Lotus excel 87. SE
Lotus excel 87. SE
Vad är offsetten på bilen? verkstäder kan inte ens hitta det. står inte i manualen heller. vissa säger +4 men alla säger det är för lite för att låta rätt. jag ska köpa fälgar med +40 och kommer de då passa?
Re: Lotus excel 87. SE
Jag kan inte nu ge ett exakt svar, men jag har köpt Volvos Craterfälgar som satt på första generationens S/V 40 turbo. Det är en 16" fälg med rätt bultmönster men fel centrumhål.
Till den fälgen lät jag Spacer.se tillverka en uppsättning spacers på 25 mm tjocklek, ocvh rätt centrumhål för att kunna centrera.
Det kostade i runda slängar 2-2500 kr för dessa spercialbeställda oneoff spacers runt om. och mindre än en veckas leverans.
Dessa spacers på de hjulen är gjorda för att få plus minus NOLL offset från orginal Speedline fälgar
Till den fälgen lät jag Spacer.se tillverka en uppsättning spacers på 25 mm tjocklek, ocvh rätt centrumhål för att kunna centrera.
Det kostade i runda slängar 2-2500 kr för dessa spercialbeställda oneoff spacers runt om. och mindre än en veckas leverans.
Dessa spacers på de hjulen är gjorda för att få plus minus NOLL offset från orginal Speedline fälgar
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Lotus excel 87. SE
Hej!
Jag är rätt säker på att Excel har olika alternativ och de går från +0mm till +18mm, väldigt lite med dagens mått mätt. Därmed dyra fälgar
Bredare fälg = mer offset? Gissar på att de tidigare har lägre offset iaf!
Jag är rätt säker på att Excel har olika alternativ och de går från +0mm till +18mm, väldigt lite med dagens mått mätt. Därmed dyra fälgar
Bredare fälg = mer offset? Gissar på att de tidigare har lägre offset iaf!
Re: Lotus excel 87. SE
Låter ju rätt otroligt isåfall med 0 offset. Är fälgen 7 tum bred med offset 0 blir det 3 inches läpp = nästan 8 cm bred läpp :S Skulle själv gissa på när jag kollar på fälgen att den har 40 mm et mått.
Re: Lotus excel 87. SE
Med noll menar jag ,att jag med hjälp av 25 mm spacer och denna uppsättning hjul har samma offset som orginal speedline fälg hade när bilen var ny.
det ger att inget ändras i hjulgeometrin, förutom att jag har 16" fälg istället för 15" och kommer att ha 215x45x16 istället för 215x50x15.
De senare däcken är ganska lätta att finna på marknaden , i motsatts till de förra som är i princip omöjliga
det ger att inget ändras i hjulgeometrin, förutom att jag har 16" fälg istället för 15" och kommer att ha 215x45x16 istället för 215x50x15.
De senare däcken är ganska lätta att finna på marknaden , i motsatts till de förra som är i princip omöjliga
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Lotus excel 87. SE
Man borde kunna göra en hjulinställning om man ändrar offseten så att allt blir rätt igen
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus excel 87. SE
Nu kommer jag att låta som en besserwisser men tror ni prata om varandra.
Man får inte ändra spåvidden på bilar (jo kanske någon mm). Spårvidden mäts från centrum på däcken på höger och vänster sida. Så om man ändrar offseten på en fälg med 5 mm så ändras spårvidden med 10 mm.
Offset är avståndet mellan kontaktytan på fälgen (mot navet) och centrum på däcket. Offset brukar vara stämplat på fälgen. Ändring av offset ändrar alltså spårvidden och det finns en begränsning på hur mycket man får ändra. Andra teorier är att om man ändrar offset så blir hjulagret "snedbelastat" och slits fortare. En hjulinställning påverkar inte offset.
Om man inte har rätt offset på fälgen kan man använda en spacer (stor bricka) som gör att offsetet blir rätt ändå (funkar bara om man behöver öka offset).
Man får inte ändra spåvidden på bilar (jo kanske någon mm). Spårvidden mäts från centrum på däcken på höger och vänster sida. Så om man ändrar offseten på en fälg med 5 mm så ändras spårvidden med 10 mm.
Offset är avståndet mellan kontaktytan på fälgen (mot navet) och centrum på däcket. Offset brukar vara stämplat på fälgen. Ändring av offset ändrar alltså spårvidden och det finns en begränsning på hur mycket man får ändra. Andra teorier är att om man ändrar offset så blir hjulagret "snedbelastat" och slits fortare. En hjulinställning påverkar inte offset.
Om man inte har rätt offset på fälgen kan man använda en spacer (stor bricka) som gör att offsetet blir rätt ändå (funkar bara om man behöver öka offset).
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Lotus excel 87. SE
Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.
Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.
ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.
Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.
ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.
Re: Lotus excel 87. SE
Låter fint, så då kan jag köpa en fälg med et 40? och annars får jag använda spacer från +8 till +40 på den nya fälgen?
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus excel 87. SE
Om original offset är mellan 8 och 19 mm, nya fälgen har offset 40 mm hade jag fixat en spacer som var 21 mm till 32 mm tjock.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Lotus excel 87. SE
Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.
Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.
ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Re: Lotus excel 87. SE
Hej!
Satte andra fälgar med ET40 på min Excel, detta i kombination med 32mm spacerplattor, original fälgarna hade ET8
Med vänlig hälsning Fredrik
Satte andra fälgar med ET40 på min Excel, detta i kombination med 32mm spacerplattor, original fälgarna hade ET8
Med vänlig hälsning Fredrik
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Lotus excel 87. SE
Jag förstår faktiskt inte vad du menar, är inte alltid fälgen centrerad mot anläggningsytan? Annars borde det bli väldigt skumpigt när man kör då hjulet går i en elipse?Cat7even wrote:Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.
Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.
ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.
Re: Lotus excel 87. SE
Hehe Tack så jätte mycket! ni har verkligen lagt ner tid för att hjälpa mig :) uppskattas jättemycket. Men då bekräftar det att jag kan köra med spacers på för att fixa till det :) Om jag får tag i fälgarna snart och de leverars inom snar framtid kan jag lägga upp bild på hur det blev :D
Re: Lotus excel 87. SE
Precis den ligger alltid motvanläggnings ytan vilket är den yttersta delen av hubben Om du tittar på en hubb i genomskärning så förstår du vad jag menar.yroll wrote:Jag förstår faktiskt inte vad du menar, är inte alltid fälgen centrerad mot anläggningsytan? Annars borde det bli väldigt skumpigt när man kör då hjulet går i en elipse?Cat7even wrote:Skall man vara petig så betyder det att fälgen är centrerad mot anläggningsytan...yroll wrote:Hej igen, har nu bekräftat att offset finns på Excel mellan 8mm och 19mm där speedline samt OZ har 8mm.
Ang att man inte får ändra spårvidd, man får heller inte byta lampglas/lampor/avgasrör(eller allt annat som påverkar effekten eller ljudet)/div stag i upphängningen osv. DVs egentligen gör det detsamma om du byter spårvidd med +-20mm däremot tar hjullagren lite extra stryk.
ET 0 betyder inte att hela fälgen är utanför hjul"hub"en utan att hjulhuben är exakt centrerad i fälgen.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests