Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Oljeläckage - Elise S2 111S Rover - Nu med rivning av motorn

Post by Christopher Zell »

Den nyinköpta Elisen läcker olja :bawling:

Bilen står nu avställd för vintern och då passade jag på att montera loss underpanelen och diffusorn. Märkte då att det var en oljefläck på underpanelen.

Första oljeläckan var enkel att hitta. Det läcker från oljetrågspluggen. Provade att lossa och dra åt den igen med momentnyckeln men läckan är kvar. Blir väl till att ordna en ny tätbricka eller kanske ännu bättre en sån frän magnetisk plugg. Om man riktigt snabb, tror ni man klarar att byta plugg utan att tappa alltför mycket olja (vill inte sitta med bilen tom på olja över vintern i fall jag behöver köra den nånstans sen)? Borde ju gå att toppa upp sen det lilla man förlorat så man kan ta sig till GDS/ verkstad.

Sen visade det sig tyvärr läcka olja på fler ställen. Såg först en misstänkt fläck på grenröret och började sen kika uppåt.
Olja kring grenrörsinfästningen men ser även ut att vara oljigt längs med "cam cover" (vad nu det heter på svenska) packningen? Verkar vara lite oljigt längs den hela vägen runt (ska försöka ta lite fler bilder vid tillfälle) men framförallt bakom vid grenröret där det droppar. På framsidan skulle det lika gärna kunna vara kladd från ett oljebyte.

Kladd på grenröret
20131223_152735_s.jpg
Fotat uppåt från grenröret där det droppar ner (ganska kladdigt).
20131223_152837_S.jpg

Förra ägaren bytte kamrem själv på bilen precis innan jag hämtade bilen, kan det vara nåt uppenbart han slarvat med att dra åt?
Vet inte hur mycket jag ids pilla med detta, finns det annars någon verkstad i Stockholmsområdet som kan rekommenderas för Rover-motorerna?

God jul!
Last edited by Christopher Zell on Sat 25 Jan, 2014 19:22, edited 1 time in total.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Nillet »

Här är några tips på verkstäder: www.mgroverparts.se/serviceverkstader.php
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Kravlade runt under bilen idag och försökte få till lite bilder.
Oljan ligger liksom under grenröret och verkar sen ha droppat nedåt.
Torkade bort och körde igång motorn några minuter och sen såg man tydligt var det rann olja nånstans.
20131225_132041_burntoil_Small.jpg
20131225_132041_burntoil_Small.jpg (85.56 KiB) Viewed 21311 times
20131225_134846_leak_small.jpg
Är det grenrörspackningen månne tro? eller en motorpackning?

För att byta grenrörspackning måste man öppna motorn då respektive ta av bakre Clam:en eller går att "bara" skruva loss bultarna, lägga dit en ny packning och skruva ihop igen? Fattar inte riktigt hur bultarna fäster mot motorn eftersom det ju verkar sitta muttrar på båda sidorna även inne i motorn?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Hej

Kan vara flera ställen men om jag uppfattar bilderna rätt är det från överdelen det läcker ?

Ett lätt sak att byta ( som brukar läcka ) är ventilkåps-packningen . Ett kamremsbyte i sig rör inga packningar som har med olja att göra

Har toppen varit av ?
Däremot om toppen har varit av är det noga med vissa moment så den inte läcker.

Förslag att börja med

1) Lyft av över-kåpan ( några skruv håller den )

2) Med över-kåpan av, titta om det droppar olja runt om -> byt ventilkåps-packning
http://www.elise-shop.com/camcover-gask ... p-441.html

3) Titta ner i tändstifts-hålet ( olja där -> troligen tätningen av toppdelarna som läcker )

Återkom hur det går :)

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Hej,

bilderna luras nog lite, de är tagna under bilen uppåt. Så det man ser är undersidan av grenröret. Sticker man ner handen bakom motorn är det torrt på ovansidan av grenröret. Ventilkåpspackningen är väl den översta som går runt? Det är det torrt hela vägen runt. Kollade tändkablarna och stiften ovanifrån och det såg bra ut.
Tyvärr är det ju inte helt lätt att komma åt saker och ting.
Men det borde väl inte vara avgasgrenrörspackningen för där går det väl bara gas eller?
Så då måste det väl vara packningen direkt under och är inte det head gasketen?

Ska montera ner innerskärmen vid tillfälle så kanske man kan se bättre och komma åt bättre.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Ok

Det läcker inte olja av grenröret ( avgaser )

Möjliga läckor

- Packboxar mot kammar, läckor på sidan ( inte troligt )

- Läcker mellan kam-bryggan och top ( troligt )

Mellan kam-bryggan och top består packningen av tätnings-lim, vikigt att man är nog med rengörningen och drar det rätt här när man sätter ihop det annars börjar det läcka efter ett tag. Fråga tidigare ägare om det varit isär här ( toppen av )

Tyvärr måste man ta ner det hela och lägga på ny packnings-lim, lite pyssel med kammar och VVC-styrningen

Liten spegel och ficklampa så kan man se bra :)
Headbuild-sealant.jpg
Headbuild-sealant.jpg (40.4 KiB) Viewed 21207 times
Attachments
Headbuild-exhaust.jpg
Headbuild-exhaust.jpg (37.69 KiB) Viewed 21213 times
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Tror du är nåt på spåret där Joachim. När du säger "pyssel" antar jag att det inte bara är att lossa bultar hejvilt och lyfta ur delarna? Antar att man måste riva ner alla remmar osv. också? Har man riktig tur kanske bakclamen ska av?

Har tyvärr inget vidare bra mekplats (allmänt garage). Hade ju varit skoj att lära sig men tyvärr är nog inte förutsättningarna optimala. Tycker lite så här just om lotusens oändliga charm :crasched:

Men det går förhoppningsvis över och blir så här  :banana:
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Hej

Det är inte svårt att ta ner det bara man tar det steg för steg. Man behöver inte ta av clam men det underlättar om den är av.
Har du bara plats för att palla upp den och komma åt lossa vevbulten är det inga problem. Kam-rem osv måste ta av

Du behöver lossa kamdreven och lossa VVC delarna lyfta ut kammarna men toppen behöver inte tas av. Om du börjar med det kan jag guida dig i vissa steg som gör det enklare som att lyfta av kambryggan med VVC kammarna kopplade för att slippa strul med att ställa in VVC styrningen igen.

Innan du ger dig på det kan ett enkelt steg vara att efter-dra kam-bryggan och se om det tätar ihop det ( ventilkåpa av )

Annars kan säkert Morgan hjälpa dig eller någon som kan Rover snurran i närheten av dig  :up:

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Spenderade nyårsaftonsdagen med att kravla runt lite mer.


(1) Lyckades få pluggen på oljetråget tät igen genom att rotera lite på den. En oljeläcka mindre :)

(2) Plockade av kamdrevskåpan och kolla om det var nån olja där. Såg bra ut vad jag kunde se.
Image
Image
Image

(3) Kollade runt kambryggan hel vägen runt med inspektionsspegel. Såg bra ut.

(4) Plockade ut två av tändstiften (de som man bara kan dra loss tändkabeln på, hade inte tid att ta alla). Olja på gängorna och svartbrunna längst ut.
Image
Image

Oljan på stiften kan ju också förklara varför bilen varit ryckig på tomgång till och från.
.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Bra att du kämpar på :)

Tror klart att den läcker i kambryggan, olja du fick på stiften är olja läckt från kambryggan ( se bilden ovan hur tätningen ligger

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Tråden fortsätter. Kanske kan vara till nytta för någon nån gång.

Bånglade loss grenröret som till min stora glädje gav mycket mindre huvudvärk (och avdragna pinnbultar) än jag räknat med.
Tydligt med olja i varierande grad av förbränning i toppen och i vissa av cylindrarna var det fuktigt fortfarande. Packningen var också fuktig så det är alltså som initialt misstänkt här oljan trycks ut.

Så vad beror nu detta på månne tro?

Toppen måste väl av antar jag för att få svaret....nån som vill öva ;-)
manifold_oil_Cyl2.jpg
manifold_oil_Cyl34.jpg
lambda.jpg
lambda.jpg (39.22 KiB) Viewed 20852 times
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Per Mo »

Nej, du behöver nog inte vara orolig att tråden ska vara i "onödan". Det var såna här informativa inlägg som i alla fall gjorde att jag vågade köpa en Lotus då man visste att det fanns ett bra forum som man kunde söka på ifall man skulle stöta på problem. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Bra jobbat !

Såg du om alla hål vara blöta eller bara ett / två ?

Kan vara bra nu att försöka göra komp-prov på motorn innan du river i den. Du behöver ta reda på om det är toppen ( troligen ventiltätningar/otäta ventiler ) eller tätringar i kolvar.

Toppen klarar du lätt själv att ta av  :up:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Christopher Zell »

Pelle, det var lite så jag resonerade också :) Hade MIatan innan och där finns typ en youtubefilm för allt som kan gå fel :)
Men det verkar finnas bra hjälp här också :-)

I värsta fall går väl bonusen som kommer i april åt motorrenoveringen.

Det verkade mest fuktigt kring cylinder 4 vilket är också där värsta oljeläckaget var. Men i alla cylindrar finns oljeklägg mer eller mindre intorkat.

Ok så nästa steg kompressionstest, antar att jag måste plocka ihop allt igen för bilen ska väl vara körbar då.
Och sen kan man göra detta hos typ mekonomen/vanlig verkstad? Vill gärna slippa köra bilen mer än nån km och slippa montera tillbaka så mycket som möjligt eftersom det ju är lite pyssel med Elisen.

Kompressionstestet ger svar sen om det är i toppen eller kolvarna problemet ligger?
Finns väl nåt som heter "leak down test" också? Ska man göra ett sånt också?

/C
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oljeläckage - Elise S2 111S Rover

Post by Josen »

Ok så nästa steg kompressionstest, antar att jag måste plocka ihop allt igen för bilen ska väl vara körbar då
Nej behövs inte, du behöver bara köra med mot varje stifft. Dvs motorn skall bara gå att dra runt.

Du köper denna på Biltema och göra det själv
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-151314/
Kompressionstestet ger svar sen om det är i toppen eller kolvarna problemet ligger?
Finns väl nåt som heter "leak down test" också? Ska man göra ett sånt också?
Japp leak-down är bättre men kräver lite mera pyssel.

Tror inte det är någon större fara att köra bilen lugnt till verkstad.


Mvh

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 4 guests