Har en exige 220S med Yokohama Rdäcken.
Det blir kanske 500mil under sommaren med inspirerad körning och förhoppningsvis någonbankörning.
Kommer R-däcken palla detta eller kommer de ta slut direkt?
Bör jag köpa en uppsättningfälgar till som jag har vanliga däck på?
Ser ju en stor fördel med att kunna åka samma däck hela tiden men de får ju inte bli oskäligt dyrt & man vill ju inte åka till bankörningen & inse att däcken är tokslut när man vill åka hem..
Körde Subaru förr & där fick man ju med ett par extra fälgar/däck i bilen så man kunde ju byta när man kom fram, inte lika lätt i lotusen :)
Så igentligen är frågan hur pallar r-däcken inspirerad "vardagskörning" som inte är på banan? Hur länge räcker era däck?
När jag väl behöver byta r-däcken sedan vilka rekomenderas då med Pris/hållbarhet/prestanda i baktanke.
// Jonas
Vilka däck till exige?
Vilka däck till exige?
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
Re: Vilka däck till exige?
Kör Toyo R888 205/40-17 fram och 235/40-17 bak på min Speedster N/A och fram räcker däcken fyra säsonger och bak två säsonger innan däcksmönstret blir olagligt.
Används både till finåkning och ban & konbane körning.
Används både till finåkning och ban & konbane körning.
Johnny Karlsson
Opel Speedster
Opel Speedster
Även om du kör "inspirerat" på väg så kan det inte jämföras med körning på bana. Du kommer aldrig upp i de temperaturer på väg som du gör på bana, så däcken håller länge vid landsvägskörning. Om du kör mest på väg och några banmöten per år så kan du säkert ha R-däcken 2 -3 säsonger. men slitaget blir huvudsakligen på banmötena. Man bör dock ha i minnet att R-däcken inte är speciellt bra i blöta och kallt väder, speciellt när de börjar bli lite slitna.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Har ganska bra koll på hur r-däck beter sig men har som sagt inte brukat de till vardags innan & var lite nyfiken på hur de slits då.
Så jag tackar för svaren & tar gärna mot fler tipps!
Framförallt om vilka r-däck ni rekomenderar vilken hårdhet och vart man köper dem billigast
Så jag tackar för svaren & tar gärna mot fler tipps!
Framförallt om vilka r-däck ni rekomenderar vilken hårdhet och vart man köper dem billigast
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
Behöver man verkligen r-däck om man ska köra gata?
Jag skulle nog köra på t. ex. Yokohama AD08, om jag mest skulle köra gata. De ska enligt flera fungera helt okej/riktigt bra (beroende på tolkning) på bana.
Min erfarenhet säger mig att r-däck inte är så optimala på gata. Hala när de är kalla, spårar och inte så bra i regn... Jag tycker dessutom att vissa bilar blir roligare med gatdäck. Bilen uppträder livligare, liksom.
Men, jag har nästan bara kört till och från träffar med r-däck, så jag kan ha fel...
Jag skulle nog köra på t. ex. Yokohama AD08, om jag mest skulle köra gata. De ska enligt flera fungera helt okej/riktigt bra (beroende på tolkning) på bana.
Min erfarenhet säger mig att r-däck inte är så optimala på gata. Hala när de är kalla, spårar och inte så bra i regn... Jag tycker dessutom att vissa bilar blir roligare med gatdäck. Bilen uppträder livligare, liksom.
Men, jag har nästan bara kört till och från träffar med r-däck, så jag kan ha fel...
/Niklas Falk
Igentligen så har du helt rätt, jag borde sätta vanliga däck, men efter som den har r-däck orginal, samt att de vanliga däck jag kört med tidigare har varit väldigt dåliga när de kommer till bankörning.
& risken är väl att man kommer bli ganska biten igen när jag väl får ut bilen på bana.
Iofs så skulle man ju bli av med en jäkla massa grussprut på bilen då r-däck lyfter mycke skit :)
& risken är väl att man kommer bli ganska biten igen när jag väl får ut bilen på bana.
Iofs så skulle man ju bli av med en jäkla massa grussprut på bilen då r-däck lyfter mycke skit :)
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S