Tänkte tala om i all korthet vad som har hänt/gjorts med min röda Exige 260cup i vinter:
1. Den har först fått ytterliga stenskottsskydd (tunn film) över nästan hela bilen, och det är därför jag skriver detta inlägg i första hand. Vid banträffen på Knutstorp kommer kanske en del att ha åsikter om detta. Så därför vill jag bara tala om att jag gjort det själv:) o skall endast uppfattas som skydd, inte i klass med om ett proffs på området hade gjort det. Förra året hade den i halva fronten o efter sidorna o det funkade fint. Nu har den fått ytterliga skydd o denna gången av 3M 0,2mm skydd. Bilen har 4 olika plaster o är lite av en testbil för stensk.skydd. Sen till en rolig men dyr grej, taket på bilen (o flera andra delar) är av äkta kolfiber men delvis lackat så därför har jag istället för genomskinlig film satt kolfiber 3M film. Det blev appliceringsmässigt bra, men ser INTE BRA UT:)!! Bara så ni vet så får det bli så det här året, har inte råd att byta ut skyddet.
2. Mekaniskt har Exigen blivit med hårdare o kortare fjädrar från Öhlins i Karlstad till Öhlin dämparna.
3. Den har fått en helservice hos SWLotus i England. Bl.a 75-140 motul i lådan för det blir varmt i Frankrike där jag kör mest.
4. Originalratten har fått vila sig, och för tillfället utbytt mot en raceratt i mocka som går att via snäppkoppling ta ut samt låsbar. Vet dock inte vilket som är bäst att va utan ratten för att komma ur lättare, eller att ha ratten o hålla sig i vid urstigning?:)
5. Sen inte minst den har via Ystads Besiktning blivit med svenskt reg nummer, som givetvis slutar på en 6a.
Mvh
Hans
Lotus Exige 260Cup -10
-
- Stamgäst
- Posts: 27
- Joined: Mon 23 Nov, 2009 16:20
- Location: Gislövs läge och Göteborg
- Contact:
Lotus Exige 260Cup -10
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Hans !
Tack för presentationen. Kan du inte fylla på
med lite bilder ? Mest så att vi kan vänja oss
vid anblicken av bilen innan den 28 april !
hälsn
Lasse H
Tack för presentationen. Kan du inte fylla på
med lite bilder ? Mest så att vi kan vänja oss
vid anblicken av bilen innan den 28 april !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Vore också intressant för oss att höra lite om hur bilen funkar på bankörningar i den Franska värmen.
Vilka banor har du kör med den, vilken passar näst bäst (Knutstorp är ju bäst ) osv.
Vilka banor har du kör med den, vilken passar näst bäst (Knutstorp är ju bäst ) osv.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
-
- Stamgäst
- Posts: 27
- Joined: Mon 23 Nov, 2009 16:20
- Location: Gislövs läge och Göteborg
- Contact:
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Jag skall se va ja kan göra åt bildfrågan Lasse, är just nu i England för att köra 3 trackdays men inte med Lotusen.
Vilka banor den fungerar bäst på/ vilka bilar den "hänger på":)
För att svara på det korrekt skall du nog fråga någon med större Lotus erfarenhet egentligen. För mig som blandar friskt mellan olika bilar (3stycken nu) o för övrigt är en glad amatör blir det kanske inte riktigt det svar alla hade väntat sig:) En bana med ex. 2 långa raksträckor gör att jag kan hänga med de flesta med Elise-Exige eftersom bilen har mycket hk. Är det krokigt hänger jag med alla liknande på grund av låga vikten, men är det HondaElise eller race prepade Eliser (enorm camber mm) blir det svårt i kurvorna. Starka (hk) nyare Caterham, Lotus 2-11 o preppade X-Bow tyckar jag inte om:)
En fantastisk bana med många stora tävlingar bakom sig som det gick riktigt bra på va/är Ledenon i södra Frankrike. 3150m lång o mer kuperad än ex Nurburgring. Fantastisk känsla att ge fullt i en brant nerförsluta med skarp doserad höger uppåt kurva som avslutning. Kraften o vikten gjorde att uppåt gick det otroligt bra med en enorm magkänsla, bättre än Brands Hatch efter startrakan. mm.
Va det riktigt krokigt på någon bana med ex. dubbelkurvor så va fjädrarna för mjuka. Bilder från en enorm hårnål på en privat ägd bana högt upp i bergen åxo i södra Frankrike, förkunnar detta. Vi (LOT) va förresten den enda grupp som fick komma ut där förra året. Vägen dit (20km) på en krokig väg som va enkelriktad (upp på morgonen, ner på eftermiddagen:) kräver en helt annan historia.
En vecka körde jag 4 banor/dagar under en vecka, o det va tidvis 40grader i skuggan. Alla bilar (ca 80st Elise o Exige) fick va de tål det kan jag intyga. När jag hade o behövde AC som bäst så va det ett gott råd från andra att stänga av den för att motorn inte skulle bli för varm. Tur att man kan ha kortärmat i Fr. till skillnad från Sv o Engl.
Däck: Hårda Yokohama är bättre i värmen än ex. T888. osv
Inser att jag kan hålla på hur länge som helst:) Återkommer kanske om intresse finnes.
Vilka banor den fungerar bäst på/ vilka bilar den "hänger på":)
För att svara på det korrekt skall du nog fråga någon med större Lotus erfarenhet egentligen. För mig som blandar friskt mellan olika bilar (3stycken nu) o för övrigt är en glad amatör blir det kanske inte riktigt det svar alla hade väntat sig:) En bana med ex. 2 långa raksträckor gör att jag kan hänga med de flesta med Elise-Exige eftersom bilen har mycket hk. Är det krokigt hänger jag med alla liknande på grund av låga vikten, men är det HondaElise eller race prepade Eliser (enorm camber mm) blir det svårt i kurvorna. Starka (hk) nyare Caterham, Lotus 2-11 o preppade X-Bow tyckar jag inte om:)
En fantastisk bana med många stora tävlingar bakom sig som det gick riktigt bra på va/är Ledenon i södra Frankrike. 3150m lång o mer kuperad än ex Nurburgring. Fantastisk känsla att ge fullt i en brant nerförsluta med skarp doserad höger uppåt kurva som avslutning. Kraften o vikten gjorde att uppåt gick det otroligt bra med en enorm magkänsla, bättre än Brands Hatch efter startrakan. mm.
Va det riktigt krokigt på någon bana med ex. dubbelkurvor så va fjädrarna för mjuka. Bilder från en enorm hårnål på en privat ägd bana högt upp i bergen åxo i södra Frankrike, förkunnar detta. Vi (LOT) va förresten den enda grupp som fick komma ut där förra året. Vägen dit (20km) på en krokig väg som va enkelriktad (upp på morgonen, ner på eftermiddagen:) kräver en helt annan historia.
En vecka körde jag 4 banor/dagar under en vecka, o det va tidvis 40grader i skuggan. Alla bilar (ca 80st Elise o Exige) fick va de tål det kan jag intyga. När jag hade o behövde AC som bäst så va det ett gott råd från andra att stänga av den för att motorn inte skulle bli för varm. Tur att man kan ha kortärmat i Fr. till skillnad från Sv o Engl.
Däck: Hårda Yokohama är bättre i värmen än ex. T888. osv
Inser att jag kan hålla på hur länge som helst:) Återkommer kanske om intresse finnes.
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Intresse finnes !!
Tycker dessutom du ska fundera på om du har lust att skriva
ett reportage till Winners Choice. Med massor av bilder.
hälsn
Lasse H
Tycker dessutom du ska fundera på om du har lust att skriva
ett reportage till Winners Choice. Med massor av bilder.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Alltså, om jag kommer ner med bilen på släp så kör vi tre, fyra banor under en vecka, äter och dricker sydfranskt och visar fransmännen häcken (läs bakvagnen)? Nån som hänger på?
Lotus Elise S1 Sport 190 med Saab Turbo 900 Cab 1987 som dragbil
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Björn !
Om du byter till ett större släp så även min bil får
plats så hänger jag med !
Kan ju vara co-driver i Saaben på vägen ner.
hälsn
Lasse H
Om du byter till ett större släp så även min bil får
plats så hänger jag med !
Kan ju vara co-driver i Saaben på vägen ner.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Lotus Exige 260Cup -10
Intressant med info om körning i varma länder. Jag är sannolikt (pga PSA i lederna) på väg söderut och planen är att smiska Lotus på banor.
// Johan Varland
// Johan Varland
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests