Försäkringskostnader för Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Försäkringskostnader för Elise

Post by kanzie »

Jag har sökt lite på forumet och frågat andra Eliseägare för att få en klar bild av hur mycket jag bör förvänta mig betala och blir inte riktigt klok så jag försöker mig på en egen tråd.

Jag har varit i kontakt med If som gav mig en årskostnad på lite över 24000:- för min importerade (haft en ägare i Sverige innan mig) 2006 Lotus Elise. De menade att de inte räknar på huruvida jag har den i garage eller inte och att de flesta andra faktorer som annars tas i beaktande inte spelar roll för dem. Jag tror inte de ljuger men tyckte det var rätt dyrt, varpå han svarade att eftersom den är avställd större delen av året så blir det inte så mycket vilket kanske är sant men ändå hög årspremie.

Jag bor i centrala Malmö men har bilen i låst garage. Jag är 34 år och har inget tidigare anmält försäkringsfall eller trafikinicdent, inte ens en fortkörningsböter även om det i sig inte spelar roll (på 16 år med körkort :-) ).

Därefter kollade jag med Folksam som ville ha 42000:- per år.

Tidigare ägaren till bilen hade en årspremie på 9000:- och en annan medlem på forumet betalar 12000:-.
Vilka fler försäkringsbolag ska jag kolla med och är det något tokviktigt jag missat att säga till dem som gör att jag får så höga premier eller ska jag bara bita ihop och acceptera att detta är läget?
merl
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Fri 05 Nov, 2010 11:06
Location: Växjö
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by merl »

Kolla med länsförsäkringar
Mathias Erlandsson - Saffron yellow Lotus Exige S240
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Graf Orlok »

Jag har iof inte en Elise, men den mest resonabla försäkringen jag fick tag på var från Trygg Hansa. Försökte med alla!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Puttriken »

Ring runt till varenda försäkrings bolag du kan komma på.
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by kanzie »

länsförsäkringar hade en årspremie på 11000:- istället för 24000:- så även om det är lite sämre försäkringsskydd så är det fan vansinnigt mycket bättre så det fick det bli.

Tack för tips
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Per Mo »

Jag tror inte att alla försäkringsbolag vill ha med entusiastbilar att göra men för slippa dem säger de inte blankt nej, för då är det ju att de utestänger vissa. Istället lägger de så högt i pris att det blir löjligt. Själv har jag Trygg-Hansa och betalar ca 10kkr/år. Folksam verkar det som man ska undvika då jag aldrig fått något vettigt pris från dem vare sig på min Elise eller den Z3 jag hade tidigare. Men man måste tyvärr ha koll på detta kontinuerligt då jag hade Trygg-Hansa på Zätan höjde de varje år och när jag tröttnade på det och kollade runt sänktes försäkringen med många tusen hos SalusAnsvar. Och sedan när de gjort lika som Trygg-Hansa kollade jag runt igen och hamnade åter hos Trygg-Hansa för nu var de lagom i pris.  :bang:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by DJ »

Är det så dyrt i Sverige?? :shock:

Min Elise kostade bara 30 Euro i månaden i NL.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Per Mo »

Det beror också på hur gammal bilen är, om den är äldre än 10år går det att teckna en entusiastbilsförsäkring och då är det mycket billigare. Det finns väl en bra via klubben men då jag har för ny bil så är det tyvärr inte aktuellt förrän 2017 för mig. :(
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by DJ »

Per Mo wrote:Det beror också på hur gammal bilen är, om den är äldre än 10år går det att teckna en entusiastbilsförsäkring och då är det mycket billigare. Det finns väl en bra via klubben men då jag har för ny bil så är det tyvärr inte aktuellt förrän 2017 för mig. :(
Jag hade ingen entusiastförsäkring, bara vanlig helförsäkring 1500 mil/år. Och 5 Euro av de 30 var tillägget för assistans, så själva försäkringen kostade bara 25.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Graf Orlok »

Min Trygg Hansa ligger på runt 12K/år och än så länge har de inte höjt. Det var faktiskt förvånansvärt många som sa att de inte kunde försäkra den, men de flesta hade, som Per Mo sa, satt en abnorm prislapp. Jag får f.ö också vackert vänta till 2017 innan jag kan entusiastförsäkra den.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by DJ »

Ni skrämmer mig!

Jag vill inte ha entusiastförsäkring. Vill ju kunna köra obegränsat när jag vill.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Graf Orlok »

Sant :lol:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Radbes
Användare
Posts: 19
Joined: Thu 20 Jun, 2013 14:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Radbes »

Har Redo Försäkringar till min S1, ligger på 11k.
Lotus Elise S1 -98
Ford Fiesta ST150 -05
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Nillet »

Försäkringar är svårt att svara på, enda rådet är som sagts tidigare. Ring alla försäkringsbolag och fråga. Glöm ej de mindre bolagen. SBF har ett avtal om du har licens, de var billiga till min, men inte billigast...
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Re: Försäkringskostnader för Elise

Post by Marcus N »

Om man har en Elise/Exige som är 10år eller äldre och vill värdera den till 160000kr eller mindre betalar man endast 3200kr helåret hos Bilsport & MC. Fast detta är ju en entusiastförsäkring så man måste uppfylla lite regler bla att inte köra mer än 1000 mil om året.
Lotus Elise -97
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests