Lotus excel 87. SE

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
VictorG
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 12 Mar, 2015 11:11
Location: Borås
Contact:

Lotus excel 87. SE

Post by VictorG »

Vad är offsetten på bilen? verkstäder kan inte ens hitta det. står inte i manualen heller. vissa säger +4 men alla säger det är för lite för att låta rätt. jag ska köpa fälgar med +40 och kommer de då passa?
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by STELL »

Jag kan inte nu ge ett exakt svar, men jag har köpt Volvos Craterfälgar som satt på första generationens S/V 40 turbo. Det är en 16" fälg med rätt bultmönster men fel centrumhål.
Till den fälgen lät jag Spacer.se tillverka en uppsättning spacers på 25 mm tjocklek, ocvh rätt centrumhål för att kunna centrera.
Det kostade i runda slängar 2-2500 kr för dessa spercialbeställda oneoff spacers runt om. och mindre än en veckas leverans.
Dessa spacers på de hjulen är gjorda för att få plus minus NOLL offset från orginal Speedline fälgar
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by yroll »

Hej!
Jag är rätt säker på att Excel har olika alternativ och de går från +0mm till +18mm, väldigt lite med dagens mått mätt. Därmed dyra fälgar :(
Bredare fälg = mer offset? Gissar på att de tidigare har lägre offset iaf!
VictorG
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 12 Mar, 2015 11:11
Location: Borås
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by VictorG »

Låter ju rätt otroligt isåfall med 0 offset. Är fälgen 7 tum bred med offset 0 blir det 3 inches läpp = nästan 8 cm bred läpp :S Skulle själv gissa på när jag kollar på fälgen att den har 40 mm et mått.
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by STELL »

Med noll menar jag ,att jag med hjälp av 25 mm spacer och denna uppsättning hjul har samma offset som orginal speedline fälg hade när bilen var ny.
det ger att inget ändras i hjulgeometrin, förutom att jag har 16" fälg istället för 15" och kommer att ha 215x45x16 istället för 215x50x15.
De senare däcken är ganska lätta att finna på marknaden , i motsatts till de förra som är i princip omöjliga
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
VictorG
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 12 Mar, 2015 11:11
Location: Borås
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by VictorG »

Man borde kunna göra en hjulinställning om man ändrar offseten så att allt blir rätt igen
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by Nillet »

Nu kommer jag att låta som en besserwisser men tror ni prata om varandra.

Man får inte ändra spåvidden på bilar (jo kanske någon mm). Spårvidden mäts från centrum på däcken på höger och vänster sida. Så om man ändrar offseten på en fälg med 5 mm så ändras spårvidden med 10 mm.

Offset är avståndet mellan kontaktytan på fälgen (mot navet) och centrum på däcket. Offset brukar vara stämplat på fälgen. Ändring av offset ändrar alltså spårvidden och det finns en begränsning på hur mycket man får ändra. Andra teorier är att om man ändrar offset så blir hjulagret "snedbelastat" och slits fortare. En hjulinställning påverkar inte offset.
ImageImage
Om man inte har rätt offset på fälgen kan man använda en spacer (stor bricka) som gör att offsetet blir rätt ändå (funkar bara om man behöver öka offset).
Image
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by yroll »

Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.

Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.

ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.

 :beer:
VictorG
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 12 Mar, 2015 11:11
Location: Borås
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by VictorG »

Låter fint, så då kan jag köpa en fälg med et 40? och annars får jag använda spacer från +8 till +40 på den nya fälgen?
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by Nillet »

Om original offset är mellan 8 och 19 mm, nya fälgen har offset 40 mm hade jag fixat en spacer som var 21 mm till 32 mm tjock.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by Cat7even »

yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.

Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.

ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.

 :beer:
Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 708
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by Larsson »

Hej!
Satte andra fälgar med ET40 på min Excel, detta i kombination med 32mm spacerplattor, original fälgarna hade ET8
Med vänlig hälsning Fredrik
Attachments
bild 1 (3).JPG
bild 2 (2).JPG
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by yroll »

Cat7even wrote:
yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.

Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.

ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.

 :beer:
Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...
Jag förstår faktiskt inte vad du menar, är inte alltid fälgen centrerad mot anläggningsytan? Annars borde det bli väldigt skumpigt när man kör då hjulet går i en elipse? :shock:
VictorG
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 12 Mar, 2015 11:11
Location: Borås
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by VictorG »

Hehe Tack så jätte mycket! ni har verkligen lagt ner tid för att hjälpa mig :) uppskattas jättemycket. Men då bekräftar det att jag kan köra med spacers på för att fixa till det :) Om jag får tag i fälgarna snart och de leverars inom snar framtid kan jag lägga upp bild på hur det blev :D
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus excel 87. SE

Post by Cat7even »

yroll wrote:
Cat7even wrote:
yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.

Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.

ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.

 :beer:
Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...
Jag förstår faktiskt inte vad du menar, är inte alltid fälgen centrerad mot anläggningsytan? Annars borde det bli väldigt skumpigt när man kör då hjulet går i en elipse? :shock:
Precis den ligger alltid motvanläggnings ytan  :wave: vilket är den yttersta delen av hubben Om du tittar på en hubb i genomskärning så förstår du vad jag menar.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests