Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by Graf Orlok »

Lite bilder från när jag tog hem min nya älskling. Köpte den i Finland och tog hem den på färjan. Min första bilimport och allt gick som en dröm.

På färjan över till Stockholm fick jag, pga bilens låt oss säga, ovanliga format, ställa mig i SUV-kön. Jättestora monster som hotade att mosa både mig och mitt nyförvärv. Många nyfikna blickar och kommentarer, framför allt från smågrabbar.
Image

Image

Väl hemma fick mina två husdjur mötas. Min 206cc kändes något svartsjuk...
Image

Image
Image
Image
Image
Last edited by Graf Orlok on Wed 08 May, 2013 10:15, edited 1 time in total.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
merl
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Fri 05 Nov, 2010 11:06
Location: Växjö
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by merl »

Läckert! Lite udda att ta hem en Lotus från Finland kanske :-D
Mathias Erlandsson - Saffron yellow Lotus Exige S240
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by nickeluring »

Grattis till en fin bil!
Nicke
Elise R
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by STELL »

Grattis
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by nickeluring »

Varför Finland? Personliga anknytningr eller världens kap? :-D
Nicke
Elise R
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by Graf Orlok »

Tack!
Varför Finland? Personliga anknytningr eller världens kap?
Snarare det senare. Sökte runt på Pistonheads, Mobile och Autoscout och den här hittade jag på Pistonheads. Jag tänkte att Finland var närmare än England så varför inte. Det var dessutom precis den färgsättning och modell jag hade som drömbil. Och efter lite wheeling and dealing fick jag ett riktigt bra pris. Så då slog jag till. Nu ska det väl sägas att Finlandsfärjorna inte är de billigaste och om prisuppgifterna jag fick från england-danmark-färjan stämmer så blev det inte mycket billigare. Slapp dock slösa mil/bensin på färden däremellan och jag slapp även byta lysen. Dessutom gjorde jag affären när Euron stod som lägst, så hittills tror jag att jag gjort en bra affär.

Håller på att regga den just nu och hittills har allt flutit på helt OK, om än lite långsamt hos Transportstyrelsen... Fick Ursprungskontrollen igår dock och har en tillfällig registrering godkänd. Bilen är helt underbar och går som ett skott. Men i förrgår dök det upp ett litet problem som inte är så bra inför regbesiktninen, hastighetsmätaren bara stendog efter att jag tvättat av den. Jag har läst på olika forum och upptäckt att det inte är ett ovanligt problem, men jag lyckas inte få liv i den med hjälp av trippmätar/dörr/tändning-tricket. Mätaren ligger stadigt på 0. Så i helgen ska jag koppla ur batteriet och se om det hjälper. Annars får jag montera bort ratt-huset och se om nån kabel lossnat. Kan inte gärna åka på regbesiktning med trasig hastighetsmätare, eller hur? Eller kanske bryr dom sig inte om sånt förrän vanliga besiktningen. Tycker hur som helst att det känns lite osmidigt.
Last edited by Graf Orlok on Sun 13 Nov, 2016 15:48, edited 1 time in total.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by StefanA »

Grattis till bilen!

På min elise s1 slutade hastighetsmätarn att fungera och det var den lilla sensorn vid vänster bakhjul som blivit avbrott på (skall hålla runt 1 kohm har jag för mig). Är kanske värt att kolla den innan du börjar riva vid instrumenten.
(om det nu är samma på en exige s2...)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by Graf Orlok »

Tack Stefan.
Jag har läst om folk som haft problem med sensorn. Det verkar väldigt ofta gälla S1:an dock. Sen har jag läst om hastighetsmätare som plötsligt gått upp i 90 mph när man står vid rödljus och andra galna historier, och en och annan som fått 0 mph när det är ute och åker. Det mesta verkar gå att avhjälpa med Lotus inbyggda resetfunktion (öppna dörren, tryck in trippmätaren, vrid om nyckeln till läge II, vänta på versionsnummer). För min del resulterade detta i att varvräknaren kalibrerade sig, dvs stod och darrade vid noll, men hastighetsmätaren stod still, död som en sill. Versionsnummret dök upp som det skulle, men hastighetsmätaren var fortfarande död.
Så jag tog för givet att det var glapp nånstans i signalflödet från ECU och hastighetsmätare och monterade bort rattkåpor och klusterkåpa, samt skruvade ur klustret.
Inga sladdar satt löst och kontakterna var i, men jag drog och tryckte i alla sladdar samt att jag drog ut den mindre kontakten. Den stora satt så hårt att jag inte fick ut den. Men jag tryckte i båda så rejält jag kunde och monterade ihop allt. Gav mig iväg på en liten tur och svor högt när mätaren fortfarande inte reagerade. Funderade på hur jag skulle kunna lösa detta när jag inte bor ens lite i närheten av en Lotus-verkstad och funderade på om ett besök i Mjölby skulle vara möjligt inom den tid jag har kvar på min tillfälliga registrering, när ögonen föll ner på hastigetsmätaren och VANU?? Den funkade!

Och det har den gjort nu i flera dagar.
Så alles gut!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by oodsell »

Visst är det väl spännande att köra Lotus?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Johanna
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Thu 04 Mar, 2010 09:36
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige S 2007 Chrome Orange

Post by Johanna »

Grattis till en fin bil och skönt att hastighetsmätaren gick igång igen. Vi får väl ses i Mjölby när du nu tycker att Ystad är för långt bort (det går att flytta söderut).
Mvh. Johanna
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests