Jag hade lite pyssel med förgasarbestyckningen också, för att få den att gå lagom fett.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests