Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Jag skrev om den äventyrliga hemtransporten av min Elan i Winners Choice 4/07. Åren har rullat förbi och renoveringen av bilen har passerat halvtid - tror jag? Chassit är i stort sett klart - bromsrör och några mindre kompletteringar kvarstår. Det stora och mödosamma arbetet har varit att få ordning på karossen. Ett års slipande av sex lager av lack: omlackering, slipgrund, gelcoat, spackel och andra underliga substanser som Lotusfabriken lagt på har slutligen avlägsnats. Sisyfos-arbetet fick slutligen sin belöning när jag fick ett foto av den nylackerade karossen från lackfirman. Mitt råd till alla som går i funderingar på att renovera en glasfiberkaross är: tänk en gång till! Det är ett otroligt mödosamt, skitigt och nervpåfrestande arbete. Du måste vara noggrann, försiktig, ha ett stort tålamod, gott öga och och känsla i händer och fingrar, annars blir det lätt fel och du har ännu mer arbete framför dig :shock:

Jag har haft ovärderligt hjälp av Morgan på Bennets med införskaffande av alla nya delar och goda råd.

Elanen har nu förstärkt ram. Quaife diffbroms, drivaxlar i stål, ställbara Koni bak, TT Racing-stötdämpare fram, 26 R krängningshämmare, nya cv-joint drivaxlar, ny vindruta med mera, med mera.

Kanske rullar den nästa sommar - vi får se.
Attachments
DSCN3170.JPG
IMG_0214.JPG
Lotus Elan S4, 1968
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by oodsell »

Oj så fint det blir! Nu är det ju bara det roliga jobbet kvar!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Ja, nu är det bara det riktigt roliga jobbet kvar. Bilen ska nu också byggas om till LHD till vissa puristers förskräckelse. Men det ingick i mina ursprungliga planer och jag har inte känt att jag vill ändra på det. Morgan har ytterhölje och "snäcka till kuggstång för LHD och har lovat att hjälpa mig.

Här är en bild med de nya drivaxlarna monterade.
Attachments
DSCN3181.JPG
Lotus Elan S4, 1968
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Rickard »

Ser ut som slutresultatet kommer bli lysande :-D
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Jag hoppas det.
Lotus Elan S4, 1968
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det ser ut att bli en riktigt fin Elan när den blir klar.
Riktiga drivaxlar på den ser jag, inga gummiknutar här inte. Stålknutar är bättre och behöver inte bytas som gummi varianten behöver göras.
Ska bli roligt att läsa om fortsättningen av renoveringen.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Hej,

Jag ska göra vad jag kan. Kanske kan det bli en artikel i Winners Choice så småningom.
Lotus Elan S4, 1968
bophilip
Användare
Posts: 7
Joined: Sun 17 Feb, 2013 16:30
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by bophilip »

Hej !
Din Elan ser fin ut. Jag har en till synes exakt likadan men en 1970:a som jag renoverade för 25 år sedan. Jag funderar på att byta ut mina gummiknutar til Mickmillers cv joints som du ser ut att ha på din. I deras katalog står att bakstötdämparna "must be restricted by 50 mm". Vad exakt menas med detta ? Det enda som gått sönder på min bil under 25 år är en av de inre drivaxlarna. Har du bytt till bättre än original på din bil ?
Hälsningar
Bo Philip
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Hej, Ja, jag har stålaxlar i diffen. De byttes av Morgan på Bennets i samband med att en diffbroms från Quaife och nya lager monterades i diffen. Jag ska också byta ut de yttre drivaxlarna i hjulhubbarna mot stålaxlar. Originalaxlarna klarar inte speciellt stora påfrestningar fr a inte om du har lite mer effekt i motorn och kanske bredare fälgar och r-däck.
Lotus Elan S4, 1968
Uboivie
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 31 Oct, 2010 11:34
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Uboivie »

Va kul att läsa om gammellotus! Hoppas du vågar köra med den när den blir så fin! Jag har TTR-drivaxlar, som jag uppfattar som överdimensionerade och lite väl tunga: Mick/Susanne Millers på bilden ser bättre ut.

Renoverar/uppgraderar du motorn också? I så fall, har du hittat något bra extraktorgrenrör?
Jag har just bytt ventiler och polerat kanalerna i topplocket på min från -74 och sliter just nu med kopplingen där jag måste svarva bort lite gods från lamellerna för att det ska passa.
Typiskt Lotusägarskap när man måste modifiera fabriksnya delar som egentligen ska passa...

/Ulf
Ulf Boivie
________________
Lotus Elise S1 2000
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elan S4 SE -?? - Halvtid för renovering

Post by Hans Bourghardt »

Hej, Jag försökte ta reda på så mycket som möjligt om olika typer av drivaxlar och valde cv-joint-typen, inte minst för att de är lättare.

Som du säkert känner till så är det ingen billig historia att renovera en klassisk twincam. Jag planerar att lyfta toppen och gå över den, byta kamkedja, spännare och vattenpump. Men, jag planerar att så småningom köpa en stålmotor då det trots allt är billigare än att bygga en. Än färdigbyggd går på ca 100 000 kr, att bygga en lär gå på minst det dubbla och det är för mycket pengar.

De närmaste planerna består i att bygga om bilen till LHD och jag behöver köpa en ny instrumentbräda, pedalställ och kuggstång plus lite småsaker. Jag ska också dra ny el och tänkte köpa ett nytt kablage. Jag hoppas kunna göra det nu i sommar och i bästa fall så är bilen ute på vägarna till nästa sommar. Jag har också nya baklämpor och nya strålkastare att montera, nya dörrhantag och tanklock ska också köpas in. Just nu gläder jag mig över att de största jobben är gjorda, chassit är klart och karossen är lackad men som sagt, mycket återstår och mycket pengar blir det.
Lotus Elan S4, 1968
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests