Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Post by Hans Bourghardt »

DSCN3181.JPG
DSCN3170.JPG
Jag köpte bilen i England 2006. Jag skrev om den i Winners Choice 4/07. Efter mindre renoveringsarbeten såsom förgasare och en ny 26R-kylare i aluminium satte jag igång en mer omfattande renovering av bilen 2010. Efter drygt fyrtio år så finns det en hel del att ta sig an. Utbytesramen från Spyder var tack och lov i gott skick. Den fick en del förstärkningar efter 26R-modell. Ramen är blästrad och pulverlackad liksom alla delar i hjulupphängningarna. Kort och gott - allt är renoverat eller utbytt ner till den minsta skruven.

Jag har fått mycket hjälp och stöd från Morgan på Bennets. Han renoverade diffen, satte in en Quaife diff-broms och nya stålaxlar. Alla nya delar såsom stötdämpare, bussningar, drivaxlar är införskaffade från bland andra TTR och Paul Matty genom Morgans försorg. Ett antal besök i Stenkullen och många och långa telefonsamtal har varit till ovärderlig hjälp. Med lite tur, en hel del arbete och en massa pengar så kommer bilen förhoppningsvis att göra vägarna farliga igen till nästa sommar.
Lotus Elan S4, 1968
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Post by Stefan_A »

Det ser vi fram emot Hans, det är ju där de skall vara! Vi ser tyvärr på tok för lite gammel-Lotus ute på vägarna, träffarna och utställningarna.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Post by Hans Bourghardt »

Stefan,
Det gör jag också. En titt i medlemsmatrikeln (2010) ger vid handen att det finns 22 Seven, 3 Eleven, 9 Eliter typ 14, 20 Elan S1 och S2, 62 Elan S3 och S4, 36 Elan +2, 89 Europor och då har jag inte räknat med Elite typ 75, alla Eclat, Excel, Lotus Cortinor och andra mer udda Lotusmodeller. Det finns alltså 241 klassiska Lotusar som borde rulla på vägarna - bara i klubben. Var finns de? Är de liksom min Elan nerpackade i lådor och påsar, i väntan på bättre tider?

Så, en uppmaning till mig själv och alla andra ägare av en klassisk Lotus. Öppna garageportarna till våren, starta upp era klenoder, bränn däck och låt oljeröken ryka.
Lotus Elan S4, 1968
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Post by oodsell »

Hans,

Point taken! På lördag ska jag köra min Elan Sprint till Morgan för att gå igenom bussningar, fjädrar och stötdämpare. Så förhoppningsvis ska den inte gå som en kissnödig hund på vägarna nästa sommar!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Hans Bourghardt
Stamgäst
Posts: 94
Joined: Thu 18 May, 2006 15:59
Location: Stockholm
Contact:

Re: Renovering av min Lotus Elan S4 SE 1968

Post by Hans Bourghardt »

Det gör du rätt i. Min erfarenhet av Elan är att de behöver stötdämpare, bussningar och annat i gott skick för att komma till sin rätt. Dessutom är de känsliga för hjulvinklar och kuggstångsinställningar. Så det lönar sig att gå igenom det. Med bra och rätt inställda grejer är det ju en fantastisk bil.

Jag tittade på bilder som du lagt ut på din Elan. Den såg fin ut.

Du får hälsa Morgan från mig. Jag har en ny vindruta hos honom som jag hoppas kunna hämta inom kort.
Lotus Elan S4, 1968
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest