Ok då har vi ordning på 'hårdvaran' och kan växla obehindrat.
När vi skjuter spaken håller vi handen lite löst och jobbar med lådan så mycket vi kan.
Bättre att växlingar tar 0.2 sek längre och växlar kommer i än att tvinga i med skrap - mjukt is the name of game.
Då kommer frågan - hur och när växlar vi ?
Relativt enkelt, bara mata på, det vi skall tänka på primärt ;
Dra varje växel upp till max-varv på motorn ( studsa gärna då och då på varvtals-stoppet så du vet att du är där )
- En väl-servad std-motorn med bra olja klarar maxvarv utan problem
- Genom att max-dra landar nästa växel rätt i effekt-band och vi får ut max av vår motor.
När skall man växla upp innan varv-top ?
- När man känner att upp-växlingar kommer landa fel ( exempelvis mitt i kurva )
- När man vill lugna bilen, exempel över högfarts-partier
Vad som är värt att tänka på när det gäller varv / växlingar
- Det är generellt lättare att åka på höga varv över kurvor - man har 'kraft'(motorbroms) att justera med, men går oftast långsammare
- Ju lägre varv man kan köra på med full kraft(moment) över kurvor desto fortare går det - men är svårare att justera om något händer.
Ned
Generellt gäller
- Växlar ned så sent du kan
- Se till att nedväxlingar inte stör "bromsandet"
Det mest klassiska är att man jobbar upp den s.k heel-and-toe tekniken där man via höger-foten duttar på gas i samma läge som växlar för hålla varvet jämnt. Det finns massa att hitta på google kring tekniken. Själv tycker jag det inte är centralt med heel-and-toe i alla lägen. Dagens växellådor har sync-ringar och är man mjuk med att släppa upp så är bättre att fokusera på sen broms snarare än att få till heel-and-toe.
Klassikt skolan säger att man skall ta sig igenom alla växlar ned till rätt växel, dvs skall vi till 2:an inför kurvan från 5:an, skall vi passera 4:an, 3:an. Här är de bättre att öva upp att gå till 2:a direkt och på så sätt korta ner växel tiden.
Alltså
- Bromsa så sent du kan ( låt växeln ligga i )
- Börja styra mjuk mot apex slutet av broms
- Växla direkt till växel du skall ha inför kurvan ( använda heel-and-toe om du kan/vill - men inget måste )
(Filmen från tidigare visar hur jag går från 4:an till 2:an direkt innan hårnål på Falkenberg.)