Tänkte dela med mig lite om vad jag försökt hitta på för att lösa problematiken med odistinkta växellägen. Speciellt 1-2 i relation till R.
Eftersom returfjädrarna i växellådan drar tillbaka till läge 3-4 så är det ju enkelt från friläge att lägga i 3:an och 4:an då det bara är upp respektive ned. Att sedan lägga i 5:an är ju bara att dra spaken åt höger till stopp och upp.
Problemen börjar ju med när man skall lägga i 1:a eller 2:a då man måste dra spaken åt vänster, men eftersom backen är lite mer till vänster och ned, så blir det genast lite odistinkt eftersom det inte finns ett "stopp". Jag har provat mig på att göra ett eget stopp så att när man skall lägga i 1:a eller 2:a så drar man spaken förstås vänster tills det tar stopp, sedan upp respektive ned för 1 och 2. För backen måste man dra upp hylsan på spaken och kan då dra spaken ända till vänster och ned. Förlåt för lång utläggning av något helt naturligt och förväntat.
Jag har tillverkat en liten ALU-profil som sitter bultad ovanpå växelspaksfästet och sedan har jag tagit en del av en Volvo växelspak jag köpte på skroten 20 spänn. Om detta visar sig fungera bra över tid kommer jag låta tillverka en snyggare hylsa ovanpå växelspaken i Alu. Men initiala tester känns ganska lovande.