Tänkte att det kanske kan vara en idé att göra en tråd om originaldäck till S2an eftersom det inte är en helt enkel fråga.
Det är 5,5" fälg fram, dvs bäst med 175:or, vilket gör utbudet minimalt i kombination med bakdäcken. Originaldäcken (Yokohama AD07) har bäst prestanda men det är många som tycker att pris + frakt blir häftigt. Jag kollat runt på detta och tänkte bespara andra som har samma funderingar men som inte orkar leta runt. Jag har egentligen kollat upp fler alternativ men inget som är värt att nämna. Fyll gärna på tråden med andra alternativ.
Det är inte lönt att kolla vad däcken kostar utanför EU eftersom tull och moms tillkommer.
På Eliseparts.com kostar originaldäcken £607 + £12 frakt (om frakten stämmer, vilket verkar konstigt) eller 6435 SEK + 127 SEK frakt i skrivande stund.
https://www.hangar111.com ville ha £695 så jag kollade inte ens frakt till Sverige.
På http://www.tyres-pneus-online.co.uk är priset £413 + frakt men kan inte skeppa till Sverige....
En fransk site, http://www.toyoracing.fr/en/, tar €470. (4-packet för €480 är fraktreducerat i Frankrike så det gäller inte för oss svenskar.) Fått svar nu och frakten är €70 så totalt blir det 470+70=€540 för hela settet ink frakt till Sverige. Betalde via PayPal och valde mitt kreditkorts valutapåslag, alternativet var PayPals valutaväxling vilket hade kostat 200 SEK till, så det blev 4796,98 SEK för hela kalaset. Värt att notera är att jag först skrev på engelska men då svarade dem inte på ett antal dagar. Nu kör jag Google Translate till franska på allt och de svarar inom ett par minuter på 6-8 mejl i rad.
Fyller på efterhand jag hittar fler bra...
Originaldäck till Elise S2 (Yokohama AD07)
Originaldäck till Elise S2 (Yokohama AD07)
Last edited by abbe on Sun 08 May, 2016 19:35, edited 1 time in total.
Peter - Elise SC
Re: Originaldäck till Elise S2 (Yokohama AD07)
Bra ide, verkar ju vara ett allmänt problem att få tag på rätt sulor. Den franska nätshopen verkar ligga bra till i pris. Kollade in den, men jag blev inte riktigt klok på om det bara var rätt sort och dimension, eller om det även är den specialanpassade LTS-varianten. Fick du kläm på det i kontakten med dom?
Själv har jag nu nya däck på min Elise, vilken tyvärr haft lite svårt att slita sig från engelsk mark p g a en trilskande krockkuddelampa som började lysa just innan bilen skulle skeppas över. Ska nu rättas till, grymt sugen nu på att få hem den.
Hursomhelst, däck går ju åt med tiden och då är det gott att veta var man får tag på dem. Du kan väl återkomma med ett omdöme här när du fått dina?
Själv har jag nu nya däck på min Elise, vilken tyvärr haft lite svårt att slita sig från engelsk mark p g a en trilskande krockkuddelampa som började lysa just innan bilen skulle skeppas över. Ska nu rättas till, grymt sugen nu på att få hem den.
Hursomhelst, däck går ju åt med tiden och då är det gott att veta var man får tag på dem. Du kan väl återkomma med ett omdöme här när du fått dina?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
Hmm, kanske jag som missar något här men jag förmodade att detta är originaldäcken till Elise S2? I menyn klickar man på YOKOHAMA sen på Lotus och sen på NEOVA AD07. Är det inte original så är det missvisande.
Jag har bett om tracking id så jag kan se vart paketet är men de har inte svarat mig på 24 timmar nu....
Jag har bett om tracking id så jag kan se vart paketet är men de har inte svarat mig på 24 timmar nu....
Peter - Elise SC
- Graf Orlok
- Forumveteran
A048 LTS som sitter på min i orginal går inte på några €470, utan går loss på €760 + frakt hos fransosen...
Blir nog ingen soft top i år heller...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Som jag har förstått det finns det dels en standardvariant Neova AD 07, och dels en variant av dessa med samma beteckning fast med tillägget "LTS", ett för Lotus skräddarsytt däck som är anpassat till Elisens och Exigens låga vikt.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford S-max (familjebil)
Om man går till deras huvudsajt http://www.yokoracing.fr/ kan man under Lotus-länken till vänster se följande däck:
175/55 R 16 Neova AD07 LTS Elise 111R AV 105.00 (se pack promo)
225/45 R 17 Neova AD07 LTS Elise 111R AR 130,00 (se pack promo)
Så det verkar vara originaldäcken. Dock har de inte svarat på mina mejl på flera dagar nu efter betalningen gått igenom...
175/55 R 16 Neova AD07 LTS Elise 111R AV 105.00 (se pack promo)
225/45 R 17 Neova AD07 LTS Elise 111R AR 130,00 (se pack promo)
Så det verkar vara originaldäcken. Dock har de inte svarat på mina mejl på flera dagar nu efter betalningen gått igenom...
Peter - Elise SC
Fick däcken idag. Det är original och det står LTS på sidan.
Peter - Elise SC