AC i Esprit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lotus82
Användare
Posts: 22
Joined: Wed 13 Apr, 2005 19:32
Location: Nära Ystad?
Contact:

AC i Esprit

Post by lotus82 »

Hej!Har en esprite 82 och har lite problem med acn jag har fyllt på gas men den startar och går bara i ca 20 sekunder sedan slår den av igen dock kyler den bra men innan så lyste lampan lämgre och den slog inte till och ifrån lika ofta som nu.Jag har aldrig bytat kondensorn om det har betydelse.Problemet är alltså att jag tycker kompressorn slår till och från för ofta.Fyllde på 0.7 kilo vet inte hur mycket dör skall vara i systemet.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: AC i Esprit

Post by Rickard »

Hej,

Provtryckte du systemet innan du fyllde ?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
lotus82
Användare
Posts: 22
Joined: Wed 13 Apr, 2005 19:32
Location: Nära Ystad?
Contact:

Re: AC i Esprit

Post by lotus82 »

hej!Nej det gjorde jag inte men jag körde i spårgas.Nu har jag inte kört bilen på en vecka så jag får se om gasen är kvar.Men oavsett om jag provtryckte eller inte borde den inte uppförit sig som jag skrev.Jag har fyllt på var 3e år så jag kan ha en liten läcka någonstans och den blir ju knappast bättre med åren.Tack för ditt svar vi får se var det landar jag kör ju bara vid fint väder så den blir inte uppsliten precis och knappast i år med det vädret vi har.
Med vänlig hälsning Lasse
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: AC i Esprit

Post by Rickard »

Om systemet inte klarar av att hålla trycket, så slår ju kompressorn ifrån.

Gammalt system som används sällan brukar läcka.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
lotus82
Användare
Posts: 22
Joined: Wed 13 Apr, 2005 19:32
Location: Nära Ystad?
Contact:

Re: AC i Esprit

Post by lotus82 »

Hej!Ja det har du ju rätt i att kompressorn inte funkar om det inte är tryck det är jag medveten om.Men problmet som jag hade var att den slår till och ligger inne ca max 30 sekunder sedan slår den av igen och innan låg den inne i flera minuter innan den slog av igen.Kan ju vara att den tappar gas dirrekt men då skall jag ju ha en stor läcka och det har jag inte.Det kanske inte är ett problem vi får se men som jag sa så har jag fyllt på vart 3e 4e år mest för att det är ett jäkla jobb att göra vid alla gamla aluminiumrör är inte kul att dra i men till sist så får jag ju ta tag i det.Den står mycket och går bara vid torrt väder några hundra mil om året det är en 82a som gått 4700 mil så förstår du själv hur mycket jag kör.Så fort vädret tillåter skall jag testa jag har ju spårgas i sedan löser det sig troligtvis.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest