Hej
Någon som testat ExigeS240 mot Cup260...Tänker märker man stor skillnad på väg på dessa
(ej bankörning)
Exige S240/Cup260
- Mikael_W
- Forumadministratör
- Posts: 1442
- Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
- Location: Skåne,Malmö
- Contact:
Exige S240/Cup260
Mikael, Fisker Karma
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Exige S240/Cup260
Har Exige S (240) mjukare fjädersättning än Exige CUP260?
Möjligen är den mindre obekväm på väg i så fall...
Annars är väl enda stora skillnaden är väl motorstyrkan och vikten?
Möjligen känner man denna skillnad:
Exige 240R 0-60 mph: 3,9 s
Exige S (220) 0-60 mph: 4,1 s
Exige CUP240 0-60 mph: 4,4 s
Exige CUP260 0-60 mph: 3,8 s
Data från: http://www.ultimatecarpage.com/search/&brand=Lotus
Möjligen är den mindre obekväm på väg i så fall...
Annars är väl enda stora skillnaden är väl motorstyrkan och vikten?
Möjligen känner man denna skillnad:
Exige 240R 0-60 mph: 3,9 s
Exige S (220) 0-60 mph: 4,1 s
Exige CUP240 0-60 mph: 4,4 s
Exige CUP260 0-60 mph: 3,8 s
Data från: http://www.ultimatecarpage.com/search/&brand=Lotus
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Exige S240/Cup260
Jag har iofs lite svårt att tro att någon av dessa bilarna gör 0-60mph under fyra sekunder under normala förhållanden (iaf inte med mig bakom spakarna...). Då får man nog ha lite medvind och vålda bilen en hel del...Nillet wrote:Möjligen känner man denna skillnad:
Exige 240R 0-60 mph: 3,9 s
Exige S (220) 0-60 mph: 4,1 s
Exige CUP240 0-60 mph: 4,4 s
Exige CUP260 0-60 mph: 3,8 s
Det är väl inte så jättestor skillnad mellan bilarna på sån't som märks vid "gatkörning"...
En detalj som skiljer är ju fjäder/dämparsättning och diffbroms/antispin, det är väl de detaljer som märks mest...
På vanlig väg gissar jag att det är stötdämparnas sättning och bilens allmänskick (dvs om det rasslar och skramlar mycket eller jättemycket ) som påverkar körupplevelsen.
Re: Exige S240/Cup260
Jag delar helt Lasses uppfattning !
Lotus har inte en historia av att vara speciell sanningsenliga
när det gäller acc-siffror. Tror inte att jag kan minnas att
någon test (av så kallad oberoende testare) har lyckats nå
upp till de prestandasiffror som fabriken uppgett. Tänker nu
främst på Elise/Exige. Den Discovery-film som producerades för
att beskriva hur Elise togs fram från idé till färdig bil har ett avsnitt
där en av testförarna skulle testa accelerationen för framtida
reklambroschyrer (var det John Miles som körde ?). Det var oerhört
brutalt och man klagar efteråt på att vxl-lådan börjar låta illa !
Sen är det en annan sak att dessa bilarna har sitt främsta värde
i annat än rena acc-siffror. Fast visst är det kul när det går fort !
hälsn
Lasse H
Lotus har inte en historia av att vara speciell sanningsenliga
när det gäller acc-siffror. Tror inte att jag kan minnas att
någon test (av så kallad oberoende testare) har lyckats nå
upp till de prestandasiffror som fabriken uppgett. Tänker nu
främst på Elise/Exige. Den Discovery-film som producerades för
att beskriva hur Elise togs fram från idé till färdig bil har ett avsnitt
där en av testförarna skulle testa accelerationen för framtida
reklambroschyrer (var det John Miles som körde ?). Det var oerhört
brutalt och man klagar efteråt på att vxl-lådan börjar låta illa !
Sen är det en annan sak att dessa bilarna har sitt främsta värde
i annat än rena acc-siffror. Fast visst är det kul när det går fort !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests