Renault+Caterham=Sant
Renault+Caterham=Sant
Enligt artikel på AMS sida skall nu Renault och Caterham börja samarbeta >Länk<
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Caterham samarbetar med Renault
Caterham köper 50% av Renault Alpine där de resterande 50%:en innehas av Renault.
Bilarna kommer att tillverkas i "Alpine-fabriken" i franska Dieppe och bilarna byggs med DNA från Caterham och Alpine.
http://www.caterhamf1.com/news/2012/cat ... s-vehicles
Bild från senaste conceptbilen från Alpine.

Bilarna kommer att tillverkas i "Alpine-fabriken" i franska Dieppe och bilarna byggs med DNA från Caterham och Alpine.
http://www.caterhamf1.com/news/2012/cat ... s-vehicles
Bild från senaste conceptbilen från Alpine.

Re: Caterham samarbetar med Renault
Grymt snygg bil! Synd att det sitter ett Renault-märke på den... 
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Renault+Caterham=Sant
Lite senkommet men här är länken till pressreleasen: >Länk<
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Renault+Caterham=Sant
Jag tycker den ser ascool ut! 
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Re: Caterham samarbetar med Renault
Varför är det synd?Puttriken wrote:...Synd att det sitter ett Renault-märke på den...
Renault & Co stoltserar ju verkligen med ett motorsportarv. Få "vanliga biltillverkare" har väl haft ett så rosat utbud av prestandamodeller och gjort så mycket för motorsporten som Renault. Otaliga raceklasser och serier.
I den lilla ankdammen Sverige får man lätt en skev bild av vilka värden varumärken egentligen står för i ett litet vidare perspektiv. Renaults aura har blivit en smula kvävd av sina svenska försäljning/marknads-organisationer under lång tid.
Re: Renault+Caterham=Sant
Ja du har säkert rätt, det är bara jag som har gammalt groll med diverse Renaultbilar från -80 och 90-talet när
jag i början av 90-talet arbetade med att installera larm och ljudanläggningar i bilar.
Renault och Peugeot var alltid värst att arbeta i..
jag i början av 90-talet arbetade med att installera larm och ljudanläggningar i bilar.
Renault och Peugeot var alltid värst att arbeta i..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Renault+Caterham=Sant
Den som var ännu värre enligt min erfarenhet i samma branch,Ungefär samtidigt. var Porsche 911.Ja du har säkert rätt, det är bara jag som har gammalt groll med diverse Renaultbilar från -80 och 90-talet när
jag i början av 90-talet arbetade med att installera larm och ljudanläggningar i bilar.
Renault och Peugeot var alltid värst att arbeta i..
Urspårad tråd Jag vet
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Renault+Caterham=Sant
Brukade alltid hyra en Clio RS Cup när jag skulle ha det lite roligt på Nurburgring. Jätte rolig liten bil. Sen köpte jag en Elise, ock plötsligt var Clio inte så roligt längre :-).
Fast Clion är snabbare runt ringen än en Standard Elise....:-(
Fast Clion är snabbare runt ringen än en Standard Elise....:-(
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Renault+Caterham=Sant
Tittade på Renault TV (de har en egen kanal på Astra).
Såg ett klipp när Kimi Räikönnen körde Alpine, klippet fanns på nätet.
Alpine börjar efter 45 sekunder, låter gott!
http://www.youtube.com/watch?v=5UlWG4DrQ7g
Såg ett klipp när Kimi Räikönnen körde Alpine, klippet fanns på nätet.
Alpine börjar efter 45 sekunder, låter gott!
http://www.youtube.com/watch?v=5UlWG4DrQ7g
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Renault+Caterham=Sant
Lite från Autocar att läsa: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... che-cayman

EDIT: Det är en datorbild från Autocar och den kommer inte från Caterham eller Renault Alpine.

EDIT: Det är en datorbild från Autocar och den kommer inte från Caterham eller Renault Alpine.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Renault+Caterham=Sant
Det verkar som om samarbetet lägs ner, men det kommer nya modeller under 2016 ur detta samarbete.
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -be-canned
http://www.autocar.co.uk/car-news/indus ... -be-canned
Re: Renault+Caterham=Sant
Varför blir jag inte förvånad när det är fransmän med i ekvationen???
Dock skulle Caterham behöva komma ut med något nytt snart, annat är upphottade 7:or. Som föreslagits på andra forum så borde Elise-chassiet kunna licensieras till Caterham. Rita ihop en uppdaterad kaross i kolfiber, tätstegad låda, turbo-fyra (för att differentiera mot Lotus kompressor) och så har vi gjort oss en kul bil
Dock skulle Caterham behöva komma ut med något nytt snart, annat är upphottade 7:or. Som föreslagits på andra forum så borde Elise-chassiet kunna licensieras till Caterham. Rita ihop en uppdaterad kaross i kolfiber, tätstegad låda, turbo-fyra (för att differentiera mot Lotus kompressor) och så har vi gjort oss en kul bil
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 260
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
Re: Renault+Caterham=Sant
Fransmän plus engelsmän är väl värsta tänkbara kombo? Caterham såg sin chans att få nödvändiga r&d pengar från ekonomiskt starka Renault för att få fram nya plattformar, Renault såg väl ett Pr värde som skulle ge satsningen auktoritet.
Sällan dessa samarbeten går vägen även om merca plus renault rullar på rätt hyggligt.
Sällan dessa samarbeten går vägen även om merca plus renault rullar på rätt hyggligt.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Renault+Caterham=Sant
Renault köper tillbaka den del av Alpine som Caterham köpt.
Kan tycka att det är lite synd då det lät som en god kombination...
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... -car-brand
Kan tycka att det är lite synd då det lät som en god kombination...
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... -car-brand

