Dellorto förgasare

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Dellorto förgasare

Post by Larsson »

Hej alla!
Renoverar en Lotus Esprit med 910 motorn och har nu lite problem när jag skall justera förgasarna.
Förgasarna har varit nerplockade och rengjorda av tidigare ägaren, jag har kollat alla munstycke etc...
och allt är bestyckat enligt original utförande för just denna motor, känner dock inte till kondition på nålar, munstycken etc...
Har stängt alla bypass skruvar samt öppnat alla CO skruvar 6,5 varv
Motorn startar direkt med choke men så fort jag gasar lite (öppnar spjällen) så dör den även när motorn är varm.
Motorn stannar också om jag stänger choken.
Någon som har bra tips på vad jag kan börja med att göra?
Tack på förhand!!
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Joakim »

Hej,

6,5 varv låter väldigt mkt då detta endast justerar CO halt per choke.
Sedan måste du ju öppna upp gasspjällen vi tomgångsskruven för att få det fungera.
För att balansera förgasarna justerar du dessa skruvar som har en låsmutter, dock är detta mkt svårt då det kräver speciella vaccum klockor för att det skall bli bra.

LyckaTill!
joakim
SE highwing
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Cat7even »

Luft mätes med en http://www.youtube.com/watch?v=320H04Hh1vE
Oumbärlig i förgasarträsket ;)
Sedan är en tolk att föredra för att dels rengöra munstyckens öppningar dels att kontrollera så att ingen har varit där och borrat upp desamma.
Om du vill låna min tolk (synkrometern utlånad) så skicka personligt meddelande med adress så skickar jag den i ett brev. Mycket simpel sak
se denna sida Carburator Jet Guage Set, Weber, Solex, Dellorto. http://www.solexcarburetors.com/tags/weber/ men ovärderlig.


 :up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Larsson »

Joakim wrote:Hej,

6,5 varv låter väldigt mkt då detta endast justerar CO halt per choke.
Sedan måste du ju öppna upp gasspjällen vi tomgångsskruven för att få det fungera.
För att balansera förgasarna justerar du dessa skruvar som har en låsmutter, dock är detta mkt svårt då det kräver speciella vaccum klockor för att det skall bli bra.

LyckaTill!
Om jag inte läst helt fel så står det faktiskt i Lotus handboken 6,5 varv men i Dellorto boken 3,5 varv som grundinställning
Har nu dock fått motorn att gå hyffsat och skall "synka" vidare vid tillfälle
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Larsson »

Cat7even wrote:Luft mätes med en http://www.youtube.com/watch?v=320H04Hh1vE
Oumbärlig i förgasarträsket ;)
Sedan är en tolk att föredra för att dels rengöra munstyckens öppningar dels att kontrollera så att ingen har varit där och borrat upp desamma.
Om du vill låna min tolk (synkrometern utlånad) så skicka personligt meddelande med adress så skickar jag den i ett brev. Mycket simpel sak
se denna sida Carburator Jet Guage Set, Weber, Solex, Dellorto. http://www.solexcarburetors.com/tags/weber/ men ovärderlig.


 :up:
Tack för erbjudandet Johan, har köpt en egen Carbtune så jag kommer att prova med hjälp av denna, får jag inte ordning på detta så är jag tacksam om jag får återkomma :-D
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Cat7even »

Du har en tolk?


 :wave:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Tommy Karlsson
Stamgäst
Posts: 28
Joined: Mon 19 Nov, 2012 16:10
Location: Bengtsfors
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Tommy Karlsson »

Efter ett liv med Alfa Romeo så kan jag tipsa om ett enkelt sätt att synkronisera förgasarna.
ta av luftrenaren så att du kommer åt insugningstrattarna.
med hjälp av en luftslang som du håller mot örat och sedan lyssnar i de olika insugen och justerar så att du har samma ton i alla insugen
så har du justerat till en nästan perfekt synkronisering.

MVH Tommy
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Larsson »

Cat7even wrote:Du har en tolk?


 :wave:
Nä Johan jag har ingen tolk, om jag förstått det rätt använder man denna för att kontrollera storleken på hålen i munstyckena?

Har bestämt mig för att beställa nya emulsionrör, huvud- och tomgångsmunstycken så vet jag att dessa är ok
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dellorto förgasare

Post by Cat7even »

Tolken är alldeles utmärkt för att
1 kolla mot vad som står på munstyckena.
2 rengöra hål från beläggningar

Carbbalancern är nog ett bra verktyg.
Att lyssna sig till rätt balans har i alla fall jag aldrig lyckats med . ( Trots bakgrund som rnr musiker eller kanske pga :) )
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest