En bra grej?

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala
Contact:

En bra grej?

Post by Lotus »

Är detta något att satsa på tror ni? www.carcoon.com
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: En bra grej?

Post by DJ »

Lotus wrote:Är detta något att satsa på tror ni? www.carcoon.com
Det är nog smidigare att lita på den fabriksmonterade airbagen... :laugh:

/DJ
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Cartman
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Tue 15 Jul, 2003 12:20
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by Cartman »

I mitt förra yrke jobbade jag med avfuktning. Där stötte jag på ett flertal som önskade koncervera bilen från korrosion m.m.
Den där Cocoon har ett problem, den saknar avfuktning. Det står att bilen blir ren och torr, men det är inte bra att ljuga i sin reklam. Då kan man inte lita på produkten. För man torkar ju inte luften bara med ett kolfilter.

Ett tips till de som önskar koncervera bilar är att satsa på just en avfuktare. Då bör det vara en adsorptionsavfuktare snarare än en kondensationsavfuktare. En adsorptionsavfuktare i lämplig storlek kostar 10-15 000 kr vilket är betydligt mer än kondensationsavfuktarna man kan få för ett par tusenlappar på bauhaus.

Anledningen till att jag hellre rekommenderar avfuktning före kolfilter är att man inte behöver kolfilter när man har avfuktning. De aggressiva ämnena (särskilt de sura) har ingen nedbrytande effekt på stålet när den relativa fuktigheten blir tillräckligt låg. Kolfilter stoppar inte korrosion.

Slutsats: Köp en adsorptionsavfuktare istället. Jag kan tipsa om bästa stället, storleken och utseende på installationen. Bara att posta här, så kan jag redogöra för det.  :wave:

MEN för utomhusbruk är ju Cocoonen kanon!
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest